Myt eller sanning???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felipe
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #31
    [QUOTE=Janne E;697213]

    "Jag borde också be om ursäkt för egentligen borde jag skrivit Amazonas och inte dra alla länder över en kam, även om problemet existerar utanför detta område på denna kontinent. Argentina, Chile, Paraguay och Uruguay äter alldeles för mycket kött "

    NEJ DA...INTE ALLDELES FOR MYCKET.....PRECIS LAGOM AR DET!
    (har i Uruguay ar det 53 kilo oxkott per person/ar och 29 kilo lamm/farkott)

    "Så jag kan inte hålla med om att tex. en ciklid från Malawi sjön blir större i akvarium än i naturen, det är bara som så att de aldrig får en chans till att bli riktigt stora i dagens värld."

    JAPP....DET AR TUR FOR VARA ARTER ATT VI INTE ATER CIKLIDER HAR NERE
    Felipe

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #32
      [QUOTE=Felipe;697235]
      Ursprungligen postat av Janne E

      "Jag borde också be om ursäkt för egentligen borde jag skrivit Amazonas och inte dra alla länder över en kam, även om problemet existerar utanför detta område på denna kontinent. Argentina, Chile, Paraguay och Uruguay äter alldeles för mycket kött "

      NEJ DA...INTE ALLDELES FOR MYCKET.....PRECIS LAGOM AR DET!
      (har i Uruguay ar det 53 kilo oxkott per person/ar och 29 kilo lamm/farkott)

      "Så jag kan inte hålla med om att tex. en ciklid från Malawi sjön blir större i akvarium än i naturen, det är bara som så att de aldrig får en chans till att bli riktigt stora i dagens värld."

      JAPP....DET AR TUR FOR VARA ARTER ATT VI INTE ATER CIKLIDER HAR NERE

      Vad äter ni då Hoplias iofs ni har ganska stora inplanterade öringar fast det kanske är Argentina

      Kommentar

      • Felipe
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #33
        [QUOTE=Lutt;697236]
        Ursprungligen postat av Felipe


        Vad äter ni då Hoplias iofs ni har ganska stora inplanterade öringar fast det kanske är Argentina
        Oringar,japps, det ar i Argentina det.
        Visst ater man Hoplias (fast det ar val ingen ciklid...), och en del Salminus brasiliensis, Luciopimelodus pati,Pimelodus maculatus,Prochilodus lineatus och kanske 2-3 arter till av storre malar fran Rio Uruguay.....men inga av dessa gar att kopa vid affarer.
        Men utover Rio Uruguay och Rio de la Plata, sa ar det nastan aldrig man ser yrkesfiskare i resten av landet.
        Felipe

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #34
          Äntligen tillbaka från semestern och vips en intressant tråd
          min uppfattning är att nästan alla små arter, typ dom som blir upp till ca 50cm nästan alltid blir större i akvarium om dom får rikligt med mat samt stora vattenbyten
          medans dom som skulle bli en meter tex alldrig får tillräckligt bra miljö och blir förkrymta

          se bara på alla fiskar från Afrika
          vildfångade = lätt magra slanka och ett hårt liv
          odlade =fel mat dubbelt så höga svälter alldrig behöver inte arbeta för maten simmar säkert 100m per dygn
          medans i naturen kanske dom simmar ett par kilometer
          Sydamerika
          Kardinaltetror i naturen blir dom väl 1-2 år medans i akvarium säkert 5-6 år (tacka gud för Tetramin)
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #35
            Ursprungligen postat av Janne E
            Så jag kan inte hålla med om att tex. en ciklid från Malawi sjön blir större i akvarium än i naturen, det är bara som så att de aldrig får en chans till att bli riktigt stora i dagens värld.
            Mvh Janne
            Håller istället med Christer om att mindre fiskar generellt oftast blir betydligt större i akvarium, medan de stora arterna inte blir så stora i akvarium som i naturen. Det handlar då inte bara om längden utan också om att de blir rundare (fetare).

            Du använder malawicikliderna som exempel på att det inte skulle vara så vilket jag tycker verkar underligt - praktexemplet är väl Aulonocara-honarna som oftast blir 30-50% större i akvarium än i sjön. Generellt sett så blir de flesta mbunas och aulonocaror större i akvarium än i sjön.
            Ett litet exempel på detta är när jag för drygt 10 år sedan hade besök av Ad (sannolikt var han här för en ciklidstämma - minns ej) och vi då gjorde en rundtur runt om i Sverige och norra Danmark och besökte några odlare/affärer. Jag frågade honom om vad han tyckte om det vi hade sett - han nämnde då en massa positiva saker som jag självklart har glömt nu, men det negativa kommer jag ihåg. Nämligen att han tyckte det var väldigt synd att "vi" matade så mycket att fiskarnas kroppsform helt hade förändrats (betydligt större).

