Tangayika novis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    Tangayika novis

    har alltid haft Malawi, förutom en period med saltvatten, men tänker eventuellt försöka mig på en burk med tangayika. Förslag på mix?? Och finns det en marknad även för yngel av Tangayika??
  • wicked1
    Användare
    • april 2007
    • 104

    #2
    hur stort är karet?
    www.fredd.tk

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Marknaden är dålig i förhållande till Malawi. Får du kontakt med en grossist så är det dock betydligt lättare.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • unger
        Användare
        • februari 2005
        • 216

        #4
        har tänkt mig ett 540-720 akvarium

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Antingen 540 till troffar och 720 till sandlekare typ Cyatopharynx foae tycker jag är lämpligt.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Antingen 540 till troffar och 720 till sandlekare typ Cyatopharynx foae tycker jag är lämpligt.
            Eftersom att du alltid haft malawi sa foreslar ju jag substratruvare. Skaffa en grupp Julidochromis och snacklekare t ex Lamprologus multifasciatus och sedan nagot i oppna vattnet typ Paracyprichromis eller Cyprichromis. Till detta kan du ha ensamvargar typ N. leleupi eller mustax. Jag har skrivit en artikel om ungefar ett sant har akvarium: http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Personligen skulle jag aldrig offra ett sånt akvarium till såna fiskar, min åsikt. Använder bara jullar, snäcklekare prinssesor mm som utfyllnad när det fattas lite fisk hos tex troffar. Tycker dessa fiskar ha för lite färg för att man ska ge dem ett helt akvarium. Många håller nog med och många tycker nog tvärtom.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Bright_Blue
                Personligen skulle jag aldrig offra ett sånt akvarium till såna fiskar, min åsikt. Använder bara jullar, snäcklekare prinssesor mm som utfyllnad när det fattas lite fisk hos tex troffar. Tycker dessa fiskar ha för lite färg för att man ska ge dem ett helt akvarium. Många håller nog med och många tycker nog tvärtom.
                Det dar var bland det dummaste och mest enfaldiga jag last pa forumet. Min asikt. Men OK, fyll akvariet med korallplaty och neontetra om det ar farg du ar ute efter.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bright_Blue
                  Många håller nog med och många tycker nog tvärtom.
                  Håller inte med och tycker tvärtom
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #10
                    Jag är nog mer inne på BB's linje även om det inte är för färgens skull...

                    Jullar och snäckisar kan man köra i småburkar, eller som utfyllnad. I ett akvarium i denna storlek så hade jag också valt troffar eller sandlevande ciklider.

                    Till troffarna är hästnosar, jullar och snäckisar ett bra sällskap om det är det man är ute efter. Ett 540 med 30++ troffar och dessa fiskar ger en livlig och intressant burk.

                    Alternativet 720l med Cythopharynx + Xenotilapia flavipinnis eller Ophtalmotilapia + Enantiopus utfyllt med 30+ Cyprichromis tycker jag dock är läckrare.
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Jo det står jag för, tycker dt kan vara trevligt med en liten grupp av dessa fiskar som komplement till tropheus, sandlekare och cyprichromis. Men att ge dem ett stort akvarium som det går ha vackrare fiskar i tycker jag är onödigt. Mycket beteende lite färg. Kommer nog få skit för detta men det bryr jag mig inte om

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Utfyllnad? Er enogdhet chockar. Sedan foreslar vi i princip samma fisksammansattning, men jag ser de korkade sillarna som utfyllnad
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • jonre723
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 439

                          #13
                          Nja, knappast samma. Du föreslår ju att man ska ge bort hela bottenytan till lamprologiner?
                          Och så är det.
                          /J

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av jonre723
                            Nja, knappast samma. Du föreslår ju att man ska ge bort hela bottenytan till lamprologiner?
                            Nu rakar det ju vara ett vetenskapligt faktum att lamprologiner ar de intressantaste fiskarna i Tanganyikasjon och du foreslar ju att ge hela botten till fiskvarldens svar pa Einstein i ditt troffeexempel.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • jonre723
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 439

                              #15
                              Japp, som utfyllnad. Jag hade kört på en dubbelt så stor startgrupp troffar istället.

                              I ett 720 hade jag dock inte slängt i en massa sån fisk. Jag kan tveklöst se charmen med ett helt 720 innehållande BARA multisar, men jag ska ha bra många fler stora akvarium då...
                              Och så är det.
                              /J

                              Kommentar

                              Arbetssätt...