Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Crenicichla
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Låter riktigt bra johho. men risken med Frontosa är att den blir för stor och förhållandet Fisk ---Akvarium minskar. Jamenar stor fisk i stort akvarium gör stort akvarium mindre.

    Samtidigt så håller jag med dig. Kanske inte Compresiceps Sumbu utan Calvus i stället, då går vi halva vägen var liksom
    Hade jag komponerat karet så hade jag antingen kört sand biotop från tanganyika, men eftersom jag inte är så kunnig på den sjön så vågar jag inte säga några arter.
    Eller så hade jag kört SA

    Ett kar i den klassen hade jag kunat tänka mig att fylla med Cichla och Crenicichla.

    Eller så hafde jag gått på Natrufärgade Diskus, Jordätare, Dvärg Crenicichla, Tetror, L-Malar och Corrydoras och eventuellt en rocka eller 2.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Låter riktigt bra johho. men risken med Frontosa är att den blir för stor och förhållandet Fisk ---Akvarium minskar. Jamenar stor fisk i stort akvarium gör stort akvarium mindre.

    Samtidigt så håller jag med dig. Kanske inte Compresiceps Sumbu utan Calvus i stället, då går vi halva vägen var liksom

    Lämna en kommentar:


  • johho
    svarade
    Rovtanganyika som diskuterats i en tidigare tråd. Frontosor, Lepidoloamprologus, Altolamprologus. Lite Neolamprologus och något som är riktigt lättlekt så de får saker att äta

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Rovmalawi med jakt vore verkligen optimalt.

    Men ditt förslag Christian av köra med "småfisk" tänker jag mycket på.
    Men då blir det Tanganyika. En koloni multisar, Compressiceps "sumbu", C. Nigripinnis, Leulupi, samt sandlekare. En troffegrupp (ev.två små grupper) Stor vallisneria som cypsen använder.
    Fisk i alla lager, något som alltid händer längre in under bakom och jakt-försvarsbeteende.

    Verkligen inte lätt att få perfekt varken Malawi eller Tanganyika lösningen men tänk, tänk, tänk, tänk om man skulle få till det.

    SA lösning blir däremot betydligt lättare. Mycket växter, apistos, Discus, jordätare, L-malar, corydoras och som pricken över iet ett stimmigt stim småtetror.
    Lättare av få snyggt men det känns ja ja ja vet int.

    Fram nu med Er drömfisksammansättning

    Vilken kombi skulle ni valt om ni drömmer er bort??

    Lämna en kommentar:


  • Tony
    svarade
    Jag hade kört en "blandning" av rovmalawi och mbunas. Skaffar du hyffsat stora vildfångade rovisar finns det stora möjligheter till ett någorlunda naturligt jaktbeteende. Det kommer visserligen krävas ganska många mbunas och i blandade storlekar för att få en balans, men tänk vad tufft Odlade eller väl invanda vf rovisar slutar oftast jaga fisk då de hellre sparar på krafterna och käkar färdiglagad mat har jag märkt.

    Lämna en kommentar:


  • palleh
    svarade
    Ursprungligen postat av Hank
    Visst, om man tömmer det till 1 cm vattennivå
    eller skaffar sig en monster håv

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Små fiskar hade jag haft.

    Lämna en kommentar:


  • Hank
    svarade
    Ursprungligen postat av palleh
    Man kan väl ändra inriktning efte några år även i ett sånt kar?
    Visst, om man tömmer det till 1 cm vattennivå

    Lämna en kommentar:


  • palleh
    svarade
    Lätt rovmalawi och mbunas Man kan väl ändra inriktning efte några år även i ett sånt kar?

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Fiskinriktingen ska bli det allra roligaste i projektet att välja.
    Att tänka på det blir någon slags terapi.
    Kan väl säga att inget är bestämt.
    Fantasierna går åt Tanganyika. Det riktigt ultimata som någon tidigare skrev hade varit att åka till sjön och fångat min egen fisk.
    Visst hade det varit fräckt med ett SA kar oxå men men ja jo men....jo hmmmm rovmalawi och små mbunas, tänk om man kunde fåtill ett riktigt jaktbeteende det vore ju optimalt......

    Lämna en kommentar:


  • Hank
    svarade
    LaRu:
    Håller med! Snyggt!
    Det gula ljuset är kanske inte i min smak
    Senast redigerad av Hank; 17 augusti 2007, 07:02.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Lycka till med bygget!!

    Vad har du tänkt ha i det?

    Lämna en kommentar:


  • joe
    svarade
    Ville bara säga grattis jag med! Ska, som så många redan har sagt, bli kul och intressant att följa utvecklingen av detta projekt. Dröjer nog länge innan något sådant kan bli verklighet här hemme - och då är det gott att har kamrater i nördvärlden som håller drömmarna vid liv. All lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Inga hemmabygge enligt sambon.
    Jag tycker att hon har varit otroligt förstående till min hobby.
    Jag vill inte gå emot henne på den punkten det hoppas jag ni förstår.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    För att få bort spänningar mm i bottenglaset så är kanske 2st 15mm glas skiver som man limmar omlott i 3 sektioner att föredra. totalen blir ju 30mm och det kan röra sig lite också.
    ---------------------------------------------------
    Hej
    Andreas den bottenskivan kommer att väga över 300kg

    och om botten är stadig så är trycket neråt 0
    men belastningen på långsidorna enormt samtidigt som dom vill bukta utåt
    en sak man kan göra för att gå ner lite i tjocklek är att svetsa en satans grov konstruktion i vinkeljärn,
    man behöver heller inte glas överallt utan man kan plasta plyfaskivor

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...