Frontosa + Tropheus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Frontosa funkar oftast bättre ihop med mindre fiskar eftersom dessa har vett att gömma sig - speciellt på natten.

    Däremot fiskar som troffar, Ophthalmotilapia etc. går åt förr eller senare och detta vet jag av egen erfarenhet. Även typ mindre malawi har ofta en "strykande" åtgång. Olika troffar verkar dock vara olika populära eller om de är olika smarta - när jag hade ett akvarium med VF dubbar och VF red rainbow ihop med frontosor så blev alla red rainbow (ca. 15 cm) uppätna innan de började på dubbarna (ca 12 cm).
    Sedan varierar det ju mellan olika frontosa-individer hur glupska de är. Även sådana som är odlade i många generationer har mindre glupska tendenser, men om de är VF eller F1 så har de kvar mer av sitt naturliga beteende.
    Det kan dock ofta dröja rätt länge i ett akvarium innan de kommer på att "kompisarna" i akvariet går att äta - men när de väl har kommit på det så brukar de andra fiskarna försvinna en efter en. Oftast slår de till precis innan gryningen eftersom frontosor verkar vakna lite innan övriga fiskar - däremot kan de dagtid verka hur fredliga som helst och andra fiskar kan då simma förbi precis framför munnen på dem utan att de rör en fena.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      hur många räknar du som en grupp? ska jag ha 2 hanar istället?

      Kommentar

      • Barracudan
        Användare
        • april 2005
        • 453

        #18
        frontosa

        Tycker inte Frontosor passar med Tropheus, det blir en kompromiss med maten. Har hört och träffat en som jag köpt Frontosa av, som sa att räkmix är utmärkt till Frontosa.

        När jag sedan köpte dom var dom oerhört magra, två honor fick aldrig ut magen igen, fick döda dom.

        Alltså, frontosr kan överleva på räkmix, men knappast växa, och leka regelbundet med många romkorn.

        Tänk på att en hona går en månad med rom i munnen utan att äta. För att klara detta kan den knappast se ut som en vinkelhake INNAN den ska leka.

        Sedan finns det ju olika räkmixrecept, men ärtor till frontosa förstår jag mig inte på. Har hört förklaring att dom får i sig grönt genom sina bytesfiskars magsäckar. Grejen är ju bara att de i huvudsak äter fisk på stora djup, knappast växtätande fiskar som tropheus, hästnosar m.m.

        frontosa behöver mycket mat, tropheus förhållandevis lite.

        Detta är min erfarenhet.
        Frontosamarkus

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #19
          Om du nu ska ha frontosor är det nog inte fel med 2 hannar och 4-6 honor. Detta är dock vad jag tror, och vad jag har läst i böcker m.m. Jag grundar det inte på någon praktiskt erfaranhet.

          /Jocke

          Kommentar

          • Emil
            Användare
            • oktober 2008
            • 73

            #20
            Startar upp en gamal tråd,
            Ni som har erfarenhet av frontosor, jag är sugen på att köpa en grupp till mitt 400 liters kar, 150*50*60 cm. har funderat på 2+6 kanske eller blir det för trångt?
            tanken är la att ha dom själva med leulupi för färgen skull. ska dom ha kraftig cirkulation eller lungt vatten?

            Kommentar

            • Patric
              Användare
              • juli 2007
              • 189

              #21
              Ursprungligen postat av Emil
              Startar upp en gamal tråd,
              Ni som har erfarenhet av frontosor, jag är sugen på att köpa en grupp till mitt 400 liters kar, 150*50*60 cm. har funderat på 2+6 kanske eller blir det för trångt?
              tanken är la att ha dom själva med leulupi för färgen skull. ska dom ha kraftig cirkulation eller lungt vatten?
              frontosor behöver ingen snurr ,däremot mycke filtrering

              har själv tio mpimbwe och har försökt släppa ner lelupi ihop med dom, gick inge vidare för min del , det blev klappjakt i tre dagar ,sen fick jag ta upp dom och släppa dom i ett annat kar.iofs så är mina F1 så deras naturliga beteende är väl kvar mer i dom.

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #22
                ja jag är inte expeter kunning om den... jag själv har 2 hanar o 4 honor för frontosa med tillsammans 9 prinsessor burundi o 5 syn.petricola i mitt 375 går nu bara en vecka så den fungera bra tillsammans.. men vet inte vad skall framtid det för den..dom ser ut snäll fisk där av frontosa o ingen jagar sig den själv.. jag har 1500liter x2 per tim för powerhead den cirkelationen där så den syre 8 ggr för den 375liter...
                Senast redigerad av classe; 05 augusti 2009, 16:52.
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • Emil
                  Användare
                  • oktober 2008
                  • 73

                  #23
                  Ursprungligen postat av classe
                  ja jag är inte expeter kunning om den... jag själv har 2 hanar o 4 honor för frontosa med tillsammans 9 prinsessor burundi o 5 syn.petricola i mitt 375 går nu bara en vecka så den fungera bra tillsammans.. men vet inte vad skall framtid det för den..dom ser ut snäll fisk där av frontosa o ingen jagar sig den själv.. jag har 1500liter x2 per tim för powerhead den cirkelationen där så den syre 8 ggr för den 375liter...

                  Tack för svaret
                  nu står det mellan foai eller frontosa.
                  får se vad det blir.

                  Kommentar

                  • Barracudan
                    Användare
                    • april 2005
                    • 453

                    #24
                    Valet är lätt
                    Frontosamarkus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...