Vatten för apistos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jegt
    Användare
    • mars 2006
    • 50

    Vatten för apistos

    Jag fick just analysrapporten från vattnet i brunnen till nya huset. Ska snart börja sätta upp akvarier och det vore bra och veta hur bra vattnet är. Jag har försökt leta här och på andra forum men blir inte riktigt klok på de olika enheterna och beteckningarna. Här är iaf de värden som jag tror är relevanta:

    pH: 7.0
    Konduktivitet: 28 mS/m
    Hårdhet, total: 4.7 dH
    Nitrat: 29 mg/l (detta fick vi anmärkning på, ska tydligen helst vara under 20)
    Alkanitet, total: 47,4 mg HCO3/l

    Nån som vet om det ser bra ut eller om jag bör vidta några speciella åtgärder?
  • malawialex
    Användare
    • januari 2007
    • 125

    #2
    jag tycker det ser hyfsat bra ut apisto gillar ju lite surare men 7 duger nog. det enda som kanske inte är så bra är det där med 29g soms ka vara under 20
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Ser ut som ok Apisto-vatten med undantag för nitratet. Kör med mycket växter och lite microgödning så kommer det ändå att funka fint, tror jag. Ska du ner i pH ytterligare så välj helst flytväxter, de funkar rätt bra även i låga pH.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • jegt
        Användare
        • mars 2006
        • 50

        #4
        Jag kommer ha mycket växter.

        Jag har noterat att pH på vattnet verkar vara mycket lägre (under 6 iaf vilket är det lägsta mitt egna test går) direkt när det kommer från kranen. Baserat på vad jag läst på ett annat forum så beror det sannolikt på att det är co2 i vattnet när det kommer ut brunnen. Antar att det då kan vara bra att lufta ur vattnet innan man använder det för vattenbyten för att undvika svängningar i pH och co2.

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Co2 är väl mer en fördel om du ska köra mycket växter? Jag tror att det går bra att använda som det är. Jag hade inte tillsatt microgödning heller till att börja med. Troligen kommer det att växa så det knakar ändå. Lägg i en kalksten i akvariet om du är orolig för för lågt PH.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jepp, det är förmodligen CO2 i vattnet när det kommer från kranen. Växter älskar visserligen CO2, men jag tror det är klokt att lufta kranvattnet ändå. Variationer i CO2-halterna triggar algblomningar av olika slag.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...