Malawikar å växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palm
    Användare
    • augusti 2006
    • 114

    Malawikar å växter

    Hej

    Har startat om på nytt igen å det är malawi som gäller. lite morii, golden, auloncara röd mm.
    Och ville ju ha växter å det blev lite valesneriaå någon lågväxande malawisort.

    Har då jag kört malawi tidigare haft dålig fart på växterna dom har förtvinats å dött trotts att jag slängt i PMDD, funderar därför på att köra lite med CO2.
    Har redan en 6kg kolsyretub i källarn så det saknas bara magnetventil och diffusior.
    Har haft i bikarbonat 1msk/100Lvatten och funderar på att lägga in en sådandär PH allert på sugpropp för att ha koll så inte CO2 sänker karet för mycket samt vattenbyte 4/vecka för att växterna skall få näring.

    Eller är det någon annan som lyckats med växter i Ciklidkar?
    Senast redigerad av palm; 11 augusti 2007, 19:46.
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(
  • aldo
    Användare
    • december 2006
    • 175

    #2
    hej.
    jag har tanganyika med växter, 3*150w metallhalogen.
    det växer bra utan tillsats av växtnäring.

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • december 2006
      • 263

      #3
      palm
      Hur stort akvarium har du och vad för belysning kör du med?
      Det går åt en hel del belysning för att det ska växa bra, även om du tillsätter PMDD och CO2.
      Tillsätter du salt i karet?

      Kommentar

      • palm
        Användare
        • augusti 2006
        • 114

        #4
        Hej Magarne

        Karet är på 325L 130*50*50
        Akvastabils effect light vanliga lysrörsramp med två Sylvania Aquastar 174 T8-rör 36W (okänd brinntid dock så börjar förslintningsringarna synas i ändarna).
        Tillsätter salt 0,5dl vid vattenbyte (ca 100L) samt en matsked bikarbonat.

        Kanske skall byta rör, vilka är bra?
        Något mer....

        Edit: Har Oanvända Plillipsrör 965 liggandes kanske något att prova?

        /Palm
        Senast redigerad av palm; 12 augusti 2007, 11:23.
        325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
        +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

        Kommentar

        • palm
          Användare
          • augusti 2006
          • 114

          #5
          Ja då vade bytt till 965 rör efter ha läst på zoopet om dessa. Ljuset blev lite gul/grönare.

          //Palm
          325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
          +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

          Kommentar

          Arbetssätt...