Schackbrädeciklid skillnader

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Schackbrädeciklid skillnader

    Hej!
    Jag bytte till mig 2 st schackbrädor för någon vecka sedan. Hur vet jag om det är D. filamentosus, eller D. maculatus. Butiken var inte säker, men det där ju inte så ovanligt
    Det är nämligen så att jag fick två honor (de två sista) och jag skule vilja ha tag i hanar till dem.
    Finns det någon som är jäklig på dvärgciklider som kan sprida lite ljus över detta?
    // Magnus Arvidsson
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Skulle ju va lite lättare om du hade bilder på de du har.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Svårt att skilja honorna åt mellan de arterna. Hannarna är enkla, stjärtformen skiljer dem. Du får skaffa en hanne av varje art och se vilken som honorna föredrar...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Hur stor är då risken för korsningar?
        Hur ser man skillnad på stjärtformen då?
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Flygare
          Användare
          • januari 2006
          • 13

          #5
          Det är med 99% en D.filamentosus. Maculatan finns sällan i handeln och har inte funnits hos någon grossist på länge. Jag har för mig att maculatans honor inte får de röda bukfenorna som filamentosus uppvisar när de är mogna för lek. Maculata honan blir också betydligt större och mycket högre i kroppen. Senast jag såg maculata var på Åled`s men de hade enbart hanar.

          Mvh. Jesper

          Kommentar

          • drd
            Användare
            • december 2004
            • 1112

            #6
            JAg har 2 hanar av den större varianten av dessa schackbräden och jagar efter en hona att byta till mig

            Ev. ska åleds få in en sydamerikasändning i dagarna med nya djur och då ska det komma nya damer.
            // drd

            Nu med ännu fler malar.......L046 igen

            Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Jag hade på känn att det var så att en av arterna var ovanligare i handeln. I butiken där jag köpte dem trodde han att det var filamentosus, men han var inte säker. Men då får man väl utgå ifrån att det är den vanliga sorten. Kan förövrigt meddela att det är andra gången jag har dessa fiskar och jag upplever att de har blivit betydligt härdigare och mer framåt än sist jag hade dem (ca 10 år sedan).
              Fantastiskt vacker och trevlig fisk!
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ja sedan finns det ju en punctulata men den är större och rundare och lite blek mot de andra två och finns inte ofta att få tag på.

                D.filamentosus är mer tubformad och mer färg och stjärtfenan är utdragen på mitten på hannarna honornas stjärtfena är färglös och utan sk utväxter och helt normal.ca 9cm hanne ca6 cm hona

                Kommentar

                Arbetssätt...