Hur ser det ut i din kameraväska?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    Ang brus på 50D

    (Tror inte detta har varit uppe tidigare) En intressant iakttagelse för er som är på G med 50D eller diskuterat högre brus med 50D än föregångarna. ALO (Auto Lighting Optimizer) står i läge ON i grundkonfigurationen. Se tråden nedan http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=578066
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • februari 2003
      • 1156

      Här är förresten tråden jag ögnat igenom också...
      Hej Här kommer en liten jämförelse mellan 40d och 50d. Själv är jag nyfiken på vad de 15 miljoner pixlarna medför i exv upplösning. Jag har haft kameran i en timme och mer kommer . Först ut var att se hur ev brusbild påverkar upplösningen i 3200iso. Kamera på stativ, RAW och båda exponerade...
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        Ursprungligen postat av Niklas Olsson
        Hmm, ok...det är så du menar. Så alltså, ju mer pixlar desto mer brus om man ska hårddra det?
        Ja det är lättare att få lågt brus och större dynaiskt omfång men stora ljuskänsliga pixlar. Nikons D3:a är ett exempel på det med fullsensor och "bara" 12 mp. Men det beror på vad kamerorn ska användas till, för studiofoto där man har blixtar och använder lågt ISO och bilderna ska användas till tryck är upplösningen viktigast. Men till exempelvis sportfoto inomhus till dagspress är upplösningen mindre viktig medan möjligheten till högt ISO är viktigare.
        Själv tycker jag att både upplösning och brusnivåer räcker på de flesta modellerna idag, och hoppas istället att man satsar på större dynamiskt omfång.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          Köp större väska
          Utgångsbudet är 55.000 dollar för Canons supermegatele 5200mm/14. Ett spegeltele som går på räls och väger 100 kilo. Men det finns tyngre objektiv...
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Långås
            Användare
            • augusti 2005
            • 73

            Fick hem ett sådant här paket får någon vecka sedan. Kul paket om man vill testa lite studiofotografering men inte vill bli ruinerad. Förvånande gedigna prylar med tankte på priset.

            Köp kameratillbehör, videoljus, bakgrunder för foto och greenscreen från Kaffebrus. Snabba leveranser.
            Mvh
            Peter Fredriksson

            Kommentar

            • Niklas Olsson
              Användare
              • februari 2003
              • 1156

              Ursprungligen postat av Micke
              Ja det är lättare att få lågt brus och större dynaiskt omfång men stora ljuskänsliga pixlar. Nikons D3:a är ett exempel på det med fullsensor och "bara" 12 mp. Men det beror på vad kamerorn ska användas till, för studiofoto där man har blixtar och använder lågt ISO och bilderna ska användas till tryck är upplösningen viktigast. Men till exempelvis sportfoto inomhus till dagspress är upplösningen mindre viktig medan möjligheten till högt ISO är viktigare.
              Själv tycker jag att både upplösning och brusnivåer räcker på de flesta modellerna idag, och hoppas istället att man satsar på större dynamiskt omfång.
              Det är mycket med det tekniska...
              Skulle haft möjlighet till att ha flera olika lösningar till olika situationer men men.
              Ang. att brusnivåerna räcker på de flesta modeller beror ju på vilka situationer som oftast plåtas. När jag fotar med min 40D på höga ISO (1600) tycker jag det blir en hel del brus men allt e ju relativt. Jämför jag den med min gamla 400D så upplever jag en klar förbättring. Kraven höjs hela tiden...antar att de som fotade digitalt för 5 år sen var ganska nöjda med vad kameran levererade då med. Det har blivit lite hysteri kring detta
              //Niklas

              www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook
              ____________________________________

              Kommentar

              • Niklas Olsson
                Användare
                • februari 2003
                • 1156

                Ursprungligen postat av Långås
                Fick hem ett sådant här paket får någon vecka sedan. Kul paket om man vill testa lite studiofotografering men inte vill bli ruinerad. Förvånande gedigna prylar med tankte på priset.

