Regnvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    Användare
    • april 2002
    • 382

    #16
    Johan F,
    Även fast det fullt möjligt, jag kan då inte förstå, varför använda sig av regnvatten?

    För att det är mycket (med betoning på mycket) bättre än kranvatten när man vill få lek på tex. Apistogrammor och tetror.
    Jag glömde en typ av tak som man bör undvika...koppartak.

    Mvh Janne

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      Som andra har sagt går det bra att använda regnvatten. Problemet är damm, pollen etc som samlats på taket sen det regnade ordentligt sist; beroende på vad som hamnat på taket kan det stöka till kemin och näringhalterna i vattnet rejält. Filtrering över aktivt kol borde ta bort det mesta.

      När du använder vattnet tänk på att det är väldigt lätt att döda fisk genom att sänka vattnets ledningsförmåga snabbt. Ta det mycket lugnt när du går från högre till lägre ledningsförmåga!

      För intresseklubbens anteckningar kan jag f.ö. berätta att jag en gång använde snö för att få "destillerat" vatten till ett odlingsförsök. Det gick bra, men det krävs häpnadsväckande mycket snö, och tar häpnadsväckande lång tid att smälta, för att få 60 liter vatten.

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • april 2002
        • 382

        #18
        Förr i tiden innan jag hade en RO så fyllde jag badkaret med snö på vintern och dagen efter var det kanske 50-60 liter...kallt som f*n i badrummet blev det också

        Mvh Janne

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #19
          Ursprungligen postat av Janne E
          Förr i tiden innan jag hade en RO så fyllde jag badkaret med snö på vintern och dagen efter var det kanske 50-60 liter...kallt som f*n i badrummet blev det också

          Mvh Janne

          Hehe ja vad offrar man inte för sin hobby

          Kommentar

          • Gäst

            #20
            Ja ska du odla tetror,killis m.m så är regnvatten inte dumt att blanda med kranvatten.Brukar finnas omnämt i äldre akvarieböcker sedan beror det ju på hur man samlar det.En del hämtar vatten på torvmossar för tetralek och det ska fungera bra.En dansk killiot har plastak och rännor på uthuset och tar ner vattnet i källaren för akvariebruk. om det är värt besväret är upp till var och en.Ekonomiskt är det billigt mot RO och destvatten o liknande.
            Senast redigerad av Gäst; 24 juli 2007, 01:13.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Ja, har man nån mosse i närheten, då är det bara att börja hinka, det är svartvatten: 100% regnvatten filtrerat genom torv.

              Dubbelkolla pH't bara, i södra sverige och i fjällen finns kalk-kärr som kan se ut som mossar men har hårt vatten med pH runt 7, och vissa "äkta" mossar/myrar har så surt vatten (pH ner mot 3) att det kan behöva höjas något med bikarbonat.

              Kommentar

              • MalawiMannen
                Användare
                • mars 2005
                • 207

                #22
                Ja detta vatten tas direkt från himlen utan takrännor är det tänkt
                Det ska användas mest till levande födare o malar

                Men man bör kanske använda bikarbonat.
                www.very-important.se
                Aquarizt Zentrum

                Nu ombyggd o fin
                Kika in vet jag

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ursprungligen postat av MalawiMannen
                  Ja detta vatten tas direkt från himlen utan takrännor är det tänkt
                  Det ska användas mest till levande födare o malar

                  Men man bör kanske använda bikarbonat.
                  Till levandefödare behövs inte regnvatten. Kommer faktiskt inte på en enda som skulle trivas bättre i mjukt, surt vatten än i hårdare och basiskt vatten. Nu finns det säkert någon enstaka som gör det, men i allafall. Ska man blanda ut regnvatten/osmosvatten blir det billigare och enklare med kranvatten tycker jag. Har man bara gjort det rätt en enda gång och mätt pH och hårdhet så ögonmåttar man bara upp rätt mängder olika vatten, sen är saken biff.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Som Lennart skriver sa star det ofta utforliga beskrivningar om regnvatten i aldre akvariebocker. En sak som ingen skrivit an ar att man ska lata det regna i X minuter innan man borjar samla (dvs ga ut och tom tunnan). Jag tror att jag last 15min.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • MalawiMannen
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 207

                      #25
                      jag gör detta för att vi ska flytta till hus o vattnet kostar att ta upp ur egna brunnen där av min fråga
                      Kan man jämna ut det med bikarbonat?
                      www.very-important.se
                      Aquarizt Zentrum

                      Nu ombyggd o fin
                      Kika in vet jag

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #26
                        Hur mycket kostar det att ta upp vatten ur egen brunn?
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • panna
                          Användare
                          • december 2004
                          • 233

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mike_Noren
                          Ja, har man nån mosse i närheten, då är det bara att börja hinka, det är svartvatten: 100% regnvatten filtrerat genom torv.

                          Dubbelkolla pH't bara, i södra sverige och i fjällen finns kalk-kärr som kan se ut som mossar men har hårt vatten med pH runt 7, och vissa "äkta" mossar/myrar har så surt vatten (pH ner mot 3) att det kan behöva höjas något med bikarbonat.
                          Undrar vad grannarna tänker om man kommer med fyllda 25 liters dunkar. He he. mvh Jouni

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #28
                            Ursprungligen postat av panna
                            Undrar vad grannarna tänker om man kommer med fyllda 25 liters dunkar. He he. mvh Jouni
                            OT
                            Det vet jag!
                            Jag lastade i tio 5 litersdunkar i bilen, gick 5 vändor från garaget till bilen med osmosvatten i dunkarna.

                            Grannen kom dagen efter och frågade om han kunde få köpa av mig!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • panna
                              Användare
                              • december 2004
                              • 233

                              #29
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              OT
                              Det vet jag!
                              Jag lastade i tio 5 litersdunkar i bilen, gick 5 vändor från garaget till bilen med osmosvatten i dunkarna.

                              Grannen kom dagen efter och frågade om han kunde få köpa av mig!
                              Ja det var det som slog mig. Vilken vettig människa konkar på vatten. mvh. Jouni

                              Kommentar

                              • panna
                                Användare
                                • december 2004
                                • 233

                                #30
                                Ursprungligen postat av panna
                                Ja det var det som slog mig. Vilken vettig människa konkar på vatten. mvh. Jouni
                                OT.
                                Började asgarva! Sålde du vatten? Vad blev literpriset? mvh. Jouni

                                Kommentar

                                Arbetssätt...