Silikonsläpp, hur farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    Användare
    • april 2007
    • 74

    Silikonsläpp, hur farligt?

    Vid närmare besiktning av min 375:a fick jag se det här:


    Hur farligt är detta? Bilden är tagen på silikonfogen inifrån karet med mobilen, därav kvaliteten. Karet är ett Zooline, 13 år gammalt och enligt förra ägarna har det varit fyllt de senaste 10-11 åren i sträck, det var även fyllt när jag hämtade det så jag såg att det inte läckte. Såg inte dessa släpp då efter vi hade tömt det, men nu har karet stått i en ladugård i 2 månader i väntan på att jag skulle flytta, kan det ha orsakat detta?

    Otroligt störande detta då jag var inställd på att fylla det ikväll
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Det är bara den där bubblan? I så fall är det ingen fara. Har silikonet därmot släppt lite överallt, då har du problem.

    Vill du laga bubblan, skär bort det lösa silikonet där, tvätta & låt torka, och lägg på nytt silikon. Silikon fäster bra på gammalt silikon.

    Kommentar

    • Styrsö
      Användare
      • november 2004
      • 343

      #3
      hmmmm- silikon fäster inte så bra på gamal silikon. Inte ens helt fettfritt, aceton tvättat. men det fäster bra på glaset som blir exponerat.

      Jag hade låtit den lilla bubblan vara...

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Hej
        jag skulle oroa mig
        1. 13 år gammalt spelar ingen roll om det varit vatten eller ej det åldras lika fort möjligen om det står i trädgården med solljus så åldras det ännu fortare
        2. silicon på nytt silicon är okej men inte på gammalt silicon
        mitt tips som vanligt släng skiten
        men vill du spara en hacka kan du prova att dra loss silicon med naglarna lyckas du så måste det limmas om
        Christer
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag tror inte att ladugårdsförvaringen har gjort detta.

          Jag skriver nu vad jag skulle ha gjort.
          Det syns lite för dåligt hur det ser ut, men jag hade skurit bort den där biten som är lös. Använd rakblad eller skalpell. Gör rent med absolut ren aceton. Dra på silikon så mycket att det överlappar det borttagna stället med några cm.
          En del säger att silikon inte fäster på silikon och andra att det gör.
          Jag har lagat en del akvarier på sånt vis och det funkar om man är nogrann.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Inte för att skrämmas med jag personligen hade alldrig fyllt ett 13 år gammalt 375liters i min lägenhet... jag är iof extra känslig då jag varit med om en ruta som lossnat och flög rakt ut i rummet när karet var vattenfyllt, det va rätt gammalt det med.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Just for the record: Jo, silikon fäster alldeles utmärkt på gammalt silikon. Att man skär bort löst silikon och lägger nytt ovanpå det gamla-men-friska silikonet är tillochmed vad tillverkarna rekommenderar för silikonfog.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag tror faktiskt inte att det är så farligt, men givetvis är det en större risk än om det varit helt. Gör rent ytan och silikona in nytt på en större yta och inte enbart just på den platsen.

                Att kasta karet tycker jag vore att överdriva.

                Kommentar

                • Daniel_N
                  Användare
                  • april 2007
                  • 74

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Det är bara den där bubblan? I så fall är det ingen fara. Har silikonet därmot släppt lite överallt, då har du problem.

                  Vill du laga bubblan, skär bort det lösa silikonet där, tvätta & låt torka, och lägg på nytt silikon. Silikon fäster bra på gammalt silikon.
                  Vad menar du med "släppt lite överallt"?
                  Saken är den att denna "bubblan" inte är den enda, det finns en 5-6 stycken runt om. Ska åka till Clas Ohlson imorgon och köpa silikon och laga med, men du kanske menar att det inte är nån ide om det är flera bubblor?

                  Konstigt detta, jag har ett likadant kar till, som är över 15 år och dessutom stått tomt i ungefär 5 år, och där har inte silikonet släppt nånstans.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Ursprungligen postat av Daniel_N
                    Vad menar du med "släppt lite överallt"?
                    Om du kan få in nageln under silikonet på ett flertal olika platser har det "släppt lite överallt", och då är fogen i dåligt skick.
                    Jag menar alltså inte "släppt litet, överallt" utan "släppt, lite överallt".

                    Kommentar

                    • Daniel_N
                      Användare
                      • april 2007
                      • 74

                      #11
                      Ok, då förstår jag. Jo det har nog släppt lite överallt då, dock är fogen i bra skick mellan släppen. Tycker det är konstigt, om silikonet hade åldrats, varför är det inte lika dåligt överallt? Mellan släppen är det spänstigt och fint.

                      Om jag fyller upp det och det inte läcker, är det ok då? Eller kan det börja läcka efter ett tag?

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av Daniel_N

                        Om jag fyller upp det och det inte läcker, är det ok då? Eller kan det börja läcka efter ett tag?
                        Det vet man först när man har testad!

                        Köp bra silikon , vet inte vad det är för nåt som Clas i sjön har, köp i akvarieaffären istället, även om det är några tior dyrare.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Underdog
                          Användare
                          • maj 2007
                          • 32

                          #13
                          Apropå åldrande silikon. Jag hade ingen aning om att silikon hade så kort livslängd. Jag har ett 120L som är 32 år gammalt (inköpt 1975) och som dessutom stått tomt i 25 år i en fuktig källare. Nu har det varit i gång i snart 4 mån sedan jag dammade av det. Hade jag läst de här inläggen innan hade jag slängt det, så det var väl tur (än så länge). Det läcker inte en droppe och silikonen har inte släppt ett dugg någonstans. Kanske var kvaliteten bättre för?
                          Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Underdog
                            Apropå åldrande silikon. Jag hade ingen aning om att silikon hade så kort livslängd. Jag har ett 120L som är 32 år gammalt (inköpt 1975) och som dessutom stått tomt i 25 år i en fuktig källare. Nu har det varit i gång i snart 4 mån sedan jag dammade av det. Hade jag läst de här inläggen innan hade jag slängt det, så det var väl tur (än så länge). Det läcker inte en droppe och silikonen har inte släppt ett dugg någonstans. Kanske var kvaliteten bättre för?
                            Desto mindre burkar desto mindre påfrestingar o destomindre risk för att man burit det på ett sätt att det blivit sättningar eller att fogarna tagit skada.
                            Det finns folk som klarat sig när dom fallit från flera hundra meter men det är inget man rekomenderar att prova... detta hände också för länge sedan men jag tror inte marken var mjukare förr.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Silikonsläpp är i vart fall mycket mindre farligt än hjärnsläpp...

                              Sorry, kunde inte låta bli!! Hoppas det löser sig.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...