Järn i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne Josefsson
    Användare
    • juli 2007
    • 23

    Järn i vattnet

    Jag är på gång med att starta upp ett SA akvarie, men är lite fundersam kring vattnet. Jag har egen brunn och inte tillgång till kommunalt vatten, mitt vatten innehåller stora mängder järn, jag har en filtreringsanläggning men har en känsla av att den inte tar allt järn, då badrumsporlslinet missfärgas. Finns det någon möjlighet att köra med detta vatten? Har ett 900L kar så det funkar inte att hämta vatten.

    Mvh
    Janne
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    #2
    Köp ett vattentest för järn och se vilken nivå du ligger på.

    Kan ju vara värt och testa om något vattenberedningsmedel kan sänka järnhalten också.

    Kommentar

    • ryghar
      Användare
      • oktober 2002
      • 215

      #3
      Är det skadligt med för mycketjärn? Jag har också bott med egen brunn och där filtret inte fungerade en längre tid så att det inte tog bort allt järn. Jag märkte inget effekt på fiskarna när det var för mycket järn, inte heller när filtret blev fixat så det tog bort överskottsjärn.
      Janne
      Min Zoon

      Kommentar

      • ryghar
        Användare
        • oktober 2002
        • 215

        #4
        Jag kan tillägga att jag hade både SA och malawi under den tiden
        Janne
        Min Zoon

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Hej Janne och välkommen till Ciklid.org
          Hade akvarium med egen brunn i ca: fem år med väldigt mycket järn i vattnet. Inga probs alls förutom med Troffar. Jag köpte en hel del vildfångat av Stefan på Håvis men fick aldrig fiskarna till att trivas.

          Ph värdet anser jag är viktigare att du kollar och justerar efter dina fiskars behov. Ph kan ibland vara riktigt lågt i "egen brunn". Jag hade kört med bikarbonat om du nu ska ha tanganyika eller Malawi. För att kalkkross räcker inte långt.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Janne Josefsson
            Användare
            • juli 2007
            • 23

            #6
            Jag hade tänkt mig svartvatten, 28 c, SA biotop med Discus, tetror och dvärgciklider. Målet är ett väl fungerande sällskapsakvarie med växter, har inga planer på discuslek.

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Har du mycket järn så bör ju växterna stor trivas iaf
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • april 2002
                • 865

                #8
                Järn i kranvatten oxideras ganska omgående när det kommer ut ur kranen eftersom järn inte är lösligt i vattnet. Det gynnar växterna indirekt om järnet sedimenterar så djupt att det kan mineraliseras av bakterier under rätt redox.

                Vattenberedningsmedel brukar innehålla någon kelator, typ EDTA?, som kniper järnet och gör det "oskadligt", men även vattenlösligt och mer lättillgängligt för växternas blad. Järntest kommer isåfall ge samma utslag som vanligt, även om järnet är "oskadligjort".

                Göingefilter innerhåller genomluftning och en sandbädd som ska fungera så att genomluftningen oxiderar järnet så att det fälls ut i sandbädden.

                Undrar om man på samma sätt kan ha en genomluftad sump isåfall (som kommer samla på sig en sedimentavlagring (järnockra). Tricket är att inte störa sedimentet när man genomluftar och tömmer sumpen ner i akvariet gissar jag isåfall.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • april 2002
                  • 865

                  #9
                  (Som ryghar redan nämt så låter det logiskt om järnet inte är skadligt iom att det sedimenterar ganska direkt i ett syrerikt akvarium eller bildar sedimenterbara föreningar med t ex fosfat)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...