Vitaminbrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Vitaminbrist

    Hej!

    Jag matar idag mina fiskar med räkmix (med lite gnagarvitaminer) och vitakraft standardflingor. Mina Aequidens sp. visar tecken på vitaminbrist. Det är kluvna fenor och hålbildning i näsborrarna och bakom ögonen. De visar inte några lektendenser trots att de är välmatade och har varit hos mig i snart 2 år. Hålbildningen liknar lite den på dessa bilder (fast inte så alvarligt):



    Vilken typ av vitaminer rekomenderar ni och hur ska det bäst ges? Vilken typ av torrfoder skulle kunna vara bra?

    Eftersom jag har begränsad ekonomi efterlyser jag speciellt budgetlösningar (även om alla förslag är intressanta).

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av olof
    Hej!

    Jag matar idag mina fiskar med räkmix (med lite gnagarvitaminer) och vitakraft standardflingor. Mina Aequidens sp. visar tecken på vitaminbrist. Det är kluvna fenor och hålbildning i näsborrarna och bakom ögonen. De visar inte några lektendenser trots att de är välmatade och har varit hos mig i snart 2 år. Hålbildningen liknar lite den på dessa bilder (fast inte så alvarligt):



    Vilken typ av vitaminer rekomenderar ni och hur ska det bäst ges? Vilken typ av torrfoder skulle kunna vara bra?

    Eftersom jag har begränsad ekonomi efterlyser jag speciellt budgetlösningar (även om alla förslag är intressanta).

    Mvh

    olof
    Fishtamin. Man kan droppa pa fodret och aven direkt i vattnet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Jag köpte en flaska av detta för ett tag sedan men det tog slut rätt snabbt.

      Lite följdfrågor.

      Vet man vilka vitaminer det är brist på när fsken uppvisar dessa symptom? Doften på fishtamin är den samma som på vattenlösliga AD-droppar, är innehållet det samma?

      Kan man blanda vitaminen direkt i räkmixen eller förstörs den vid infrysning?

      Om vitaminen förstörs vid infrysning, förstörs den då också om man droppar direkt på djupfryst räkmix?

      Jag får köpa en stor flaska vitamin nästa gång, den lilla gick åt snabbt.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Det finns val innehallsforteckning? JAg har for mig att det ar ungefar samma sammansattning som multivitamin och att en multivitamin per kilo mix ar ungefar samma. Jag tror inte att det forstors vid frysning.

        C-vitamin ar relativt instabilt sa det kan du ju kolla upp. Hos yngel ger C-vitaminbrist missbildningar i fenor, gallock och skelett. Hur viktigt det ar hos vuxna gar ju diskuttera men en gissning ar att det ar viktigare hos vaxtatare eftersom att de under normala omstandigheter inte behover tillverka det sjalva. Var det inte vi som diskutterade detta for ett tag sedan?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Vi har väl haft en del stora räkmix diskussioner som vi båda deltagit i.

          Om det är en standardsammansättning i fishtamin borde det ju funka lika bra med vitamin för människa/gnagare/fågel som ju har löjligt mycket lägre pris?

          C-vitaminen i räkmixen kan man ju lätt tillsätta i mängd med askorbinsyra. Då bör det finnas tillräckligt kvar även efter frysning.

          Min misstanke är att de fiskar som drabbas är rovfiskar och att det är något i deras naturliga kost som saknas i räkmixen. Det är svårt att lista ut vad bara.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av olof
            Hej!

            Vi har väl haft en del stora räkmix diskussioner som vi båda deltagit i.

            Om det är en standardsammansättning i fishtamin borde det ju funka lika bra med vitamin för människa/gnagare/fågel som ju har löjligt mycket lägre pris?

            C-vitaminen i räkmixen kan man ju lätt tillsätta i mängd med askorbinsyra. Då bör det finnas tillräckligt kvar även efter frysning.

            Min misstanke är att de fiskar som drabbas är rovfiskar och att det är något i deras naturliga kost som saknas i räkmixen. Det är svårt att lista ut vad bara.

            Mvh

            olof
            En sak som man ofta glommer ar att rovfiskar far i sig maginnehallet pa firren/evertebraten den ater. Den far aven i sig ben och skal dvs man ska inte skala rakorna vilket vissa gor. En nave andmat och lite alger gor kanske susen?
            Senast redigerad av Ola Svensson; 13 juli 2007, 11:24.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • endymion

              #7
              JAg har också varit med med i nån räkmixdiskusion Och tagit lärdom av det. Men en sak jag gör som inte många gör är att mitt recept aldrig är statiskt utan jag ändrar alltid lite mellan gångerna. Har jag två gamla äpplen eller dylikt åker det ner. Nästa gång kan det vara bönor som åker med. En tredje gång plockar jag lite nässlor och skickar med.

              Kommentar

              Arbetssätt...