C.pearsei

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • april 2006
    • 198

    C.pearsei

    Läste på nätet att dom är utpräglade växt o frukt ätare...innebär det att dom låter småfisk vara i fred?
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Småfisk kan mycket väl slinka med.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • larsa
      Banned
      • april 2006
      • 198

      #3
      mycket väl..eller risk?egna erfarenheter?

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Dels så är dom otroligt glupsk vad gäller storlek på maten och så vill jag minnas att när Beast här på forumet introducerade sina Pearsei i en balja med guldbarber 6-8 st eller vad det var så smaskade den dominante i sig dom och växte nåt kopiöst.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #5
          Beror lite på vad du menar med småfisk samt hur stora dina Pearsei är. Jag tvivlar inte en sekund på att mina Pearsei gärna hade provat att smaka småfisk om de hade fått chansen.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Får dom plats i munnen på Pearsei så är chansen mycket stor att dom äter upp dom..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • larsa
              Banned
              • april 2006
              • 198

              #7
              Ok..tack för svaret...hmm det fick ett litet hopp att kunna ha xxl ciklid med tex tetror,skulle vara häftigt.Växtätande ciklider kanske ändrar beteende när dom kommer till ett dukat smörgåsbord som ett sånt akvarie skulle vara.

              Kommentar

              • keno
                Användare
                • oktober 2006
                • 119

                #8
                Jodå nog går det i småfisk i Pearsein, stoppade i ca 15 st malawi yngel 3-4 cm när jag flyttade om en del kar, alla försvann på 2 dagar utom en, som otroligt nog fortfarande lever.

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 830

                  #9
                  Du kan ju ha ett stim större skivtetror. En annan tetra jag har haft som både är enormt vackra och roliga är "Semaprochilodus taeniurus" (http://aqua-bonito.web.infoseek.co.j...12-01-01ML.jpg). Annars kan jag rekommendera Stanniolbarb, kommer dock från Asien (http://www.aquahobby.com/gallery/img/tinfoil1.jpg).

                  Kommentar

                  • Henrik Giertsen
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 70

                    #10
                    Hei fra Norge.
                    Mine Pearsei og mine Boucorty har nå i lang tid gått sammen med en gjeng småyngel med lengde 2-3 cm. Disse fiskene er fult utvokste hvor hannene måler 35+ cm fra ende til annen. Imidlertid om de skulle slumpe til å "prøvesmake" litt på noen småfisk så er det ikke vært mer enn en to/tre stk. som mangler. Min erfaring er at disse er utpregete plantespisere da salat, frukt ol. forsvinner fort. Jeg mener at en ihvertfall kan prøve om det skulle bli nødvendig å flytte på dem. Men det er vel dermed her som med all annen fisk at de er forskjellige ref. tidligere poster.

                    Henrik
                    Henrik Giertsen

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av Henrik Giertsen
                      Hei fra Norge.
                      Mine Pearsei og mine Boucorty har nå i lang tid gått sammen med en gjeng småyngel med lengde 2-3 cm. Disse fiskene er fult utvokste hvor hannene måler 35+ cm fra ende til annen. Imidlertid om de skulle slumpe til å "prøvesmake" litt på noen småfisk så er det ikke vært mer enn en to/tre stk. som mangler. Min erfaring er at disse er utpregete plantespisere da salat, frukt ol. forsvinner fort. Jeg mener at en ihvertfall kan prøve om det skulle bli nødvendig å flytte på dem. Men det er vel dermed her som med all annen fisk at de er forskjellige ref. tidligere poster.

                      Henrik
                      Detta stämmer med mina erfarenheter också, men det gäller alla mina CA ciklider generelt (undantaget Parachromissläktet) att dom sällan eller aldrig äter ciklidyngel, men det är en helt annan sak med tetror, barber mm..
                      Sen har jag märkt att det kan spela roll om dom som små har växt upp med typ tetror eller liknande, då rör dom sällan dessa som vuxna heller, men släpper du i dom hos vuxna fiskar utan erfarenhet av dessa så är sanolikheten stor att dom ser dom som foder.. Och som sagt så spelar ju givetvis storleken på tetrorna mm en stor roll.
                      Mvh Jocke
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Håller med Beast. Tror dessutom det är fel att enbart kalla dem för växtätare (herbivorer), snarare borde de kallas allätare (omnivorer). Är ganska övertygad om att de även äter en hel del insekter och små kräftdjur i naturen. En och annan liten fisk slinker säkert också ner.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...