Vieja Argentea - fjällätare!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Vieja Argentea - fjällätare!?

    Har under lång tid noterat att mina 5 st Argentea är väldigt bitska av sig, dels mot varandra men även mot andra fiskar i karet.
    De senaste dagarna har jag vid skilda tillfällen sett att en del av dem simmat omkring och tuggat på något. Har inte, förrän idag, kunnat se tydligt vad det är. Det är fjäll från mina silverhajar.
    I och för sig så är inte heller silverhajarna så snälla mot varandra, de slåss rätt så rejält inbördes så det lossnar en del fjäll då och då.
    Men nu när jag tittade lite närmre på dem så ser jag att det är rätt så mycket fjäll som är borta.
    Är det några andra som sett liknande beteende hos sina Argentea?
    Silverhajarna är märkbart skrämda av Argenteornas beteende och gör allt för att hålla sig ifrån dem.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Detta betende har jag också noterat, men endast när Argenteorna har gått med större fiskar så har jag sett att dom kan ge lite tjyvnyp på dom större. Har jag däremot låtit dom gå med jämnstora eller mindre fiskar så verkar detta upphöra eller när dom har fått gått bara 1 eller 2 i varje kar, så har det i alla fall varit hos mig..
    Senast redigerad av JockeB; 11 juli 2007, 18:42.
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      Har ni glömt vad som hände med mina stora Veja synspila redan ?? Dom knaprade ju på ryggen speciellt på ryggfenans rot vart det ju stora sår på någon timme
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Jag tror att främst silverglänsande fiskar typ karpfisk löper störst risk att bli fjällade av t.ex. ciklider. Hade en gång en sarv med mina ciklider, vilka (mest freddies) ofta nöp av fjäll från sarven. En dag tyckte jag att cikliderna lagt på hullet lite för mycket och halverade mängden mat (dvs. minskade från två till en måltid/dag). Detta resulterade i att freddiecikliderna fjällade sarven till döds inom ett dygn.

        Kommentar

        Arbetssätt...