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #36
              Ursprungligen postat av Janne E
              om inte Victoria ciklider också blir mindre i små akvarium
              De blir MYCKET mindre i sma akvarier och daligt med mat.

              Kjell, jag tror att snarare att en mbuna kan vaga 25 ganger mer an vad de gor i naturen.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #37
                Jag tror att problemet med Viktoriaciklider är att hanar och honor går tillsammans vid uppväxten vilket medför att dom leker alldeles för tidigt,
                har sett honor som tuggar när dom inte ens är tre centimeter
                medan den dominanta hanen blir även den ganska mycket större än i naturen
                vänligen
                Christer
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #38
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Jag tror att problemet med Viktoriaciklider är att hanar och honor går tillsammans vid uppväxten vilket medför att dom leker alldeles för tidigt,
                  har sett honor som tuggar när dom inte ens är tre centimeter
                  medan den dominanta hanen blir även den ganska mycket större än i naturen
                  vänligen
                  Christer
                  Detsamma gäller även för andra arter. Jag har sett Tropheus-honor som gått och tuggat när de varit 5 cm.

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #39
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Jag tror att problemet med Viktoriaciklider är att hanar och honor går tillsammans vid uppväxten vilket medför att dom leker alldeles för tidigt,
                    har sett honor som tuggar när dom inte ens är tre centimeter
                    medan den dominanta hanen blir även den ganska mycket större än i naturen
                    vänligen
                    Christer
                    Men varför gäller inte det Mbunas? Har sett ett antal honor tuggande vid 3-4 cm storlek?
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Janne E
                      Användare
                      • april 2002
                      • 382

                      #40
                      Tillbaka efter 2 månader i sydamerika och en fungerande dator som inte tar en halvtimme bara för att öppna mailen så är det väl dags att återge svaret från Jost angående aborrarna och tusenbröder

                      Concerning your perch question. This is a really difficult question.
                      There was a paper on dwarfs and giants (D. Claessen, A. M. De Roos, and
                      L. Persson. Dwarfs and giants: Cannibalism and competition in
                      size-structured populations. American Naturalist 155 (2):219-237, 2000.
                      ). From my experience they will start to grow as they have access to
                      better food. Maybe that it will need some time until they change their
                      behaviour to use new food resources but the species is very flexible. I
                      told you on our experiments in ponds were we put in only adult perch an
                      bream, they produced offspring and some of the perch (between 2 and 10
                      %) started to feed on the bream larvae and to use other food resources
                      then their siblings. After 6 month the larges were up to 185 mm while
                      the majority was small with a mean size of about 50-60 mm. And you can
                      do this experiment with every perch, thus I guess their are no
                      genetically differences between perch populations of the same area
                      (country).

                      I hope you can deal with this answer.

                      Greetings
                      Jost

                      Och jag är fortfarande helt övertygad om att alla fiskar blir eller skulle bli större i naturen än i ett akvarium

                      Mvh Janne

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #41
                        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                        Är det en myt eller sanning om att fiskar inte växer sig lika stora om de bor i ett mindre akvarium? Har hört det påståendet ofta! Och måste medge att det luktar myt lång väg! Hjälp mig att reda ut begreppen om detta!
                        Jag vet inte vad som är myt och vad som är sanning kan bara berätta utöver min egen erfarenhet.. Jag har bla en stor lekgrupp utav N.Venustus när dessa började leka hade jag ynglen i 240 kar och de växte fort upp till ca 5cm sedan gick det sakta sakta efter 1år var de nog inte mer än runt 7cm. släppte då ner dem i ett utav 720 karen med stora rowfiskar och då hände det saker tog ca 8månader så var de mellan 15-20cm.

                        Vad ska man dra för slutsats utav detta? Att de växer bättre om man har ett stort kar? Att de växer bättre när det finns andra stora fiskar runtomkring?
                        Vattenbyten skede med samma period både i 720 och i 240

                        Nu mera så låter jag dem gå till 5cm i 240karet vilket tar ett par månader sen i med dem i 720 karet funkar kanon =)
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        Arbetssätt...