Eldbuk med yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candy_1151

    Eldbuk med yngel

    Hallå där!
    Undrar lite över eldbukar. Hade ett par som fått ungar för nån dag sedan, ce 20 -30 st. Man såg dom tydligt och föräldrarna var mycket beskyddande. Det värsta var att vi trodde att dom andra fiskarna skulle äta upp ynglerna så vi satte upp ett nät och delade av akvariet (95l). men idag så dåg jag inga bebisar kvar på platsen och mamman hade rymt, alltså det var bara hanen kvar på deras sida där ungarna varit. Har föräldrarna ätit upp ungarna kan det förekomma? Vi har annars bara snälla fiskar såsom guramisar, nån svärdfisk några algätare. Men majoriteten är eldbukar. Vad kan ha hänt? Nu har jag tagit bort nätet eftersom det inte behövs längre. Då blev det fart på firrarna. Både hanar och honor blev röda och blåste upp sig!
    Tack på förhand!
    mvh vicky
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av candy_1151
    Hallå där!
    Undrar lite över eldbukar. Hade ett par som fått ungar för nån dag sedan, ce 20 -30 st. Man såg dom tydligt och föräldrarna var mycket beskyddande. Det värsta var att vi trodde att dom andra fiskarna skulle äta upp ynglerna så vi satte upp ett nät och delade av akvariet (95l). men idag så dåg jag inga bebisar kvar på platsen och mamman hade rymt, alltså det var bara hanen kvar på deras sida där ungarna varit. Har föräldrarna ätit upp ungarna kan det förekomma? Vi har annars bara snälla fiskar såsom guramisar, nån svärdfisk några algätare. Men majoriteten är eldbukar. Vad kan ha hänt? Nu har jag tagit bort nätet eftersom det inte behövs längre. Då blev det fart på firrarna. Både hanar och honor blev röda och blåste upp sig!
    Tack på förhand!
    mvh vicky
    Hej Vicky och välkommen till forumet..

    Visst är det så att dom kan äta upp sina egna yngel, kan rent av vara så att du skrämde/störde dom när du la i nätet, har dom haft yngel förut eller var det första kullen? En del par kan behöva "träna" några gånger innan dom fixar det där med att föda upp yngel så det är ingen fara..
    Har dom väl börjat så brukar dom fortsätta så det är bara att vänta ett tag..
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • candy_1151

      #3
      Tack för svar

      Ja det var första kullen. Så då kanske vi inte ska lägga i nätet? dom var ju väldigt duktiga på att skydda reviret. Jag tror att jag kan ha fler par i akvariet för dom leker och "visar upp sig"
      Tack än en gång för snabbt svar....kanske kommer på fler frågor.
      mvh vicky

      Kommentar

      Arbetssätt...