discus och scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #46
    Det är lugnt Nils, har gjort så minst hundra gånger själv.
    Har precis bytt en himla massa vatten i de tre kar som är igång här hemma.
    O mina Callochromis o Discus leker just i detta nu
    En riktigt fin lördagseftermiddag är det här i Växjö.
    Hur har ni det??
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • matereo
      Användare
      • januari 2006
      • 169

      #47
      Ursprungligen postat av nils42
      Tyvärr Annmari , var vattnet lite brunaktigt, men jag hoppas att discusen klarar av detta också.
      Hälsn Nils

      Ja herrejösses Annmarie, hur klarar discus och annan fisk det allt mer skitiga, övergödda och förorenade vattnet i naturen? Osmos och aktiv kol kanske?

      Har inte följt tråden någe värst innan men det var bra att Ola så pass bra redde ut det där med vattenbyten och vattenkvalitet.

      Tjingeling!
      Senast redigerad av matereo; 13 oktober 2007, 17:29.

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • januari 2003
        • 931

        #48
        Hej!
        Låt oss hoppas, att vi i detta forum, även fortsättningsvis använder ett hövligt språk mot varandra.
        Låt oss också hoppas, att vi tolererar åsikter, som vi inte själva delar.
        Allt är tyvärr inte svart eller vitt här i världen. Det finns också något mitt emellan.
        Hälsn Nils

        Kommentar

        • Gäst

          #49
          Hej!

          Hej!
          Du har helt rätt NIls42 det ska vara som du säger jag vet att jag ibland hoppat på men har lagt av med det nu (Hoppas jag)det leder ingen vart och det är också sant att man lätt tror att man kan allt och andra inget vilket också är fel,men säg den som är felfri men du har helt rätt Nils42 faktum är att vi vuxna många ggr kan bete oss värre än dom värsta ungdomar,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • januari 2003
            • 931

            #50
            Hej!
            Nåja, Ann-Mari, det var ju faktiskt inte dig jag tänkte på.
            Tvärtom tycker jag, att du är en frisk fläkt, som står för dina åsikter.
            Det ska du ha heder och tack för.
            Jag tycker å andra sidan , att det allmänna språkbruket här på forum ska vara sådant, att det går att hantera i möblerade rum.
            Jag blev å dina vägnar illa berörd av ett tidigare inlägg i detta forum.
            Hälsn Nils

            Kommentar

            • Gäst

              #51
              Hej!

              Hej!
              Tack Nils för dom varma orden ja jag har alltid stått för mina åsiker jag vänder inte kappan efter vinden sen att det finns en del rötägg men det är inte mitt fel du är en ärlig människa Nils och sådant uppskattar jag,jag slickar inte röv för och bli omtyckt det är liksom inte min stil raka puckar fungerar bäst du är också en person man kan tala med Nils jag tycker vi har fin kontakt hör gärna av dig internt om du vill,nu önskar jag dig en fortsatt trevlig kväll Nils,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • matereo
                Användare
                • januari 2006
                • 169

                #52
                Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Låt oss hoppas, att vi i detta forum, även fortsättningsvis använder ett hövligt språk mot varandra.
                Låt oss också hoppas, att vi tolererar åsikter, som vi inte själva delar.
                Allt är tyvärr inte svart eller vitt här i världen. Det finns också något mitt emellan.
                Hälsn Nils
                Instämmer helt, det gäller att försöka hålla en vänlig och sjysst kutym härinne i forumet!

                Kommentar

                • Gäst

                  #53
                  Hej!

                  Hej!
                  Nils42 du ska få nobelpriset i sunt bondförnuft mycket bra skrivet;Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 931

                    #54
                    Det är ju så, att många tycker, men få verkar ha något under fötterna, när det gäller detta med vatten.
                    Nog vore det bra, att få lite vetenskap i detta.
                    Ola, kanske har något nytt att berätta?
                    Ni andra, som kan lika lite som jag själv, kanske kan stå tillbaka lite?
                    Ann-Mari har ju ett speciellt kunnande och det vet jag.
                    Hälsn Nils

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #55
                      Hej!

                      Hej!
                      Tack för dom varma orden nIls42 ja jag gör så gott jag kan, jag kan det jag kan, och det jag inte kan, kan jag inte,du är en fin människa Nils42 tänk om alla människor kunde se det fina i vanradra och inte bara tracka ner på varandra,men som sagt det heter ju "Du ska inte tro att du är något"eller "Jantelag"dom som lider av dessa ålommor tycker jag mycket synd om,nej Nils du har mitt 100% stöd i ditt sätt och tänka,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • spazm
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 38

                        #56
                        Jag har diskus och skalarer ihopa och det är absolut inga problem. Skalarerna växer oerhört snabbt på diskus kost och alla vattenbyten. Vet inte hur det blir när skalarerna parat ut sig och börjar leka dock..


                        Jens
                        Senast redigerad av spazm; 18 oktober 2007, 06:17.

                        Kommentar

                        • lobbe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 38

                          #57
                          Hej alla jag hade diskusar och skalarer tillsammans under ett års tid det gick bra så länge diskusarna var större än skalarerna sen blev det andra bullar i akvariet när skalarer blev större och tog större plats i akvariet..Nu har jag diskusar med neontetra och praktbotia och det går utmärkt. Men som sagt man måste pröva sig fram hos vissa går det bra. MvhTobbe
                          diskustobbe

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #58
                            Min erfarenhet är att Scalarer till slut tar över akvariet pga att de är såpass aggressiva, i förhållande till Discus, så de tar mycket stor plats...

                            Jag kan däremot rekommendera Kardinaltetra med Discus. Fungerar mycket bra tillsammans och ger ofta en skön känsla av stim med Kardinaltetran (som jag för övrigt anser vara mycket vackrare än Neontetran).

                            Någon Dvärgciklid-art fungerar också ypperligt.

                            Kommentar

                            • akeller
                              Användare
                              • oktober 2006
                              • 16

                              #59
                              Det bör påpekas att en del diskus tycker att kardinaltetror är väldigt mumsiga. Har själv sett när mina vildfångade diskusar kommit simmandes med kardinaler i munnen.
                              -------------
                              Andreas Keller

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #60
                                Det beror en del på storleken på respektive art...men Neontetra torde vara ännu mumsigare då deras vuxenstorlek är mindre än Kardinaltetrans.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...