Yngelmat.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Yngelmat.

    Någon som har koll på vad Laetacara Dorsigera-yngel ska ha för käk? Dom två paren i min frus 275L har delat upp karet mellan sig och dom andra fiskarna får hålla till i mitten eller vid ytan.
    Vet att diskusyngel typ slickar i sig sekret från föräldrarnas sidor och undrar nu om det är lika med andra sydamerikanare.
    Vi har skalade artemiaägg, fryst artemia, dafnier och cyklops, men allt detta verkar vara för stort för dom små liven. Ser inte att dom skulle ha någon särsklit stor gulesäck heller.
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av Rembrandt
    Någon som har koll på vad Laetacara Dorsigera-yngel ska ha för käk? Dom två paren i min frus 275L har delat upp karet mellan sig och dom andra fiskarna får hålla till i mitten eller vid ytan.
    Vet att diskusyngel typ slickar i sig sekret från föräldrarnas sidor och undrar nu om det är lika med andra sydamerikanare.
    Vi har skalade artemiaägg, fryst artemia, dafnier och cyklops, men allt detta verkar vara för stort för dom små liven. Ser inte att dom skulle ha någon särsklit stor gulesäck heller.
    Jag har sett uaru-yngel "beta" så mycket och länge på sina föräldrar att dessa senare har behövt en lång "återhämtningsperiod".
    Kan tänka mig att dina yngel får i sig en del käk ändå undan för undan iaf kläckt artemia... Kanske dock kan/bör vänta tills gulesäcken är förbrukad!
    Lite senare kanske du kan testa bosmider?

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Till yngel med mycket små munnar ger jag ibland infusorier. Det har varit framgångsrikt för mig förr när jag "pysslade" med scalarer...
      Och... bilden av ett gäng uaru-yngel som svärmar runt sina föräldrar är inte äcklig! En fantastisk egenskap som gör uarus till ett mkt aktuellt alternativ om man gillar diskus men vill ha större fiskar och har ett tillräckligt stort akvarium... Mig veterligen kan diskus och uarus dessutom i regel gå tillsammans.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Vill man inte dra upp en hel kull så brukar det finnas en del smått i karet som ynglen kan gå och beta av. Vill du att fler ska överleva så mata med nykläckt artemia eller micromask tills ynglen är tillräckligt stora för att ta större foder. I ett sällskapskar är det en klar fördel att mata med en apoteksspruta med en bit luftslang på - enkelt att rikta in mot yngelsvärmen och så drar man ner maten dit. När ynglen spridit sig i karet kan man mata precis framför utblåset till pumpen - då åker det runt massor med käk överallt i karet och ynglen brukar hinna få i sig en del.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...