                http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-150ws-612.html
                Kul med lite studioprylar och är ju aldrig fel om det känns prisvärt.
                Har en kompis som har nå´t liknande paket och han säger också att dom funkar hyfsat till det han använder dom till.
                Tänk vad man kan få för dom pengarna i jämförelse med vad externa blixtar kostar.
                //Niklas

                www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook
                ____________________________________

                Kommentar

                • Laesk
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 2447

                  Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                  Det är mycket med det tekniska...
                  Skulle haft möjlighet till att ha flera olika lösningar till olika situationer men men.
                  Ang. att brusnivåerna räcker på de flesta modeller beror ju på vilka situationer som oftast plåtas.
                  Ja exakt, en jvla hysteri! När jag fotar konset så räcker 1/200 dels slutartid för att få rörelserna skarpa på artisterna, å då räcker ISO1600 på typ alla arenor.

                  Handboll/bandy osv räcker 1/400 dels sekund, å i dom flesta hallarna får man det på ISo1600, eller då 3200, så en kamera med lite brus på 3200 räcker. =)

                  men självjkart vore de ballt att kunna ligga på 1/2000 dels brusfritt på konsert
                  Senast redigerad av Laesk; 03 oktober 2008, 19:12.
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                  With CANON you can!

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 1156

                    Ursprungligen postat av Laesk
                    men självjkart vore de ballt att kunna ligga på 1/2000 dels brusfritt på konsert
                    mmmm, det vore nåt d du. Inomhus och kväll på annat än den längsta möjliga tiden.. Nu känns det som man kör i ändlägena hela tiden vid såna tillfällen.
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      Jag skulle hellre ha en kamera med grymt dynamiskt omfång som ger detaljer i både de ljusaste och mörkaste partierna. Det känns inte riktigt som digitalkamerorna har kommit upp till samma nivå som den analoga filmen på den punken, kanske därför som HDR har blivit så populärt.
                      För att lyckas med den så är det stora ljuskänsliga pixlar som gäller, då får man låga brusnivåer på köpet. Det är bara att hoppas att hoppas att pixelracet stannar upp lite.
                      Eller större sensorer som ryktet om Nikons mellanformatare med en dubbelt så stor sensor som fullformatarna, men då faller det på priset istället.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • drd
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1112

                        Lånade en extra blixt av en snubbe på jobbet igår för att testa hur det blir och man skjuter både från ovan och sidan med blixt men det fanns inte nåt slave läge på hans 430 ex II ju...

                        Hur får man igång båda så man styr dom via min ir sändare som jag kör min egna 430 ex me ?
                        // drd

                        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          Ursprungligen postat av drd
                          Hur får man igång båda så man styr dom via min ir sändare som jag kör min egna 430 ex me ?
                          På Nikon ställer man in kanal och grupp på varje blixt, kan det vara något sånt du missat? Gruppindelning har man för att kunna ställa styrkan olika, oftast ska blixten på akvariet lysa mer än den från sidan.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            Ursprungligen postat av drd
                            Lånade en extra blixt av en snubbe på jobbet igår för att testa hur det blir och man skjuter både från ovan och sidan med blixt men det fanns inte nåt slave läge på hans 430 ex II ju...

                            Hur får man igång båda så man styr dom via min ir sändare som jag kör min egna 430 ex me ?
                            Kolla lite närmare på den. Det finns Slavläge på den också. Men det ser inte ut som våra gamla klenoder. Knepigt att det inte finns någon knapp för det.
                            Hur ser det ut i menyn? Du tog väl med bruksanvisningen?

                            LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • drd
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1112

                              Bruksavnisningen lät jag tyvärr bli att ta med, trodde det var lika enkelt som den gamle dock.

                              Tji fick jag.....men jag ska klura lite på det igen.
                              // drd

                              Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                              Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 3111

                                Nån som vet om man kan skadaautofocusen genom att stöta emot den medans den jobbar?

                                gjorde det och tyckte macrot betedde sig märkligt sen.

                                kan man på nåt sätt kontrollera om den är ok?
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...