Golv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    Golv

    Är riktigt nära att köpa ett hus nu. Har tänkt göra ett akvarierum + ha ett störe akvarium i gillestugan (blir säkert att sprida ut lite fler med). Och nu till frågan hur mycket kan man lasta på golvet?. Det är uppbygt så här platta, sand, frigolit och slutligen spånskiva.
  • jannemannen
    Användare
    • juli 2004
    • 306

    #2
    Jag tror att man kan lasta på mycket mer än man tror. Golvet lär ju knappast sjunka direkt, om det inte är felbyggt från början.

    Vad man däremot bör tänka på är att kanske sätta lite större "fötter" på på aluminiumrams-bänkar. Det blir ett väldans tryck mot golvet när det är sådan liten yta som all vikt skall vila på.. Exvis om man har ett 720 liters som kanske väger närmare 900kg fyllt med vatten, sten, och sand. Om då bara bänken har har 8 ben, då blir det en ganska stor belastning på golvet under varje ben ! En bra bit över 100kg per ben som bara har en yta på några ynka kvadratcentimeter ! Kanske bara 5-10 kvadratcentimeter per ben typ ? Då kanske det blir typ 15kg per kvadratcentimeter...

    Vad som därmemot är väldigt snällt mot golvet är ju en bänk av Lecablock ! Det blir ju närmast en enorm yta jämfört med alurams-bänkar !

    Sprider man ut vikten på 4 staplar med Lecablock så blir det ju bara ett par hundra gram per kvadratcentimeter !

    Mvh/Janne
    Senast redigerad av jannemannen; 22 augusti 2007, 22:31.
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #3
      Ursprungligen postat av jannemannen
      Jag tror att man kan lasta på mycket mer än man tror. Golvet lär ju knappast sjunka direkt, om det inte är felbyggt från början.

      Vad man däremot bör tänka på är att kanske sätta lite större "fötter" på på aluminiumrams-bänkar. Det blir ett väldans tryck mot golvet när det är sådan liten yta som all vikt skall vila på.. Exvis om man har ett 720 liters som kanske väger närmare 900kg fyllt med vatten, sten, och sand. Om då bara bänken har har 8 ben, då blir det en ganska stor belastning på golvet under varje ben ! En bra bit över 100kg per ben som bara har en yta på några ynka kvadratcentimeter ! Kanske bara 5-10 kvadratcentimeter per ben typ ? Då kanske det blir typ 15kg per kvadratcentimeter...

      Vad som därmemot är väldigt snällt mot golvet är ju en bänk av Lecablock ! Det blir ju närmast en enorm yta jämfört med alurams-bänkar !

      Sprider man ut vikten på 4 staplar med Lecablock så blir det ju bara ett par hundra gram per kvadratcentimeter !

      Mvh/Janne
      Hade gjort precis som Janne säger med Lecablock. Dessutom är lecablocken billiga och det blir grymt stabilt. Har mitt 1170 på lecablock i dagsläget. För att inte skada parkettgolvet köpte jag en bit plastmatta ( heltäckningsmatta ) som jag la under varje. På lecablocken har jag lagt ett regelverk och på det en behandlad MDF board, tror det totalt gick på 5-600:-. Blocken kan man sedan putsa in med putsbruk etc samt måla vilket jag gjorde från början. Nu har jag däremot klätt in bänken med svart tyg då jag vill dölja ytterfilterna som står under.
      Efter flytten ska alla mina akvarium står på lecablock.
      Senast redigerad av tjornpatrik; 22 augusti 2007, 23:26.

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #4
        Det där med lecablock är lite både och. + sprider vikten bättre än tex alu fötterna som är orginal. - spiller man vatten runt dom så suger dom upp fukt och tar tid innan dom torkar upp, stora klumpiga om man vill ha filter under akvariet är det lite svårt att komma åt. Så de där med att sprida vikten blir att göra på något annat vis.

