Geophagus iporangensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Geophagus iporangensis

    Jag som trodde att jag hade två hannar har fått lek av ovanstående ciklid. Honan tuggar för fulla muggar. Har den blivit odlad tidigare i Sverige?
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Är det vildfångade exemplar du har Matz? Jag har ingen aning om de har odlats förr. Ska du spara några yngel om hon fixar tuggningen ut?

    /Jocke

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Är det vildfångade exemplar du har Matz? Jag har ingen aning om de har odlats förr. Ska du spara några yngel om hon fixar tuggningen ut?

      /Jocke
      Ja det är VF. Får väl köra igång ett kar till i såna fall.........
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Hej igen

        Cutekid här på forumet verkar ha fått lek på dem innan. Sökte lite på arten. Jag tycker absolut att du ska dra igång ett kar till för detta ändamål

        /Jocke

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Stämmer bra det Jocke! Fick lek på mina flera gånger. Lättodlad sak. Tuffa jävlar som blir rejält biffiga och ilskna. Mina var också vf
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Ursprungligen postat av Cutekid
            Stämmer bra det Jocke! Fick lek på mina flera gånger. Lättodlad sak. Tuffa jävlar som blir rejält biffiga och ilskna. Mina var också vf
            Blir de stora? Enligt fishbase så skall de bara bli 10cm.....
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              10 cm .... no way ... hanen var lätt 15-16 cm och rejält biffig och grov i kroppen. Kolla du under artbeskrivningarna så finns han nog med där.

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av Cutekid
                10 cm .... no way ... hanen var lätt 15-16 cm och rejält biffig och grov i kroppen. Kolla du under artbeskrivningarna så finns han nog med där.

                Mvh
                Jag läste lite i South American Eartheaters (Weidner) igår innan jag skulle sova. Arten sorteras in i brasiliensis complexet och ansågs länge som en variant av Geophagus brasiliensis. Alltså bör den minst kunna komma upp i 20 cm, kanske ännu större. Beteendet verkar likna sin något gruffiga kusins också. Men man ska ju inte lita på allt som står i böcker, finns säkert exemplar som fungerar annorlunda. Som jag tidigare har skrivit; det är därför det här med ciklider är så vansinnigt spännande... Hur som helst en vansinnigt vacker art. Undrar hur många liter vatten man behöver för att täcka upp alla jordätare man skulle vilja ha.

                /Jocke

                Kommentar

                Arbetssätt...