Filtermatterengöring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Filtermatterengöring?

    Hur ofta rengör ni era filtermattor? Jag har en stor filtermatta i mitt 720. Jag brukar rengöra det varannat år. Jag kör det i tvättmaskin utan tvättmedel förstås!!! Är det för sällan?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Har dina fiskar tagit skada av att du inte rengjort den oftare? Blir vattnet sämre?

    En fara med att inte göra rent filtermattor kontinuerligt är att smutsen kan skapa farliga ämnen för fiskarna. En vän till mig berättade om en filtermatta som avgett nått ämne när den tagits upp för att rengöras. Det dog några fiskar av detta. Men då tror jag att det handlade om några år.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Andreas Spreinats föredrag på ciklidstämman i Göteborg handlade en hel del om filterrengöringens fördelar. Även om man inte kan uppmäta några konstigheter i vattnet kan ett skitigt filter se till att det finns extrema mängder onyttiga bakterier i akvariet, och dessa kan ställa till med en hel del oreda.
      Tony Englund

      Kommentar

      • HAKANIHORNET
        Användare
        • november 2002
        • 71

        #4
        Hej
        Jag brukar försöka att göra rent dem en gång per år.
        Sedan kan det ju bli längre eller kortare mellan rengöringarna av olika orsaker.
        Mycket beroende på typen av fisk och hur mycket man matar,när jag drog upp malawi yngel så gjorde jag rent mattans ytskickt när jag bytta vatten.
        Jag har en ca 50 cm rörbit på slangen som jag trycker mot mattan och det suger bort rätt mycket av den yttre smutsen på de sidor man kommer åt.
        Håkan
        Västervik

        Tur att folk har olika intressen annars skulle det bli så trångt i zoobutikerna..........

        Kommentar

        • MagArne
          Användare
          • december 2006
          • 263

          #5
          Om mattan inte är allt för jobbig att ta ur så kanske det kan vara idé att bara spola av den lösa smutsen i badkaret/duschen med kallt vatten och sen sätta tillbaka filtermattan igen. Då finns det fortfarande vänliga filterbakterier kvar.
          Hur ofta man ska göra det vet jag tyvärr inte då jag inte har erfarenhet av stora filtermattor men 2ggr per år kanske?

          Kommentar

          • panna
            Användare
            • december 2004
            • 233

            #6
            Det var någon för några år sedan som hadde problem med att rengöra stora filtermattor. Så någon svarade att man kunde slå ut smutsen mot baksidan på en drickaback. Använd ett lämpligt utrymme, badkar, gräsmattan, duchkabin, osv. Jag skulle inte köra i tvättmaskin. Tänk om det kommer lite tvättmedelsrester på mattan. Kompisen gjorde rent täckglasen med fönserputs och slarvade med sköljningen. Det slutade med fiskdöd. mvh. Jouni

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Ursprungligen postat av panna
              Det var någon för några år sedan som hadde problem med att rengöra stora filtermattor. Så någon svarade att man kunde slå ut smutsen mot baksidan på en drickaback. Använd ett lämpligt utrymme, badkar, gräsmattan, duchkabin, osv. Jag skulle inte köra i tvättmaskin. Tänk om det kommer lite tvättmedelsrester på mattan. Kompisen gjorde rent täckglasen med fönserputs och slarvade med sköljningen. Det slutade med fiskdöd. mvh. Jouni
              Jag sköljer alltid filtret i badkaret efter tvätt.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Jag gör rent dom på sommaren med högtryckstvätten
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Barracudan
                  Användare
                  • april 2005
                  • 453

                  #9
                  Höll just på att bya vatten när jag läste detta. Testade att suga av ytskicktet med slangen, verkade fungera ganska bra.
                  Frontosamarkus

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • april 2002
                    • 865

                    #10
                    En iaktagalse från en växtakvarist, även om det är marginellt intressant ör er: Jag har under hela min tid som akvarist varit av den bestämda tron att man ska göra rent så sällan som möjligt, men nu när jag börjat göra rent typ varannan veckan så har jag bara fått mer bubbel från växterna. Det ska dock sägas att jag bara snabbt spolar av allt för att få bort det värsta och jag gör det inte samma dag som vattenbyte.

                    Jag tippar att en massa bös suger en oherrans massa syre och utvecklar en hel del koldioxid. Syresvängningar triggar de flesta typer av alger och koldioxidsvängningar brukar toffsalger digga.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Andreas Spreinats föredrag på ciklidstämman i Göteborg handlade en hel del om filterrengöringens fördelar. Även om man inte kan uppmäta några konstigheter i vattnet kan ett skitigt filter se till att det finns extrema mängder onyttiga bakterier i akvariet, och dessa kan ställa till med en hel del oreda.
                      Om det är ett biofilter ska man väll hällst undvika rengöring eller?

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • april 2002
                        • 865

                        #12
                        Mjo det brukar sägas att kranvatten dödar biofilter, men jag är inte så säker på det längre. Det verkar istället vara mer förödande med en massa syreslukande mulm/bös som även släpper ut koldioxid.

                        Men det är en milsvid skillnad mellan att köra keramiken/biofiltret i tvättmaskinen och bara backspola/skölja rent det.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          #13
                          Alltså borde det bästa sättet att få bra vatten fortfarande bli bottenfilter och mycke växter typ densa
                          ska ta och göra nästa kar med en eheim 2252 som drar vattnet genom bottenfilter och se om man inte kan slippa vatten byte och filter rengöring

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • april 2002
                            • 865

                            #14
                            Bottenfilter borde sabba för rotexudat som växterna pumpar ut för att gynna bakterier som ska mineralisera organiska näringsämnen till ickeorganiska som rötterna kan ta upp.

                            Bottenfilter är även svåra att backspola när dom fått för stor uppbyggnad av syreslukande mulm.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • panna
                              Användare
                              • december 2004
                              • 233

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Bottenfilter borde sabba för rotexudat som växterna pumpar ut för att gynna bakterier som ska mineralisera organiska näringsämnen till ickeorganiska som rötterna kan ta upp.

                              Bottenfilter är även svåra att backspola när dom fått för stor uppbyggnad av syreslukande mulm.
                              Har lite funderingar om filter och filtrering. För ca 10 år sedan så sas det att bottenfilter var bra om man körde det bakvänt. Ett ytterfilter eller innerfilter som har filtervadd och pumpar ut genom ett bottefilter. Var det en bra lösning? Fungerar inte med grävande fiskar men annars? Och den här oxidatorn vart tog den vägen? Det verkar som vissa saker blir på modet och sedan försvinner. mvh. Jouni

                              Kommentar

                              Arbetssätt...