Trassel med frusen Artemia någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Trassel med frusen Artemia någon?

    En fråga. Jag har i sommar haft lite trassel med mina firrar. Her en fundering om ifall det kan vara att jag matat med frusen stor artemia en del?
    Brukar mest mata med räkmix ochj spirulinaflingor men har provat lite nytt. Dom som har trasslat är Jullar och en snäcklekare, lite ovanlig eller hur?
    Nån som känner igen detta?
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag brukar ge mina fiskar frusen artemia, men undviker den från fina f ..gatan ;-)

    Nu får de ju inte enbart artemia utan de får även lite annat.Cyclops och flingfoder, så de får i sig de nödvändiga näringsämnenaoch vitaminer.

    Men vad är det för trassel?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 374

      #3
      Det ser nästan ur som bukvattensot, fast som sagt, det är mina jullar, och i alla är jag haft Tanganyika har flera firrar fått soten nån gång, växtätare som hästnosar eller andra firrar med långa tarmsystem, t.ex cyathopharynw os,v med aldrig Jullar eller snäcklekare. Och jag får för mig att det kom efter att dom kalasat sig tjocka på frusen artemia, fast jag kanske inbillar mig? All andra firrar mår prima.
      /Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag har matat jullar och snacklekare med frusen Artemia utan problem. Har de ruttnat sa ar de direkt livsfarliga for firrarna forstas. Har de legat framme over natten sa slang och ha dem aldrig i frysfacket mer an ett pa dagar - slang sen. I frysen haller de val ett bra tag. Rakor brukar val halla tre manader sa det skulle jag vaga dubbla minst.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Som Ola säger, det är inte artemian i sig som är problemet, men allt foder som hanterats så det börjat ruttna kan ge buksot.
          Är du det minsta skeptisk mot din artemia (den har "frysbränna", den luktar illa, artemian ser "sladdrig" ut, det läcker ut mycket kroppsvätskor i vattnet där du tinar dem...) släng den. Det gäller som sagt allt frysfoder.

          Min personliga uppfattning är dessutom att Fina Fiskens frysfoder bör undvikas. Inte allt Fina Fisken foder jag köpt har varit dåligt, men allt dåligt frysfoder jag köpt har varit Fina Fiskens.

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Jahaja..... ska kolla om det är Fina fisken när jag kommer hem.
            Sedan kan jag ju lite vänligt påpeka att jag hanterat frysfoder i nåt decenium eller två och känner till att det inte ska ligga ute under natten eller lukta ruttet......
            Det är ju också bara vissa arter som drabbats, och inte sådana som brukar få buksot, därav min lilla nyfikenhet.
            /Carl
            P.s Ola! vet du vad, dom där knölarna jag berättade att mina flavipinnis hade, dom håller på att försvinna, trodde jag aldrig!
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Carl
              Sedan kan jag ju lite vänligt påpeka att jag hanterat frysfoder i nåt decenium eller två och känner till att det inte ska ligga ute under natten eller lukta ruttet......
              Fast man vet ju aldrig om natt pucko glomde dem pa lagret en vecka och sedan la in dem i frysen.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Carl
                NCS Medlem
                • maj 2002
                • 374

                #8
                Jo det förstås...... fast det luktar som vanligt.
                Vad tjusig du är på din nya bild! Är det bara för att du ska flytta till Göteborg?
                /Carl
                www.stockholmsciklidklubb.com

                Kommentar

                Arbetssätt...