Mätinstrument för konduktivitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaJ
    Användare
    • augusti 2003
    • 584

    Mätinstrument för konduktivitet

    Är det någon som har koll på var man köper billigaste mätinstrument för att kolla vattnets konduktivitet, tänkte börja blanda till lite bra malvatten nämligen.
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Billigt eller bra? Jag har köpt mina på www.makab.se
    Senast redigerad av kaj.p; 03 augusti 2007, 17:22.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • december 2004
      • 1112

      #3
      Jag har en kombinerad ph/Us/temp mätare från Hanna som jag köpte i duisburg förra hösten för 120 euro
      Funkar hur bra som helst !
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Tror inte du ska satsa på billigaste instrumenten - du vill ha ett instrument som funkar och som du kan lita på, annars är det att kasta pengarna i sjön. Har snokat lite till och från, men ännu inte köpt något. Verkar i allafall vara en klar fördel att kunna kalibrera dem för olika vatten samt att ha ett instrument med utbytbara prober - kraschar proben slipper du köpa helt nytt. Nå, så tänker jag i allafall.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #5
          Tackar för svaren, jag är ju som dom flesta säkert är, ute efter bästa möjliga instrument till lägst pris.... har inte någon aning alls om vad jag behöver egentligen om jag skall vara ärlig. Men säg så här då att jag skall ta osmosvatten och ge mina L-malar ett bättre vatten än mitt ledningsvatten, vad behöver jag för ett instrument, ge mig gärna ett handgripligt råd om modellbeteckning, pris mm.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Här finns också en hel del mätintrument:
            Mikroskop, mätutrustning, labmateriel och skolmateriel inom matematik och naturvetenskap köper du till bra pris hos Sagitta.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • olaJ
              Användare
              • augusti 2003
              • 584

              #7
              Tack Micke

              Skulle jag kunna klara mig med en sådan här?
              Och vilken skall jag ha i så fall?
              Senast redigerad av olaJ; 04 augusti 2007, 11:25. Anledning: mer information
              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

              Kommentar

              • olaJ
                Användare
                • augusti 2003
                • 584

                #8
                Jaha! Den länken funkade inte....
                "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Absolut inte den billigaste, men Cichlidecenteret har fått in denna:



                  Verkar vara akvarieanpassad så det smäller om det. Blev själv lite sugen...

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • olaJ
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 584

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Absolut inte den billigaste, men Cichlidecenteret har fått in denna:

                    Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.


                    Verkar vara akvarieanpassad så det smäller om det. Blev själv lite sugen...

                    Hilsen,

                    P
                    Jag köpte både konduktivitetspenna och ph-penna hos Sagitta för ett tag sedan, jag har dock inte börjat mäta på allvar ännu.
                    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8597

                      #11
                      Varför inte börja med en billig. Man kan ju alltid byta upp sig senare, om man inte blev nöjd. Jag har använt rätt billiga penn-mätare i flera år nu, och de har hållit mig nöjd tillsvidare. Kastar det några tiondelar märker varken jag eller mina firrar nåt.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...