        Ingen som har räknat el ännu bättre testat att ha tex två 720 på varandra på ett sådant el liknande golv? är även intreserad av om ni har någon koll på vad som händer om man ställer ett större kar (över 3000l) Detta bör väll funka bättre på den här typen av golv eftersom att man sprider ut vikten mer.
        Om det nu skulle vara så att golvet inte håller funderar jag på att antingen lägga ett extra lager med spånskivor för att sprida vikten el göra om allt ihop och bygga upp från grunden. det senare vill jag helst undvika efter som att ekonomin kommer inte att vara så bra den närmsta tiden

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ja varför inte köpa golvspånskivor och måla ev klä med matta så sprider du ut trycket rejält och relativt billigt. Leca är nog bra men nog väger dessa en ca 15kg styck så vikt blir det i alla fall

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Jag har till mitt 720 i v-rummet en dubbel MDF-skiva som mäter ca 240 x 70 (karet mäter 200 x 60) . Den lär vara helt oböjbar och tur är väl det för golvet är av gammalt gungigt bjälklag.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Danne_K
              Användare
              • februari 2006
              • 777

              #7
              tanken är att lägga våtrumsmatta och dra in vatten och avlopp (golvbrunn) ev förstärka golvet om det behövs. Har ni någon koll på vad skivorna kostar per kvadrat?

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av Danne_K
                tanken är att lägga våtrumsmatta och dra in vatten och avlopp (golvbrunn) ev förstärka golvet om det behövs. Har ni någon koll på vad skivorna kostar per kvadrat?
                Vet inte vilken skiva du menar men kollade på beijerbygg.se

                MDF 16 mm kostar 141:-/kvm
                MDF 19 mm kostar 164:-/kvm
                MDF 22 mm kostar 194:-/kvm

                Golvspånskiva ligger på 94:-/kvm för 16mm och 92:-/kvm för 22mm.

                Tror inte det skiljer så mycket mellan byggföretagen.

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  #9
                  Ursprungligen postat av patriks155
                  Vet inte vilken skiva du menar men kollade på beijerbygg.se

                  MDF 16 mm kostar 141:-/kvm
                  MDF 19 mm kostar 164:-/kvm
                  MDF 22 mm kostar 194:-/kvm

                  Golvspånskiva ligger på 94:-/kvm för 16mm och 92:-/kvm för 22mm.

                  Tror inte det skiljer så mycket mellan byggföretagen.
                  Det vet inte riktigt jag heller. blir nog att dra på ordentligt så det håller. Tack för alla råd och tips.

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #10
                    Ursprungligen postat av Danne_K
                    Är riktigt nära att köpa ett hus nu. Har tänkt göra ett akvarierum + ha ett störe akvarium i gillestugan (blir säkert att sprida ut lite fler med). Och nu till frågan hur mycket kan man lasta på golvet?. Det är uppbygt så här platta, sand, frigolit och slutligen spånskiva.
                    Hur mycket du kan lasta per kvm är ju upp till hur mycket grunden (plattan) är dimensionerad för per kvm. Sanden, frigoliten och spånskivan skall inte ge sig om allt är rätt gjort. För säkerhets skull tag kontakt med ett byggföretag för att rådfråga dom, men troligen är det nog inga som helst problem med att lasta ca 500 kg/kvm.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      Vad har du tänkt ha för fisk i rummet? Rocka-odling?

                      Lycka till med husköpet!
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Hur mycket du kan lasta per kvm är ju upp till hur mycket grunden (plattan) är dimensionerad för per kvm. Sanden, frigoliten och spånskivan skall inte ge sig om allt är rätt gjort. För säkerhets skull tag kontakt med ett byggföretag för att rådfråga dom, men troligen är det nog inga som helst problem med att lasta ca 500 kg/kvm.
                        Ska göra det tack för tipset.

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #13
                          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                          Vad har du tänkt ha för fisk i rummet? Rocka-odling?

                          Lycka till med husköpet!
                          Tack
                          Blir lite blandat men största delen blir Tanganyika och nästan lika mycket sa (mer sa till en början eftersom att vi ska ner till uruguay). Sen så blir det lite malawi och annat vi får se. Kan tyvär inte bygga allt på en gång pga ekonomin. Sen så vill jag ha riktigt bra djur så det får ta den tid det tar att hitta dom "rätta grupperna/individerna.

                          Nja någon direkt rocka-odling vet jag inte men har tänkt en störe tank med bland annat rockor.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...