Infusorier/svävalger/cyano...vad är vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Infusorier/svävalger/cyano...vad är vad?

    Ursäkta, jag skulle vilja bringa lite reda i detta.

    Har fått massor av information om Cyano, mycket spännande. Har nu två funderingar.
    1. i en burk hemma har jag infusorier, alltås pyttesmå vita grejer jag kan se med blotta ögat, som t.o.m verkar spritta omkring. Alltså INTE svävalger /dom känner jag tyvärr igen alltför väl...) Har surfat och letat info. Nästan överallt buntar med ihop infusorier och svävalger, säger samma sak: UV-filter, mörkläggning o.s.v. Kan det verkligen stämma? Dom är väl ändå inte fotosyntetiserande?
    UV-filter funkar ju säkerligen, men mörkläggning? Har haft infusorier tidigare, brukar alltid bara ge med sig efter ett tag, blir aldrig samma gissel som svävalger. Inget stort problem, blev mest nyfiken.
    Kan det funka med filtervadd? hårt packad? som det står på vissa ställen
    2. nästa fråga. Svävalger då. Det är väl en helt vanlig alg väl? inget som cyanobakterier/blågrön alg.
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Det finns en växt som äter infusorier. Vet inte vad den heter men den finns här i sthlm. Ett alternativ kan vara att ha lite sånt i karet ett tag.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hej

      1. Infusorier ar toffeldjur de flesta fallen dvs ciliater. Om morklaggning funkar sa ar det nog for att deras mat dor.

      2. Den klassiska svavalgen ar Chlamydomonas (en gronalg se http://ucjeps.berkeley.edu/TreeofLife/poster.php), men om det ar den vi far in i akvarier vet jag inte. Vattnet bor vara en ljusgron soppa aven man stanger av filtret. Rent hypotetiskt borde de forsvinna om man planterar in Daphnia (eller kanske till och med infusorier).

      JAg har haft "svavalger" som varit oscilatoria, men man sag att det var sma blagrona "maskar". Stangde jag av filtret sa flot de upp till ytan. Dessa fastnade inte i filtret utan krop igenom det.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Bumling
        Användare
        • januari 2007
        • 218

        #4
        Ursprungligen postat av Carl
        Ursäkta, jag skulle vilja bringa lite reda i detta.

        Har fått massor av information om Cyano, mycket spännande. Har nu två funderingar.
        1. i en burk hemma har jag infusorier, alltås pyttesmå vita grejer jag kan se med blotta ögat, som t.o.m verkar spritta omkring. Alltså INTE svävalger /dom känner jag tyvärr igen alltför väl...) Har surfat och letat info. Nästan överallt buntar med ihop infusorier och svävalger, säger samma sak: UV-filter, mörkläggning o.s.v. Kan det verkligen stämma? Dom är väl ändå inte fotosyntetiserande?
        UV-filter funkar ju säkerligen, men mörkläggning? Har haft infusorier tidigare, brukar alltid bara ge med sig efter ett tag, blir aldrig samma gissel som svävalger. Inget stort problem, blev mest nyfiken.
        Kan det funka med filtervadd? hårt packad? som det står på vissa ställen
        2. nästa fråga. Svävalger då. Det är väl en helt vanlig alg väl? inget som cyanobakterier/blågrön alg.
        Det som har hjälpt mig när jag fått svävalger eller infusorier är UV-filter. Det brukar räcka att koppla in det nån vecka för att bli av med eländet!! Jag har försökt med mörkläggning, mindre mat etc utan bra resultat.

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 374

          #5
          Tack Ola det där har jag alltid misstänkt!

          Jag har redan ett UV-filter vilket jag omedebart plockar fram om jag får svävalger, men nu har jag infusorier.
          I denna tråd ville jag bringa reda i begreppen, då det synes mig märkligt att man har samma rekomendationen till både svävalger och infusorier.
          Min erfarenhet är nämligen att infusorierna försvinner lättare och liksom av sig själv men svävalgerna biter sig fast tills UV-filtret är på plats.
          /Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Jo, infusorierna försvinner för det allra mesta av sig själva, men orkar man inte vänta är ju UV-C superbra snabbhjälp. Om man dessutom har väldigt dåligt tålamod fungerar det utmärkt att köpa ett 55W UV-C för dammbruk från ca 2000kr och köra med ordentlig cirkulation igenom. Vid 1500 liter/timma bör de allra flesta levande organismer stendö vid första passagen där.
            Senast redigerad av Tony; 30 juli 2007, 17:57.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Jag har nu fått infusiorier, är inte första gången, men det är första gången jag får det i ett kar med växter osv. Så mörkläggning är inte ett trick jag så gärna använder då precis växterna börjat ta sig bra.

              Tidigare har jag för mig att de försvunnit så sakteliga, men jag har nog iförsig haft ljuset av i Malawikaret ett tag då.

              Vad tror ni, skall jag mata mindre ett tag och köra på som vanligt. Karet är rätt nystartat, varit igång några veckor. UV-C filter är inget alternativ just nu.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Tomas,
                kör på som vanligt. Min erfarenhet av infusorier är samma som står ovan - de försvinner av sig självt efter ett tag. Är karet relativt nystartat som du skriver, så är infusorierna troligen ett led i att få balans i karet. Jag tror generellt att vi är lite väl kvicka att åtgärda många saker, till nackdel för akvariets invånare. Om det inte är sjukdomar så funkar oftast "vänta och se" himla bra (fast det behövs tålamod, vilket kan vara det svåra - man vill ju ha "drömkaret" i ordning så snabbt det går). Passa på att odla någon labyrintfisk under tiden, infusorier är toppenfoder till de ynglen.

                För grönvatten så funkar ett extra filter alldeles utmärkt. Grönvatten kommer oftast av ammonium och får man bort det så ger sig grönvattnet också. Har tagit mig ca 3-4 veckor att bli av med grönalger på det sättet.

                Den växt som det talas om skulle äta infusorier är Utricularia (flera arter). En del av dem är attans enkla, andra väldans svåra att hålla. Visst äter de infusorier, men jag tror man får sleva på mycket tålamod om man ska ha bort infusorierna med hjälp av Utricularia - infusorier förökar sig mycket snabbt, Utricularian inte så himla kvickt. Kör man den i ytan så kan man dock få se små gula blommor, vilket är lite fräckt.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Tackar för det svaret. Jag har inte så brottom, så jag rider ut.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  Arbetssätt...