Grus under frigolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    Användare
    • april 2007
    • 74

    Grus under frigolit

    Har lagt ner ett liggunderlag i mitt 375-liters nu, men det är stört omöjligt att undvika att det hamnar grus under det. Hur farligt är det?

    Hur gör ni som har frigolit eller liggunderlag i karet?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Limmar frigoliten noga så varken smågrus eller skit kryper under.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • december 2006
      • 263

      #3
      Du skulle ju kunna tejpa fast liggunderlaget mot botten med en bred tejp så inte gruset kan komma under?

      Kommentar

      • Daniel_N
        Användare
        • april 2007
        • 74

        #4
        Bra svar, men tyvärr har jag redan lagt i gruset.
        Om det håller för grus utan liggunderlag måste det väl hålla om det ligger några korn under liggunderlaget? Blir ju ingen punktbelastning ändå väl, liggunderlaget måste ju jämna ut trycket eller nåt..

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag skulle ta ut allt grus, lagga i liggunderlaget, lagga stenroset pa liggunderlaget, lagga i gruset. Ska du inte ha ett stenrose sa behover du inget liggunderlag. Ska du ha stenrose sa ska det staplas direkt pa botten eller annu battre pa frigolit eller liggunderlag utan sten under. Att lagga stenrose pa gruset gar helt bort och ar forstas samre an lite grus under liggunderlaget. Jag skulle inte chansa. Jag har sprackt ett par akvarier nar jag inte haft frigolit i dem.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Daniel_N
            Användare
            • april 2007
            • 74

            #6
            Jag ska antingen ha stenröse med kolsten (känns säkrast) eller inte stenröse med vanliga stenar. Alltså några här och där men inte på varandra. Inga jätterisker med andra ord, borde hålla tycker jag.

            Kommentar

            • malawialex
              Användare
              • januari 2007
              • 125

              #7
              jag tycker fortfarande du ska ta ut all sand och sedan silikona fast frigoliten så att inga sandkorn kan komma in under. limma som en ♫
              375l : malawi
              253l : tomt
              222l : yngel malawi

              Kommentar

              Arbetssätt...