missbildad multispinosa??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roysan
    Användare
    • september 2006
    • 59

    missbildad multispinosa??

    Jag var och köpte några Multispinosa i går, affären hade bara tre st kvar så jag köpte dom men en av dom ser lite missbildad ut, nosen ser ut som på en delfin typ, ska fixa någon bild sen men är det nåt som rättar till sig? han/hon är 4-5 cm stor nu bara.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av roysan
    Jag var och köpte några Multispinosa i går, affären hade bara tre st kvar så jag köpte dom men en av dom ser lite missbildad ut, nosen ser ut som på en delfin typ, ska fixa någon bild sen men är det nåt som rättar till sig? han/hon är 4-5 cm stor nu bara.
    Om jag forstar dig ratt sa ar det en relativt vanlig missbildning. De brukar aven bli mindre troligen for att de inte far i sig mat lika fort. Det ar inte farligt men du ska inte spara yngel efter den da det kan vara genetiskt. Jag har skrivit en liten text i FAQen om missbildningar. http://213.180.95.58/joomla/index.ph...=152&Itemid=57
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • roysan
      Användare
      • september 2006
      • 59

      #3


      så ser den ut, ursäkta kvaliten, "mobil"

      han äter med god aptit och är minst lika stor som dom 2 andra men ser allmänt förj***lig ut...

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        Är tyvärr inget som kommer rätta till sig. Ser ut som en medfödd defekt.
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av roysan
          http://www.eriksson-torngarde.se/images/DSC00266.JPG

          så ser den ut, ursäkta kvaliten, "mobil"

          han äter med god aptit och är minst lika stor som dom 2 andra men ser allmänt förj***lig ut...
          Den dar skulle jag ga tillbaka med och begara pengarna tillbaka. Den var ovanligt missbildad.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • roysan
            Användare
            • september 2006
            • 59

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Den dar skulle jag ga tillbaka med och begara pengarna tillbaka. Den var ovanligt missbildad.
            Japp får bli nåt sånt, i alla fall pengarna tillbaka (59kr)för jag åker inte 20 mil för att lämna tillbaka den

            Kommentar

            • Jeppe
              Användare
              • oktober 2005
              • 409

              #7
              Du kan ju höra med dem om de fått in nya så du kanske vill byta eftersom du ville ha fler?
              540 Troffar, Callochromis ect
              100 sydamerica, dvärgar
              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
              40 tomt

              Qui dormit, non peccat

              Kommentar

              • Anemon
                Användare
                • juni 2006
                • 156

                #8
                Men någonstans måste väl värdet på individen räknas? Att gå tillbaka med en ensam ur ett stim låter rätt styggt. Jag skulle ha behållt den.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Att den över huvud taget inte sållades bort av odlaren är för mig ofattbart! Och att den sen säljs vidare av butik... Pinsamt!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Grosisten/odlaren borde ha tagit bort den, och att inte butiken gjorde det är skämmigt. Att de sålde den så lär ju knappast hjälpa dem


                    Jag hade krävt en ny självklart, och vadå gå tillbaks med en ur ett stimm, det var 3 fiskar i affären och han tog alla. Ett stimm för mig är ca 10 fiskar inte tre...
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • Anemon
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 156

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jeppe
                      Grosisten/odlaren borde ha tagit bort den, och att inte butiken gjorde det är skämmigt. Att de sålde den så lär ju knappast hjälpa dem


                      Jag hade krävt en ny självklart, och vadå gå tillbaks med en ur ett stimm, det var 3 fiskar i affären och han tog alla. Ett stimm för mig är ca 10 fiskar inte tre...
                      Alright, tre är inget stim, men ändå. Att den såg annorlunda ut syntes väl redan i affären? Och att "ta bort" de som ser avvikande ut, just för att de estetiskt inte uppfyller krav på perfektion låter väldigt rått. Om fisken klarar av livet på ett tillfredsställande sätt så ser jag, helt ärligt, ingen anledning att ta bort den. Det är en levande varelse, inget prydnadsföremål.

                      Kommentar

                      • roysan
                        Användare
                        • september 2006
                        • 59

                        #12
                        Det är ju så att dom kostade "bara" 59:- styck, har frågat här och vet nu att det inte kommer att rätta till sig, jag har skickat ett mail till butiken och frågat om dom tycker jag ska betala fullt pris för den. Men självklart får fisken gå kvar i mitt kar med dom andra så länge den äter och mår bra, men kan tänka mig att den inte kommer att må så bra när den blir större, kanske får svårt att äta eller så men det får tiden utvisa.
                        Varför jag köpte den överhuvudtaget var ju kanske dumt men jag tycker nog att han har det bättre här hos mig än ensam i butiken

                        Kommentar

                        • Anemon
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 156

                          #13
                          Ursprungligen postat av roysan
                          Det är ju så att dom kostade "bara" 59:- styck, har frågat här och vet nu att det inte kommer att rätta till sig, jag har skickat ett mail till butiken och frågat om dom tycker jag ska betala fullt pris för den. Men självklart får fisken gå kvar i mitt kar med dom andra så länge den äter och mår bra, men kan tänka mig att den inte kommer att må så bra när den blir större, kanske får svårt att äta eller så men det får tiden utvisa.
                          Varför jag köpte den överhuvudtaget var ju kanske dumt men jag tycker nog att han har det bättre här hos mig än ensam i butiken

                          Det är klart den har!

                          Dumt och dumt, nej, jag tycker det var bra gjort av dig.
                          Blev verkligen glad att läsa det du skrev.

                          Mina bästa hälsningar, Anemon.

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #14
                            Klart att det inte handlar om perfektion, men om fisken bildar par med en av de "normala"? Eftersom det verkar vara medfött kanske det kan vara en gen som är dominant och överförs till större delen av ynglen. Då får man ta bort kanske 50 djur istället för att byta ut en. Roysan du gör helt som du vill, jag hade bytt ut den om jag hade velat odla men ska du ha dem utan att satsa på odling kan du lika gärna ha kvar den (om du inte anser att det stör dig), ibland kan dessa fiskar vara extra trevliga och personliga.

                            Jag har sett fiskar med líknande "skador" även om de har varit lite mindre, fisken har inte växt särskilt mycket även om det ser ut som den äter mycket så kan de inte tugga den riktigt och måste spotta ut delar av den efter ett tag, då är de andra fiskarna där och snappar upp det. Och då får han itne mycket själv vilket leder till ett magert djur som lätt kan dra på sig sjukdommar.

                            Man gör som man själv vill i den här frågan, mår djuret bra och växer som det ska så kan ägaren ha kvar det om denne vill. Jag skulle ha bett om att få byta ut det, men det är ju bara jag.
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            Arbetssätt...