Hur blanda Victoriaciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Forsta fragan ar ju om man ska behalla yngel eller inte. Ska man inte det sa ar det viktiga att viktoriorna far mat och inte for mycket stryk. Det klarar detta mycket samre an mbuna.

    Ett alternativ ar att halla viktoria som ensam art och ha nagon ciklid som inte kraver protein och fettfattig kost med dem. De funkar bra med diverse malawi, aven mbuna sa lange som dessa inte dominerar totalt. Astatotilapia och Rhamphochromis ar utmarkt sallskap. Fast aven dessa kan hybridicera.

    Sedan finns det vissa kombinationer av extremt narbeslaktad fisk som i princip aldrig hybridiserar. Jag skulle t ex tro att P. pundamilia Makobe och P. nyererei Makobe ar en saker kombination sa lange som det finns flera utvargade hanar av bada arterna. Fast det kravs forstas ratt rejal erfarenhet for att skilja honorna at.

    Samtidigt sa far man nog se det som att ska man odla sa ska man inte halla fisk tillsammans som inte ger hybrider som man kanner igen med 100% sannolikhet.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 17 juli 2007, 15:14.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #17
      Ja victoriaciklider har verkligen fått ett uppsving senaste året här på ciklid så det är ju kul. Min sammansättning som jag skrev om ovan får gå tillsammans då tanken inte är att föda upp så mycket yngel från dessa. Finns det någon bok om victoriaciklider man kan få tag i?

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #18
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Ja victoriaciklider har verkligen fått ett uppsving senaste året här på ciklid så det är ju kul. Min sammansättning som jag skrev om ovan får gå tillsammans då tanken inte är att föda upp så mycket yngel från dessa. Finns det någon bok om victoriaciklider man kan få tag i?

        Mvh/ BB
        Det är inte så enkelt - Ole Seehausen "Victoria Rock Cichlids" har jag hör ska vara nån sorts standardverk, har jagat den men ännu inte ens sett något ex. så egentligen vet jag inte hur bra den är...

        Det finns en helt OK sektion om Victoria i Ciklidboken (Red Ad Konings) och så fick jag tag på enmindre bok/häfte av Mark Phillip Smith "Lake Victoria Basin Cichlids" och den ger en hyfsad översikt över olika arter och en del bakgrund. Kostade ca. 100 på Bokus.

        Annars verkade hemsidan som Endymion tipsade om intressant - men tyskan är ju förståss ett rejält hinder, får försöka ändå...
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av joe
          Det är inte så enkelt - Ole Seehausen "Victoria Rock Cichlids" har jag hör ska vara nån sorts standardverk, har jagat den men ännu inte ens sett något ex. så egentligen vet jag inte hur bra den är...
          Verkar finnas pa www.cichlidpress.com
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Jag har följande böcker:
            Ciklidboken, Ad Konings(2002): Bra del med victoriaciklider, hyffsatt dyr.

            Lake Victoria Basin Cichlids, Mark Phillip Smith(2001): Mycket billig och prisvärd, dock tar den även upp vissa fiskar från Kivusjön.

            Lake Victoria Rock Cichlids, Ole Seehausen(1996): Bra bok som ses lite som en milstolpe, dock finns den inte att köpa ny någonstans (vad jag vet). Senaste begagnade boken gick för ca 250 Euro på Amazon.co.uk, enligt vad jag hört rykten om. Dock har jag även hört rykten om nytryck.

            Lake Victoria; ecology, resourses, enviroment , Joseph L. Awange och Obiero Onganga (2006): Ciklider benämns enbart haplos och tilapia. Har bara hunnit ögna igenom den än så länge. Men den verkar mycket faktaspäckad, dock inget om man bara är intresserad av cikliderna. Men för en sån som mig verkar den mycket läsvärd

            Lake Victoria Cichlids, Nick James (2002): Ren skit, står inget vettigt och dåliga bilder. Enda positiva är att den är billig, ett stort "köp inte" på den boken.

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Verkar finnas pa www.cichlidpress.com
              Så verkar det - priset är dock lite i överkant eller? - även om det är rena rean jämfört med det pris endymion hört rykten om! Jag ska fundera, dollarn är ju rätt Ok just nu så varför inte - sedan tillkommer ju iofs frakt. Men vad gör man inte för att lära mer...

              Trevligt att du endymion även gillade Smiths bok - men jag skulle gärna ha lite mer fördjupning och då är det väl bara att hosta upp stålar och köpa Rock cichlids!?

              Tråden om Victoriaciklider lever - jag är så nöjd!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • endymion

                #22
                Självkalrt hoppas jag ju att den finns men vad jag hört finns den inte att få tag på, på cichlidpress heller. Men jag har ju inte provat beställa själv.

                Kommentar

                • endymion

                  #23
                  Nu har min största hippo point salmon börjat färga lite, men det är långt kvar till hur de kommer se ut. Just nu ser han ut så här.

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #24
                    Kan nog bli nått av den vad det lider. Keep us informed!

                    Nu till ett - kanske - annat ämen, men jag väljer att lägga upp det i denna tråden ändå. Jag har funderat lite till och undrar om erfarenheter av ett Comboakvarium med Victoria och Tanganyikaciklider. Jag tycker det skulle vara kul att ha några hästnosar och kanske också några snäcklekare, men vill inte helt sälja ut Victoriaidén. Är detta överhuvudtaget möjligt att kombinera eller ska jag genast tänka om?

