Vad matar ni? levande eller torrt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

    Vad matar ni? levande eller torrt?

    Har ar en liten "poll", det verkar som om mer an 75% av akvarister matar levande foder.


  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    Jag kan säga att 75% kanske HAR matat sina fiskar med levande några ggr men inte regelbundet(1 ggr per dag).
    Jag tror att de som har ciklider helst av räkmix.

    Mvh Daniel

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ps.Daniel:
      Du har helt rätt i det där med levande foder, de flesta har nog testat men det är nog inte många som har råd att mata fiskarna dagligen med levande foder gissar jag.

      Räkmix är mycket riktigt ett populärt och även bra foder till vissa ciklider men de som har stora ciklider matar sannolikt aldrig med räkmix, det funkar inte, det blir bara ett moln av mat i hela karet och det tar typ ett dygn eller mer innan vattnet klarnar igen... Jag kan inte ens mata med rödamygg eller liknande foder längre utan att maten kastas runt i hela karet. Ska man mata med frysfoder eller annat liknande foder så måste bitarna vara stora och matiga, annars funkar det inte.

      Basfödan till mina ciklider är pellets av lite olika sorter, sedan varierar jag med bl.a räkor och fiskfilébitar. I början provade jag mata med bl.a sebraciklidsyngel och kardinaltetror, även om detta ger en ganska trevlig show så inser man ganska snart att det inte är hållbart att ge sånt i längden. Det är inte bara dyrt, det är även farligt i och med de bakterier som "foderfiskarna" kan föra med sig.

      Sedan har jag oplanerat matat jaguarcikliderna med jättedanios, jag skaffade ett stim på 10st som skulle fungera som "targetfish", efter en vecka var det bara 3st kvar... Jag skaffade 7st till och drygt en vecka senare var alla borta.
      Ska de ha levande foder nu så får de minsann skaffa det själva, jag lär i alla fall inte släppa ned några potentiella offer till dem igen.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • INXS

        #4

        psDaniel och FI - jag sager inte att man skall mata levande varje dag, det skulle troligen leda till dalig naring for fisken.

        Jag tror att man bor mata olika saker typ raker, fisk eller dylik protein varierat med torrt som har vitaminer och annan naring tillsatt men ibland tror jag nog att en tillsats av levand foder ar bra.

        Har kostar matnings fisk ca 1kr styck. Pa vintern koper jag levande men nar det blir varmare sa blir det mask och mygglarver.

        Jag har markt at nar jag matar mygglarver pa varen so blir det ofta lek.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag har också erfarenheten att levande mat, kanske främst svarta mygglarver, triggar lek. Just nu matar jag en hel del med bananflugor vilket får fiskarna att må väldigt bra men jag har ingen känsla av att de gjort dem mer lekvilliga. Fast det är väldigt svårt att uttala sig om vad som är verklighet och bara en känsla här.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...