Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LN
    svarade
    Grannarna har mer än en gång frågat varför jag byggt en brygga på torra land. men meningen var att det skulle ringla en smal bäck till höger om bryggan på övre fotot. Bäcken skulle mynna ut i en damm framför fönstret på gaveln. Men man kan inte få allt, det får helt enkelt bli i nästa liv.

    Lämna en kommentar:


  • palleh
    svarade
    Nu händer det grejjer alltid kul med bilder till stora projekt

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Söderpärlan är högra huset
    Tillbygget pajjar den tilltänkta japanska trädgården med damm och allt som skulle ligga mellan husen och "framför" bryggan som går mellan husen.
    Ev. gräver jag en damm hitom bryggan istället men det lär dröja

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Här kommer första bilden.
    Röret och pinnarna på marken visar ungefär var bygget gränsar

    Lämna en kommentar:


  • jannemannen
    svarade
    Detta kommer att bli jättekul att följa ! Och grattis !

    Jag hoppas att du kommer att köra Tanganyika...

    Mvh/Janne

    Lämna en kommentar:


  • wicked1
    svarade
    jag hade kört tanganyika helt klart.
    Snäcklekare, jullar, leptosomor, tanganyika ål?, Altolamprologus, Synodontis petricola osv.
    Om du kör Tanganyika kmr du få massa intressanta beteenden på olika nivåer i karet. Om du bygger upp med sten högt baktill i karet, eller med moduler så kmr jullarna smyga runt där.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Grattis Larry!

    Ska bli kul att följa det här projektet!

    När det gäller fiskvalet så hade jag valt Mbunas eller den tanganyikablandningen du var inne på med en multiskoloni och sumbu. Jag tror det blir snyggare med småfisk (4-20 cm) särskillt i en sån stor burk.

    Det händer mer med mindre fiskar, alltid någon som gör nåt. Stora fiskar har en tendens att bara stå och hänga. Sen när det blir dax för lek river de hela burken

    Lämna en kommentar:


  • LaRu
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Hej LaRu och välkommen till Ciklid.org
    Mycket fint kar och fiskar du har.

    Tack, LN.
    Det är Christer och Sture på Akvarielagret som har varit till stor hjälp med ruta och moduler.

    Ursprungligen postat av LN
    Får du fram rovfiskbeteendet?
    Näe, det tycker jag inte att jag får. Visst tar en vuxen något yngel då och då, men det är nog mest av en slump. Matar med räkmix nästan varje dag. Önskan är att ha en biotop där det finns från nyfött till fullvuxen. Får se om det blir så med tiden.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    LN.
    Oh ja! Mkt fina uarus på bilderna du länkade till men de var väl knappast fullvuxna!?! Har vid ett tillfälle sett ett lekpar kring 35cm och det skall enligt många vara väldigt stort och det är det ju! De fick ett 540-liters att se väääldigt trångt ut så om man -helt rätt- gillar dessa fiskar och tycker att de gör sig bäst i grupp så vore ju inte ditt drömkar helt fel! Dessutom är dom ju i regel så snälla att du eventuellt kan komplettera med mindre fiskar (som visar på akvariets dimensioner)...Tänkvärt!
    Mvh/Andreas

    Lämna en kommentar:


  • johho
    svarade
    Det som är bra med SA är att man utan att tveka kan köpa fina VF för en ganska billig peng. Till skillnad från tanganyika där allt är svindyrt

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Hej LaRu och välkommen till Ciklid.org
    Mycket fint kar och fiskar du har.

    Får du fram rovfiskbeteendet?

    Jo förstod att det inte var din tanke Johho

    A C-son - har haft Urau ett tag
    Se mitt på sidan :http://www.ciklid.org/forum/showthre...423#post625423
    Det är en helt underbar och social fisk.

    Crenicichla - visst om det blir SA så visst vore det kul att prova just någon Crenicichla och jordätare blir ett måste om det blir SA inrikting.

    Lämna en kommentar:


  • LaRu
    svarade
    En bild på min VF Euchilus hanne fångad runt Mbenji ön.

    Lämna en kommentar:


  • johho
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Låter riktigt bra johho. men risken med Frontosa är att den blir för stor och förhållandet Fisk ---Akvarium minskar. Jamenar stor fisk i stort akvarium gör stort akvarium mindre.

    Samtidigt så håller jag med dig. Kanske inte Compresiceps Sumbu utan Calvus i stället, då går vi halva vägen var liksom
    Hehe, ja sumbu var kanske aldrig i min tanke men

    Lämna en kommentar:


  • LaRu
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Fram nu med Er drömfisksammansättning

    Vilken kombi skulle ni valt om ni drömmer er bort??
    Det jag har valt är fisk från Mbenji.
    Funkar bra än så länge, får se hur det blir runt nyår då alla F1 yngel börjar bli lite "size" på och skall försöka samsas med ett par större VF Happisar.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Du kan odla rätt mkt guppy... Nä men, skulle jag ha ett kar med såna mått så skulle jag "passa på" att ha en stor grupp uarus eller möjligen G.Surinamensis!!! Känns som "slöseri" med ett SÅ stort kar till småfisk även om din logik att stora fiskar krymper akvariet säkert är helt riktig. "småfiskar" kan man ha i 720-kar! Cichlor som ngn nämnde hade kanske ochså varit en intressant erfarenhet. Finns säkert rejäla fiskar fråna afrika oxå om du är lagd mer åt det hållet...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...