375-litersprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    375-litersprojekt

    Jag är på väg att skaffa mig ett 375-literskar. Jag funderar på att antingen ha enbart slimline och då bygga ett kammarfilter med det eller ha slimline som bakgrund och skaffa mig en filtermodul på kortsidan. Vilket tror ni blir snyggast. Sen skall jag ha troffar i det. Vilken sort det blir har jag inte bestämt riktigt än. Men det lutar åt antingen bärnsten eller någon Blackvariant. Jag hade ju tidigare troffar i två kar som jag sålde av. Men har hamnat i ett abstinensförhållande sen det gjordes. Jag hade då Ikola i ett 720 där det nu går SA-ciklider och ett 540-liters med Bärnsten och dubbar och där sålde jag både karet och fiskarna, vilket jag ångrar nu...................
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    #2
    Vad har du för mått på karet?
    Om det är brett så kanske filterkammare på sidorna är bäst? En kil i vardera hörn kanske?
    Jag skulle själv vilja ha dolda filterkammare för att gömma all min utrustning i och mer blir det.

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Ursprungligen postat av MagArne
      Vad har du för mått på karet?
      Om det är brett så kanske filterkammare på sidorna är bäst? En kil i vardera hörn kanske?
      Jag skulle själv vilja ha dolda filterkammare för att gömma all min utrustning i och mer blir det.
      Måtten är 150*50*50. Ja det är svårt att bestämma vilket som blir snyggast. Jag tänkte mig en kammare om jag tar slimline för att det inte skall ta för stor plats.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • MagArne
        Användare
        • december 2006
        • 263

        #4
        Denna tråd på zoopet kanske väcker några idéer på ditt slimlinebygge?
        Länk till tråd på zoopet

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Då jag har gjort så att jag dolt mina "prylar" med slimline kan jag rekomendera filtermoduler. Saknar det otroligt mycket

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Nu har jag bestämt vilken fisk det blir. Det skall bli femton bärnsten från killen som köpte mina bärnsten och femton dubbar från håvmästastarna. Karet skall stå färdigt i slutet av augusti. Om man köper bakteriekultur och tillsätter det. Kan man då köra igång karet direkt. Normalt sett så tillsätter jag bara askorbinsyra för att bli av med klor och kloramin. Men nu vid uppstarten tänkte jag tillsätta vattenberedningsmedel och bakteriekultur för att komma igång på en gång.
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #7
              EasyLife FFM (fluid filter media) sägs vara bra och är en lite halvseg sörja. När jag startade om mitt akvarium körde jag med detta vilket fungerade utmärkt. Ingen nitrit alls. Jag hällde på medlet på mina filtersvampar i innerfiltret och masserade in det. Sen fick det stå och gå i en vecka innan jag tillsatte fisken. Jag skvätte även i en halv dos i vattnet varje dag också.

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                #8
                Nu är det bestämt hur det skall bli. Det blir slimline och en filtermodul (T) med två aquaclear pumpar som pumpar var och en 1500-liter i timmen. Fiskarna blir elva bärnstenar och 20 dubbar.Vad tror ni om det upplägget? Bärnstenarna är redan anskaffade. Det som jag har lite beslutsångest över är vilken sand jag skall ha. Men det lutar åt den finaste rådasanden.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • MagArne
                  Användare
                  • december 2006
                  • 263

                  #9
                  Låter som att det kommer bli ett riktigt fint kar.
                  Jag vill gärna se bilder på bakgrunden och din filterkammare. Låter mycket lovande.

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    #10
                    Nu är det bestämt hur det skall se ut. Det blir slimline som bakgrund och en filtermodul (T). Filtret skall ha en kapacitet på 3000/liter i timmen. Är det någon som har erfarenhet från att ha snäcklekare tillsammans med troffar. Jag har sneglat lite grann på similis. Är de yngeltjuvar?
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      Då får du sätta i mer än ett raster i filtermodulen så den klarar 3000 l/h
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Jag har haft L.Meleagris ihop med Moliro. Det var inte ovanligt att Moliron simmade runt med en Meleagris i munnen likt puffande på en snugga . (liplockade alltså... )
                        Ynglen från snäckorna for i väg av vtn-strömmarna och det uppskattades som godis av troffarna.
                        Jullar är bättre medinvånare,enligt mig.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          #13
                          Hur är det med hästnosar som sällskap? Har möjlighet att köpa av en odlare här i Växjö. Han hade flera olika sorter att välja mellan. Är de yngeltjuvar?
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • elviz

                            #14
                            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                            Nu har jag bestämt vilken fisk det blir. Det skall bli femton bärnsten från killen som köpte mina bärnsten och femton dubbar från håvmästastarna. Karet skall stå färdigt i slutet av augusti. Om man köper bakteriekultur och tillsätter det. Kan man då köra igång karet direkt. Normalt sett så tillsätter jag bara askorbinsyra för att bli av med klor och kloramin. Men nu vid uppstarten tänkte jag tillsätta vattenberedningsmedel och bakteriekultur för att komma igång på en gång.
                            Har du inget fungerande kar igång med en filtersvamp i?
                            Jag brukar ta en svamp från ett fungerande kar och krama ur sörjan i det nya, har fungerat klockrent för mig, utan att behöva köpa dyra "Mirakelflaskor" i akvarieaffären.

                            //Ha det..

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Hästnos funkar galant med vuxna troffar (men inte alltid med sig själva,tyvärr). Vuxna hästnosar med ungtroffar är värre - de kan vara väldigt bitska då. Har bara erfarenhet av Eretmodus Cyanostictus dock.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...