Dinoflagellater

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

    Dinoflagellater

    Har stora problem i två akvarium. Hela botten täcks av brunt slem om jag inte slamsuger upp det. Detta uppstod ett tag efter att jag bytt sand så jag antar att jag rubbade bakteriefloran.

    Jag har inte en susning om hur jag ska bli av med detta, de kommer tillbaka hela tiden.
    Någon som har en idé?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Det är antagligen kiselalger, inte dinoflagellater.
    Snäckor, ancistrus, otocinclus - det mesta äter kiselalger.

    EDIT: mer ljus eller att helt enkelt vänta ett tag borde leda till att de försvinner också.

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • June 2006
      • 357

      #3
      Jag är ganska säker på att det är dinoflagellater. Hittade flera bilder som ser ut som min. Om man låter det vara bildas syrebubblor i "geggan".
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • Anubis
        Användare
        • March 2006
        • 21

        #4
        Dinosar

        Jag har haft problem med dinosar i mitt saltvattensakvarium, och det låter som det är det du har, med tanke på syrebubblorna.
        För mig löste det sig när Jag kopplade in ett UV-filter och höjde PH och KH som var lite lågt. Gå till: http://www.saltvattensguiden.se/ och sök på "dinoflagellater" så kan du läsa och få lite tips.
        Är det dessutom så att det ser bättre ut i karet på morgonen innan ljuset tänds så kan du vara säker på att det är dinos.
        Mvh
        Robert
        540L Tanganyika x3
        375L Tanganyika
        310L Tanganyika

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • April 2007
          • 1147

          #5
          Ursprungligen postat av Cissi
          Jag är ganska säker på att det är dinoflagellater. Hittade flera bilder som ser ut som min. Om man låter det vara bildas syrebubblor i "geggan".
          tvättar den i karen badrum eller duscha med borsta sen gärna koka med vatten den i halvtim sen ge tillbaka i akvarium så den blir bra av bort brun eller alger den så har jag gjort det fler ggr..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Cissi
            Jag är ganska säker på att det är dinoflagellater. Hittade flera bilder som ser ut som min. Om man låter det vara bildas syrebubblor i "geggan".
            Med tanke på fisken på kortet(ser aningen mätt ut) så kanske du skulle mata lite mindre för att slippa problemet... vattnet kanske är övergött vilket skapat denna situation?
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              Cyanobakterier och kiselalger kan också bilda mattor med bubblor, särskilt för cyano är bubblor ganska standard. Och de kan vara bruna/röda.

              Jag har aldrig haft dinoflagellater i sötvattenskar (de är betydligt vanligare i saltvatten), men föreställer mig att samma åtgärder som funkar mot cyano funkar också mot dem: mindre organiskt i vattnet, bättre näringsbalans, mer cirkulation, kanske mer ljus.

              Kommentar

              • Cissi
                Användare
                • June 2006
                • 357

                #8
                Mer ljus betyder mer problem för mig. Jag släckte ner i ett dygn, bytte 20% vatten och hällde i mer bikarbonat och nu har jag inte sett röken av dinosar. Jag vågar iofs inte dra på full ljusstyrka riktigt än.

                Med tanke på att jag testade att hälla i bactopur i ett av karen och inget hjälpte så tror jag inte att det är cyano.
                Jag hoppas det är borta nu iaf.
                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                Kommentar

                Arbetssätt...