Unga vf Heros Notatus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Unga vf Heros Notatus...

    Hej!
    Jag "råkade" titta in i en zoobutik häromdagen... Där införskaffade jag 4st vf Heros Notatus ca 5-8 cm.(Alltid dyrkat hantelciklider...) Skaffade 4st då mina förhoppningar sträckte sig till att i framtiden om möjligt få ETT bra par...Men allt har gått enormt snabbt! Bara minuter efter att de släpptes ner i mitt ena kar så visade två av dem "stort intresse" för varandra samtidigt som de ivrigt jagar runt de övriga två. Kan nog BLI ngt tänkte jag förstås men idag kunde jag se att honan utvecklat ett kraftigt äggläggningsrör...så jag skulle vilja fråga er som vet;

    1. Är det "normalt" att så små hantlar leker?(Det har jag ej upplevt tidigare)
    2. Är det i så fall sannolikt att det kan gå vägen?(orimligt pga deras erfarenhetsbrist osv?)
    3.Vad göra om/när det blir ägg och senare yngel?(ge dem några chanser och hoppas att deras naturliga instinkter är/blir tillräckligt utvecklade eller ta det säkra före det osäkra och "ingripa"?)
    4. Kan ett "ingripande" störa framtida lekar?(om det blir några mer då...)

    Haft/odlat ett flertal hantlar(ej vf) förr men detta kom oväntat!!!
    Tack på förhand/Andreas
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    3. Jag tycker inte du ska ingripa, det är bara första försöket och det lär bli fler. Misslyckas de gång på gång kan du ju ingripa någon gång i framtiden.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jo, det är väl oftast mest logiskt och lämpligt att låta det hela fortlöpa naturligt om det går... Men tanken slog mig aldrig att de skulle kunna leka den närmaste tiden. Har en hederlig "överbliven" 375:a som jag tänkt avsätta för detta ändamål-SENARE!
      Hoppas de kommer till skott snart så de lugnar ner sig lite sen, de 5-8 cm små liven gav sig i morse på min 24 cm gibbiceps...
      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Malar är alltid lovligt byte. Få tar så mycket stryk som dem.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av olof
          Hej!

          Malar är alltid lovligt byte. Få tar så mycket stryk som dem.

          Mvh

          olof
          Jo men storleksskillnaden borde inge respekt! Just när det gäller gibbar(ex som är mkt större än övriga fiskar i karet...) så tycker jag de i regel brukat klara sig bra i sällskap med flertalet ciklider jag haft (mixat gibbar med hantlar i över 15 år utan problem...) men dessa unghantlar är bitskare än alla jag tidigare ägt/sett. Gibben åkte på rejält med däng.
          Hursomhelst så är äggen lagda nu så det är iaf ngt lugnare nu då de intagit "sin plats av karet" och lämnar resten till övriga invånare...Inte fred men vapenvila! Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            De låter onekligen tuffa. Vågar man hoppas på en bild?

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av olof
              Hej!

              De låter onekligen tuffa. Vågar man hoppas på en bild?

              Mvh

              olof
              De är onödigt tuffa ja! Bild på dem får komma ngt senare då jag ej har digitalkamera för tillfället och dessutom inte är medlem här -ÄN...
              När jag eventuellt blir det skall jag se till att plåta dem!
              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              Arbetssätt...