Demasoni men vad mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lacustris
    Användare
    • juni 2005
    • 142

    Demasoni men vad mer?

    Hej.

    Kommer att starta om ett Mbuna-kar (325-liter) som med åren blivit "gott och blandat".
    Har provat demasoni tidigare men blivit klok på att de inte är helt lätta att få att fungera med andra arter. Antingen har de jagat sönder alla andra eller bara tynat bort.

    Kommer därför att ha en större grupp demasoni och troligen komplettera med en art till.
    Skulle vara tacksam för förslag på lämplig art, gärna beprövad kombination.
    Och helst inte golden......
    Det är aldrig för sent att ge upp!
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Polit funkade perfekt med Demasoni hemma hos mig. Tänk på att du behöver minst 3 hanar för att åtminstone få 2 st utfärgade. Gärna en grupp på minst 10.
    Minst 20 Demasoni hade också kört med.Med tiden kan du fylla på med honor och ta bort några hanar,om du inte får en perfekt fördelning från början. 5-6 hanar tycker jag blir bra.

    Annars tycker jag Demasoni är en av få små Mbunas som funkar bra med större och buffligare arter/varianter så som Trewavasae,Zebror, Fuelleborni etc. Men för dem har du för litet kar, tyvärr.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #3
      Ursprungligen postat av Lacustris
      Hej.

      Kommer att starta om ett Mbuna-kar (325-liter) som med åren blivit "gott och blandat".
      Har provat demasoni tidigare men blivit klok på att de inte är helt lätta att få att fungera med andra arter. Antingen har de jagat sönder alla andra eller bara tynat bort.

      Kommer därför att ha en större grupp demasoni och troligen komplettera med en art till.
      Skulle vara tacksam för förslag på lämplig art, gärna beprövad kombination.
      Och helst inte golden......
      Jag har en grupp på 13 demasoni, och ett par av Aul, röd rubin i mitt 240L och det funkar utmärkt.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Skulle en demasoni-grupp kunna funka med en golden-grupp? Det är en blandning jag funderat på eftersom de kompletterar varandra färgmässigt, men jag misstänker golden är för mesig?

        Kommentar

        • diskus
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 276

          #5
          golden & demasoni funkade....

          ...hemma hos mig då golden mest körde sitt eget race och bryr sig inte så mycket om exempelvis demasoni. I samma burk hade jag även ps. polit och ett Röd Rubin par. Burken var iofs på knappt 800 liter.

          ett förslag:
          Demsoni, en större grupp och 5-6 polit (med minst 2 hanar enligt tidigare svar) så dom kan "fightas" lite mellan dessa arter och 5-6 golden kanske.

          Lycka till

          Björn h
          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

          Kommentar

          • Lacustris
            Användare
            • juni 2005
            • 142

            #6
            Tackar för förslagen!

            Polit är inte fel, kanske blir ett gäng sådana.
            Håller med om att det kanske blir trevligare färkombination med Golden men just den arten lockar inte precis.

            Har även funderat på Maingano, borde kunna fungera eller?
            Idealet hade dock varit någon "icke blå" art (mbuna).
            Någon som har ideér?
            Senast redigerad av Lacustris; 12 augusti 2007, 19:53.
            Det är aldrig för sent att ge upp!

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              #7
              Jag kör ett litet kar, 300 liter, med ett fåtal demasoni 7-8 st. Har däremot dem med ett 30 tal Bright Blue zebror. Funkar okey
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Markus_A
                Användare
                • december 2005
                • 418

                #8
                Kanske någon Tropheops, där finns det massor att välja mellan och flera med gula honor. Jag har själv en från Chilumba (Red Top) som jag starkt kan rekommendera. Dom har funkat bra ihop med Demasoni. Annars finns det ju flera Melanochromis-varianter med gula honor. Hanarna är ju visserligen ofta blå-randiga, men med horisontella ränder så det bör funka bra med Demasoni också.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Skulle en demasoni-grupp kunna funka med en golden-grupp? Det är en blandning jag funderat på eftersom de kompletterar varandra färgmässigt, men jag misstänker golden är för mesig?
                  Jag tror största bekymret blir födan. Lätt att Demasonin blir för fet och förvuxen om man vill ha Golden med rätt proportioner.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Psuedotropheus Estherae då kanske? http://www.african-cichlid.com/EstheraeM600.jpg

                    Vet inte hur den funkar med maten men borde vara ungefär samma som demasoni. Det finns ju alla möjliga varianter på dem också, O-hanar, blåa hannar och röda hannar samt eventuellt (?) OB och MC...
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Jag tror största bekymret blir födan. Lätt att Demasonin blir för fet och förvuxen om man vill ha Golden med rätt proportioner.
                      Vet många som kör just Golden och Demasoni tillsammans och det verkar fungera väldigt bra.

                      När jag hade Demasoni var dom tillsammans med M. Estherae (Röd Zebra) just för färgernas skull och det fungerade mycket bra. Det var ett 390 liters med ca 40 st. Demasoni och 8 st. Estherae.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      Arbetssätt...