Ny start igen då!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan1
    Användare
    • augusti 2002
    • 46

    Ny start igen då!

    Nu tänkte jag dra upp ett kar på 500+l.
    Tänkte främst ha CA kanske ett par Guldsömciklider.
    har nu nå förslag?
    skulle vilja ha tre par, drömmen skulle ju vara att ha ett par gulsöms ett par JD/EBJD och ett par Eldbukar(vet dom e väl för klena?)förslag till dom andra två eller vad jag skulel kunna ha med Eldbukarna?
    MvH///Stefan
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av Stefan1
    Nu tänkte jag dra upp ett kar på 500+l.
    Tänkte främst ha CA kanske ett par Guldsömciklider.
    har nu nå förslag?
    skulle vilja ha tre par, drömmen skulle ju vara att ha ett par gulsöms ett par JD/EBJD och ett par Eldbukar(vet dom e väl för klena?)förslag till dom andra två eller vad jag skulel kunna ha med Eldbukarna?
    MvH///Stefan
    Eldbukarna lär nog inte ha ngt att sätta emot guldsömcikliderna. De kanske kan överleva om det finns mycket gömställen men deras tillvaro skulle förmodligen bli så ansträngd att de inte skulle komma till sin rätt. Ett par Jack dempsey hävdar sig nog betydligt bättre då de blir större och starkare än eldbukarna. Kanske kunde det räcka med 2 par ciklider? Om paren är sammansvetsade lär du isf ha ett par på var sida av akvariet och 250 liter per par är inte så mycket för dessa "rejäla" ciklider. Nu skrev du ju iofs 500+ men jag tror att du förstår vad jag menar... Sen är det ju inte självklart att fiskarna bildar par eller ens att befintliga par fungerar fullt ut! Guldsömshanar kan vara väääldigt stygga mot honor.
    Vill du trots allt testa 3 par så kanske sebraciklider vore ngt att lägga till? Jag hade en gång en guldsömshane som styrde mitt dåvarande 540literskar med järnhand. Endast sebracikliderna gjorde motstånd!(imponerande med tanke på deras betydligt mindre storlek... ok, sebrahanen var närmare 15 cm, stort för en sebra men ändå...) Mvh/Andreas

    Kommentar

    • Negnuks
      Användare
      • juli 2009
      • 6

      #3
      [QUOTE=Stefan1;697644]Nu tänkte jag dra upp ett kar på 500+l.
      Tänkte främst ha CA kanske ett par Guldsömciklider.
      har nu nå förslag?
      skulle vilja ha tre par, drömmen skulle ju vara att ha ett par gulsöms ett par JD/EBJD och ett par Eldbukar(vet dom e väl för klena?)förslag till dom andra två eller vad jag skulel kunna ha med Eldbukarna?
      MvH///Stefan[/QU
      Om du ska ha guldsömciklider se till att få ut i allafall 1 hanne och sen kanske tre honor? . Se till att ha många gömställen eftersom att du ska ha JD guldsömmar och JD är ju ganska lika varann så dem kommer nog slåss en hel del så det kan vara bra att ha gömställen. Eldbukar tkr inte jag att du ska ha till de här firrera dem är för klena och för små helt enkelt guldsöm hanar kan få för sig att dem ska ha hela akvariummet ibland och då så äre adjöss med elbukarna fiskar som jag har haft som klarat sig bra mot guldsömm är sebra ciklider, brasilliensis, nicaraguense

      Kommentar

      Arbetssätt...