Risk för vattenskada - ojämt golv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojon80

    Risk för vattenskada - ojämt golv

    Jag har precis köpt hem mig ett beg 540L. med tillhörande träbänk. Har precis tappat upp akvariumet till ungefär hälften och mäter följande : (från aluramen till ytskicktet)

    Bakre vänstra kant: 265 mm
    Främre vänstra kant: 268 mm
    Bakre höger kant: 272 mm
    Främre höger kant: 272 mm

    Jag blev lite funderad när jag såg att det skjiljde så mycket som 7 mm i från vänster till höger kant. Är rädd för att detta kan resultera i så kraftiga spänningar så att akvariumet spricker???

    Vågar man tappa upp det, eller är det bara att köpa sej ett alustativ så man kan justera varje ben efter underlaget? Eller är det bara att tappa upp?

    Jätteschysst om nån kunde ge mig ett tips angående detta! :-)

    /johan jonsson

  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Det verkar som om du har en skev bänk. En liten lutning som är lika på motstående sidor är i regel ingen fara, men så verkar inte fallet vara här.

    Du har två alternativ som jag ser det:
    1. ta fram såg, hyvel och vattenpass och fixa till bänken. Eventuellt kan det räcka med att skimsa upp bänken, beror på konstruktionen.
    2. skaffa en annan bänk.

    Jag hade en skev bänk ungefär som din, det slutade med ett läckage på 150 liter i heltäckningsmattan. En silikonfog släppte. Men det tog 1.5 år innan det hände.

    mvh
    /Hasse

    - http://och.nu/ciklid -

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Kan det verkligen vara lutningen som fick fogen att släppa? Hur mycket extra tyngd utgör 7mm lutning egentligen? Börjar bli orolig nu, har ett antal lutande kar här....

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Lägg 7 m.m under v.bakre.4 m.m v.fram så blir höjden 272 m.m .Gärna av plast som skyddar golvet mot ojämnheter i träbänken.
        Hälsn. Mats

        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Det är ju inte helt riskfritt att råda någon kring detta eftersom man aldrig kan vara säker. Men jag brukar ju aldrig ens mäta mina akvariebänkar men man märker ju om vattenytan ligger olika långt ifrån ramen/akvariekanten. Jag skulle personligen inte oroa mig alltför mycket men den uppfattningen ändras ju lätt om man drabbas av vatten på golvet.

          David
          David

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            citat:
            Kan det verkligen vara lutningen som fick fogen att släppa?
            Nä, det brukar vara skevheten dvs den vridning som karet utsätts för som får fogar att släppa (bästa fall) och glasskivor att spricka (sämsta fall). En liten lutning spelar sällan någon roll.

            /Hasse

            - http://och.nu/ciklid -

            Kommentar

            • Buckshot
              Användare
              • april 2002
              • 244

              #7
              Vad säger ni om när man limmar akvariet på bänken och den är ngt sned?

              Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • november 2002
                • 571

                #8
                Buckshot, vet inte om jag fattat frågan rätt men om du menar att bygga en burk på ett skevt underlag så blir det spänningar i glaset om du tvingar ex. botten jämn med det skeva underlaget och då har du ju byggt in problemet i burken.
                om du bygger en burk på ett skevt underlag utan att tvinga ner glaset så är det inte lika farligt men långt ifrån bra ändå.
                ett akvarium skall stå plant utan skruvningar, punkt slut!

                Kommentar

                • Earthbound

                  #9
                  Jag har mitt akvarium uppbyggt på tegelstenar.
                  Alla som har buggt så vet att det inte är särskilt jämt.
                  Frigolit under är ju ett måste, löser det mesta.
                  Kollar man efter dina mått så kan man ju säga att det skiljer ju bara 3 millimeter imed att till höger e måtten lika men till vänster skiljer det 3 mm. Det lär ju betyda att bänken lutar lite bara.
                  Borde inte vara nåt problem.
                  Mina tegelstenar lutar i alla möjliga vinklar men med frigoliten under så har inget hänt mej. (än iaf, peppar peppar)


                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Hej!

                    Prova mät inuti akvariet från botten till vattenytan och se om du har samma skillnad där, jag har sett aluramsakvarier som varit grymt snett limmade.Om skillnaden skulle vara lika mycket så ser du vilka spänningar du har på bottenskivan och skulle rekomendera dig till att tömma omedelbart och fixa bänken.

                    don´t drink water-fish ..... in it!
                    Mvh
                    Peter
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • jojon80

                      #11
                      Tack för alla svar allihopa!
                      Ärligt vet jag inte hur jag ska göra nu riktigt. En del säger att det är lugnt och andra säger att jag bör fixa bänken på en gång.

                      Jag tror jag kör på ett tag till få se hur det går... och hoppas på det bästa!

                      /johan

                      Kommentar

                      • Ante
                        Användare
                        • november 2002
                        • 571

                        #12
                        -inga problem det går jättebra med en skev burk hela vägen fram tills att den börjar läka...
                        det är ju bara en halv kubik...
                        nä skämt och sido, du gör ju som du vill men du har ett skevt akvarium och det är inte bra.
                        det är ganska fort ordnat att tömma den och rikta till bänken och sedan sova lungt.

                        Kommentar

                        • jojon80

                          #13
                          Men jag tycker ju ändå att det är så pass lite som skiljer, men det är klart, det kanske räcker för att det ska bli simbassäng i mitt kök. Ja... lugnt om nätterna vettefan om jag kommer att sova hädanefter.

                          Hälsningar johan

                          Kommentar

                          • gudfadern
                            Användare
                            • december 2002
                            • 34

                            #14
                            har samma problem men det verkar bara luta ,inte skevt.
                            ca 3-4mm på 180cm akvarium.

                            akvariet är begat så jag vet inte om det är risk för att få spänningar om jag börjar trixa med bänken

                            man limmar ju helglas akvarium i det mest konstiga former numera så ....ja menar så länge det inte trycker på ngt skevt sätt borde det inte vara ngn fara eller....?

                            lite orolig är jag ändå ..
                            tacksam för synpunkter

                            gudfadern

                            ps det är på 600l så det blir en del vatten i vardagsrummet om jag har fel

                            Kommentar

                            Arbetssätt...