Större ciklider som funkar med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jegt
    Användare
    • mars 2006
    • 50

    Större ciklider som funkar med växter

    Hej

    Jag har ett 540-literskar med mycket växter (low tech, djungel). Hittils har jag haft en massa dvärgciklider och malar och grejer men nu har jag fått plats att skaffa fler akvarier så allt smått ska flyttas över till några mindre kar. I det större skulle jag då vilja ha några större ciklider, dock är kravet att de funkar ihop med med växter, dvs inte gräver eller äter för mycket på växterna. Är det någon som har nått tips på vad som kan passa?

    / Jonas
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Beror på vad du menar med en större ciklider. Biotodoma cupido (fungerar säkert lika bra med wawrini) brukar alltid jag rekommendera. Trevlig och fredlig fisk som du helst bör hålla i grupp.

    /Jocke

    Kommentar

    • hampus

      #3
      Nyckelhålsciklid lär ju funka, men de blir dock inte så stora (Jätte fina i stor grupp)!

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Jag har Aequidens metae, Aequidens diadema. Crenicihla wallachi och nyckelhålsciklider i ett välplanterat kar och det funkar jättebra.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • jegt
          Användare
          • mars 2006
          • 50

          #5
          Jag tänkte mig nått på 20+ cm och då ett mindre antal. Övriga invånare i karet är inte nödvändigt så det är inte så viktigt om de är snälla eller inte.

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Ursprungligen postat av jegt
            Jag tänkte mig nått på 20+ cm och då ett mindre antal. Övriga invånare i karet är inte nödvändigt så det är inte så viktigt om de är snälla eller inte.
            Både Aequidens metae och Aequidens diadema blir runt 20cm.
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Kanske Aequidens Rivulatus skulle passa. Kan vara ganska aggressiv men du skriver att det inte är nödvändigt med övriga invånare. Guldsömen kan dock gräva något vid lek även om jag tycker det är minimalt. Gjorde mig nyss av med vacker hane på knappt 25 cm. Här är en bild på den:


              Sen tror jag också på alternativet Diadema och Meate som är snällare och lugnare ( var dock länge sedan jag höll dessa )

              Ett annat alternativ kan kanske vara Aeqidens Pulsher.
              Senast redigerad av tjornpatrik; 14 juli 2007, 19:06.

              Kommentar

              • Nicke SA
                NCS Medlem
                • januari 2007
                • 290

                #8
                Det finns också en pigg o grann firre, som heter cichlasoma amazonarum. Den trivs med växter, men den stannar nog vid 20 centimetersstrecket.
                Mvh Niklas
                Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                Kommentar

                • jegt
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 50

                  #9
                  Tack för tipsen! Jag ska kika lite på de ni har rekomenderat så får vi se vad det blir sen.

                  / Jonas

                  Kommentar

                  • Helenai
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 269

                    #10
                    Mitt vuxna par A. metae rörde aldrig några växter till vardags. Inte heller vid lek. Men när de lyckades med leken och larverna blev frisimmande så drog de upp alla växter med rötterna. Det skulle vara "fri" sikt vid botten...

                    När ynglen sedermera blev tonårsslynglar, åt de gärna stjärngräs och javamossa.

                    Undantaget dessa situationer så rör inte A. metae växter. Jag hade kanonfina kar med dem i!
                    Varde ljus... och det vart mörker.

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 409

                      #11
                      Guldsöm kan bli ganska stor, Expertzoo har ett ganska redigt par.. Honan är väl runt 20cm och hanen ligger säkert på 35-40cm. Jag har aldrig sett/hört att de kunde bli så stora, det krävs väl ett stort akvarium + ovanligt bra omsorg (vet att de flesta här sköter sina akvarium jättebra, tänkte att det krävs kanske vattenbyte varje/varannan dag iallafall).

                      Skulle rekomendera någon crenicichla + kanske någon annan fisk
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 830

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jeppe
                        Guldsöm kan bli ganska stor, Expertzoo har ett ganska redigt par.. Honan är väl runt 20cm och hanen ligger säkert på 35-40cm. Jag har aldrig sett/hört att de kunde bli så stora, det krävs väl ett stort akvarium + ovanligt bra omsorg (vet att de flesta här sköter sina akvarium jättebra, tänkte att det krävs kanske vattenbyte varje/varannan dag iallafall).

                        Skulle rekomendera någon crenicichla + kanske någon annan fisk
                        Frågan är om det verkligen är Rivulatus som du sett, har aldrig hört talas om den storleken heller, kollar man på fishbase.org uppger dom 20 cm som max (ciklid.se uppger 14-20cm ). Min var gisningsvis 5-6 år gammal och ca 23-24 cm och det var endå vad jag hört ganska stort ( är ingen expert på SA ). Den erfarenhet från min hane var att det fungerade så gott som problemfritt så länge de andra invånarna var mindre men jädrar när det kom in en jämnstark för att inte tala om lika stor eller större då var han inte rolig att va i samma kar som.

                        Vad det gäller skötsel så skulle jag säga att det är en ganska stabil och lätt fisk. Guldsömen behöver varken mer eller mindre vattenbyte än någon annan ciklid. Ett 540 funkar fint till guldsömar. Själv hade jag 1 hane och 3 honor ( var av en var silversöm).

                        Lycka till med valet!

                        Kommentar

                        • Lene
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 42

                          #13
                          Om dina växter är "väl rotade och robusta", för att citera artbeskrivningen, kanske det kan funka med hantelciklid (heros-släktet). De kan vara benägna att knapra i sig av växterna om de inte får tillräckligt med grönsaker i kosten, men de är otroligt snygga!

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Pterophyllum kanske?
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Jeppe
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 409

                              #15
                              Ola håller med dig Pterophyllum är ju schysta o nyfikna lite som slow motion troffar

                              Patriks155: Jo det var guldsömciklid, Aequidens rivulatus. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=182
                              Jag tyckte också att det vara konstigt men det är iallafall guldsöm. Kanske blivit matad med steroider?

                              Vet inte hur han har lyckats få dem så stora... När han kom in sa han "Jag har lite yngel också ifall du vill ha" till Runo (ägaren av Expertzoo. Ynglen visade sig vara mellan 4 och 10 cm långa
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

                              Qui dormit, non peccat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...