Bygger en CO2 anläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    Bygger en CO2 anläggning

    Ni kanske vill veta vad jag pysslat med på sistone?
    Jag har ju konverterat från malawi till växtakvarium och nu är jag på väg att löpa linan ut genom att bygga ett trycksatt koldioxidgödningssystem. Eftersom magnetventilen och tryckregulatorn är på vift nånstans i tyskland så har jag fått nöja mig med att bygga en reaktor så länge för att blanda koldioxiden i vattnet.

    Reaktorn är byggd av avloppsrör med innerdiametern 75mm och är ca 35cm hög och fylld till 2/3 med keramikmakaroner. Den drivs av ett Eheim 2252 innerfilter på 1200l/h. Kanske väl tilltaget bygge men tanken var att köra med ett mindre pumphuvud och avloppsrör men lilla pumphuvudet var kvalitetsmässigt ren skit och det fanns ingen 2048 innerfilter hemma i butiken så det fick bli stora 2252.

    Nu har jag precis startat upp en mäsksats för att se vad reaktorn går för.

    Mer info kommer fortlöpande.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Maffigt bygge!! Inte för att förringa det på något sätt, men det är en stor reaktor. Har inte själv testat en venturi-reaktor, men de är mindre och sanslöst effektiva vad jag har förstått. När det blir CO2 igen i någon burk ska jag ge mig på sådana reaktorer. Hittar ingen länk just nu, men jag vet att jag har sett små hemmabyggda reaktorer som är verkligt bra. Googla på det så hittar du säkerligen mer.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • december 2006
      • 263

      #3
      Avloppsrör kostar inte många kronor så det är lite av ett experimentbygge. Jag tycker det är halva nöjet att få pyssa lite med egna idéer än att köpa färdigt hela tiden.
      Jag har sett många DIY byggen på nätet men ingen har riktigt bekräftat med handen på hjärtat hur bra de verkligen fungerar. Samma med frabriksbygga. Låter nästan som att allas reaktorer är bäst i världen. Så nu ska jag försöka få en egen uppfattning.

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Ursprungligen postat av MagArne
        Avloppsrör kostar inte många kronor så det är lite av ett experimentbygge. Jag tycker det är halva nöjet att få pyssa lite med egna idéer än att köpa färdigt hela tiden.
        Jag har sett många DIY byggen på nätet men ingen har riktigt bekräftat med handen på hjärtat hur bra de verkligen fungerar. Samma med frabriksbygga. Låter nästan som att allas reaktorer är bäst i världen. Så nu ska jag försöka få en egen uppfattning.
        Rätt inställning! Tycker det är ett mycket spännande hemmabygge! Väntar med tillförsikt på rapporter hur det fungerar.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • MagArne
          Användare
          • december 2006
          • 263

          #5
          För att få bort skrammlet från keramikmakaronerna så la jag en bit filtermatta i botten samt ovanför keramikmakaronerna. Det gjorde susen så nu är den tyst. Lika bra att koka filtermattorna då var från mitt gamla ytterfilter.

          Det pyr ut små bubblor i botten av reaktorn så jag misstänker att flödet är för högt. Det ska jag försöka lösa med ett T-kors med olika sorters pluggar i ena änden. Toppen ligger på tork bakom min sambos dator nu. Värme och luftcirkulation borde göra susen ny silikon. Jag vill ju provköra ikväll

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jo, det är klart man ska testa. Venturi-reaktorn har dock fått mycket bra kritik från många växtnördar. Handlar delvis om att man i stället för "ren" gas får CO2-mist, dvs en mängd små bubblor. Om jag greppat det rätt. Googla lite på det så kommer du hitta massor med material. Jag tror dock att din reaktor kommer att funka utmärkt, så det handlar inte om att racka ner på den.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #7
              Jag har testat en mistvariant med att sätta en syresten i ett mini-innerfilter. Fungerade skapligt men det skramlade en del när impellern strimlade bubblor. Sen blev hela akvariet fyllt med små koldioxidbubblor. Inte så jättesnyggt. Men men, man måste ju prova
              Den metoden var iaf ett utmärkt budgetbygge för mäsk. Bara låta mäsken koka på och sätta minifiltret på belysningstimern. På natten steg koldioxiden rakt upp utan att blandas.

              Kommentar

              • MagArne
                Användare
                • december 2006
                • 263

                #8
                När jag kom hem från jobbet så möttes jag av denna syn
                Tror nästan att jag fått reaktorn att fungera med mäsk så nu orkar jag nog vänta ett tag till på mitt paket som försvunit nånstans i tyskland.
                Jag ska ta och beställa lite PMDD gödning så kanske det bubblar ännu mer.

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • december 2006
                  • 263

                  #9
                  Idag kom äntligen paketet från tysklad. En liten flaska med fredagsgodis hade de skickat med också
                  Nu ska jag bara leta upp en kolsyretub. Hoppas kunna få tag på en innan helgen.

                  Kommentar

                  • MagArne
                    Användare
                    • december 2006
                    • 263

                    #10
                    Nu har jag byggt om teknikskåpet för att få plats med tuben. Har inte hunnit koppla in allt än men hoppas på att det sker imorgon.

                    Kommentar

                    • MagArne
                      Användare
                      • december 2006
                      • 263

                      #11
                      Nu har jag kopplat in tuben och det ser ut att fungera riktigt bra.
                      Jag har kollat pH och det håller sig fortfarande högt så det finns möjlighet att tillsätta ännu mer CO2 än vad jag gör nu. Men tror jag ligger lågt ett tag för säkerhets skull. Växterna bubblar ändå.
                      Har även fått en liten laddning PMDD gödning att testa.

                      Härnäst blir till att snygga till så mycket det går i mitt teknikskåp. Bl.a att byta slangar på bubbelräknaren.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Jättefint! Du får göra en liten hylla för Jägermeistern oxå
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • MagArne
                          Användare
                          • december 2006
                          • 263

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Jättefint! Du får göra en liten hylla för Jägermeistern oxå
                          Den försvann igår

                          Kommentar

                          • MagArne
                            Användare
                            • december 2006
                            • 263

                            #14
                            Dagens bild på akvariet.
                            Har bytt tropica gödningen mot PMDD. Bubblar på ordentligt nu.
                            Detta projekt känns rätt färdigt så frågan är vad jag ska hitta på nu?

                            Kommentar

                            • drd
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1112

                              #15
                              Ursprungligen postat av MagArne
                              Dagens bild på akvariet.
                              Har bytt tropica gödningen mot PMDD. Bubblar på ordentligt nu.
                              Detta projekt känns rätt färdigt så frågan är vad jag ska hitta på nu?
                              Sälj grejerna till mig för 500 spänn *lol*
                              // drd

                              Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                              Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                              Kommentar

                              Arbetssätt...