                    Har inte möjlighet/tid att köra så många akvarier som jag skulle vilaj.

                    Nån som vet - provat?
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • endymion

                      #25
                      Ursprungligen postat av joe
                      Kan nog bli nått av den vad det lider. Keep us informed!

                      Nu till ett - kanske - annat ämen, men jag väljer att lägga upp det i denna tråden ändå. Jag har funderat lite till och undrar om erfarenheter av ett Comboakvarium med Victoria och Tanganyikaciklider. Jag tycker det skulle vara kul att ha några hästnosar och kanske också några snäcklekare, men vill inte helt sälja ut Victoriaidén. Är detta överhuvudtaget möjligt att kombinera eller ska jag genast tänka om?

                      Har inte möjlighet/tid att köra så många akvarier som jag skulle vilaj.

                      Nån som vet - provat?
                      Jag tror det kan funka bra om du väljer någon lite tuffare och inte så stor victoria. Jag har blandat ciklider från olika världsdelar och sjöar flera ggr utan problem. Ciklider förstår varandra förvånansvärt bra, zebraciklid och victoriazebra funkar exempelvis kanon. Men jag skulle inte ha victorior på kalkgrus, för då lär det inte bli någon bra färg på dem.

                      Kommentar

                      • Tiberon

                        #26
                        [QUOTE=joe;696325]Det är inte så enkelt - Ole Seehausen "Victoria Rock Cichlids" har jag hör ska vara nån sorts standardverk, har jagat den men ännu inte ens sett något ex. så egentligen vet jag inte hur bra den är...

                        Hej Allihop

                        Jag såg Ole Seehausens bok hos zoomässan i början av sommaren. Om ni är intreserade av boken kan ni ju slå en signal och höra om den är kvar.


                        Är det någon som varit hos Kent i Nol på senaste tiden. Undrar om han fått in några trevliga Viktorior igen?

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #27
                          Återuppväcker denna tråd!

                          Lite för att jag undrar hur det gått för bl.a Sacrium och, inte minst, Steale som ju pratade om att starta en mindre odling av just Victorior.

                          Lite för att det är tunt med Victoriaciklid annorstädes på forumet - om man undantar endymion då som är värd en eloge - så är det bara nått enstaka stickinlägg som berör just victoriaciklider.

                          Lite för att jag skulle vilja följa upp hur många av oss som har nån Victoriaciklid i nåt kar. Det verkar inte vara mer än en handfull, är det verkligen så illa??

                          Själv är jag iofs inget vidare - 3 arter just nu - men det beror mest på utrymmesbrist. Jag kan inte ha så många akvarier...

                          Så - då får vi se vad detta uppvaknade kan ge för reaktion.
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • endymion

                            #28
                            Ursprungligen postat av joe
                            Återuppväcker denna tråd!

                            Lite för att jag undrar hur det gått för bl.a Sacrium och, inte minst, Steale som ju pratade om att starta en mindre odling av just Victorior.

                            Lite för att det är tunt med Victoriaciklid annorstädes på forumet - om man undantar endymion då som är värd en eloge - så är det bara nått enstaka stickinlägg som berör just victoriaciklider.

                            Lite för att jag skulle vilja följa upp hur många av oss som har nån Victoriaciklid i nåt kar. Det verkar inte vara mer än en handfull, är det verkligen så illa??

                            Själv är jag iofs inget vidare - 3 arter just nu - men det beror mest på utrymmesbrist. Jag kan inte ha så många akvarier...

                            Så - då får vi se vad detta uppvaknade kan ge för reaktion.
                            Steale har varit och handlat på sig rejält, och hittils har jag sålt allt jag kunnat få fram. Men det är mest folk som inte är så aktiva på detta forum som jag sålt till. Dessutom har jag sålt till Tyskland och Holland.

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              #29
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Steale har varit och handlat på sig rejält, och hittils har jag sålt allt jag kunnat få fram. Men det är mest folk som inte är så aktiva på detta forum som jag sålt till. Dessutom har jag sålt till Tyskland och Holland.
                              Litet napp - förväntat sådant - blev det snabbt. Vore kul om Steale fann tråden och kunde berätta hur det gått. Du, endymion, om de inte är aktiva här - är de aktiva nån annanstans på nätet eller har de fullt upp med sina akvarium??

                              Tidigare i tråden - för länge sedan - talade du om den tyska tråden (det var just det) men också om ett språkverktyg på/i google. Litet tips om var jag finner just det verktyget och hur det används (om det funkar OK alltså?) - datorer är inte direkt min bästa gren.

                              Rock kribensisen lever och frodas - får snart flytta in i sitt nya hem - om 1-2 veckor eller så. Och, den obligatoriska, hur går det med Hippo point???

                              Skitsnygg affisch du/din sambo hade gjort förresten. Finns det nån möjlighet att få se den i nån större upplaga?

                              Många frågor detta - men du tar dem om/när du vill!
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              • endymion

                                #30
                                www.cichlidenwelt.de heter den siten/forumet, och förstår jag inte använder jag translate.google.com

                                "Hippo point salmonen" har inte lekt något mer. Får testa och flytta dem och se om det går bättre, tror att de måste gå lite varmare än de gör idag för att leka.

                                De som köpt är mest sådana som går in och läser ibland. Men sällan lägger sig i diskussionerna.

                                Och som jag skrivit i annan tråd finns det nu en lite annorlunda plansch men jag väntar på tillstånd att använda några bilder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...