Hydor cirkulationspumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Det är menat att vara ett fors-akvarium. Alla fiskarna där inne utom trådfenorna är forsfisk.
    Då förstår jag =) Låter kul.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Skoj att se!! Algerna störs jag inte av - de bidrar ju till ett naturligt intryck. Bra vattenrörelse helt klart, men jag greppar om du vill ha mer för att efterlikna en verklig fors. Har själv inte testat extrem vattenrörelse ännu, men har ju sett hur fisk kan bete sig när de kommer rakt i utblåset från pumparna. "Normalt" sett i akvariet så simmar de ju runt som vi är vana att se dem, men i kraftigare cirkulation så använder de kroppen/fenorna på annat sätt. Många verkar kunna stå nästan stilla i mycket kraftig ström genom någon slags turbulens runt kroppen. Mina dvärgbotior är experter på det, kan se helt loja ut även mitt i utblåset. Tom mina Amanoräkor har flera gånger simmat upp rakt i utblåset och stått stilla där ett tag - och de hör väl inte till extremsimmarna precis. Har funderat på om inte just Amanon är forsanpassad också, de har betydligt starkare ben än många andra räkor.

      Nå, nu blev jag sugen på mer experiment!! Tackar!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        Bra observation. Japp, det stämmer, amanos håller bl.a. till i bergsbäckar och kan hantera mycket kraftig ström.

        Förutom de uppenbara forsfiskarna, som ancistrus, är det rätt många akvariedjur man kanske inte skulle tro det om som förekommer i forsar, t.ex. zebraciklid, olika pansarmalar, och platy.
        Senast redigerad av Mike_Noren; 13 juli 2007, 10:05.

        Kommentar

        • johanh
          Användare
          • februari 2007
          • 49

          #19
          Jag har också skaffat en Tunze 6025 nanostream för någon vecka sedan, som komplement för att få bättre ytrörelse eftersom jag misstänker att jag har för dålig syresättning i akvariet. Är väldigt nöjd med 6025, men skulle också ha valt en starkare modell. Man tänker alltid för smått.. Det är bra tryck nära utblåset och ca 50 cm från, men avtar snabbt därefter. Skulle vilja ha ännu mer rörelse i ytan. Akvariet är ett 320L.
          Jag misstänker att jag har problem med syresättningen eftersom fiskarna "flåsar". Det har varit så sedan längre tag, men har inte blivit något värst bättre efter tillägget av 6025. Har nicaraguaciklid och jordätare bla, i ett akvarie med lite väl mycket fisk. Nicaraguacikliderna "andas" (munnen öppnas/stängs och gällocken rör sig) ca 2 ggr/sek, uppmätt på 10 sek blev det 19 st andetag. Har svårt att veta om det är normalt eller om det är syrebrist. Alla niccar och jordätare andas på samma sätt, ingen verkar lida och inga sjukdomstecken finns för övrigt, alla pigga.

          Min fråga är väl eg om det verkar normalt att dom ska andas så snabbt som dom gör?
          www.hansson.md/
          Umeå Akvarieförening

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #20
            Ursprungligen postat av johanh
            Min fråga är väl eg om det verkar normalt att dom ska andas så snabbt som dom gör?
            Svårt att säga, men spontant låter det mycket för så pass stora fiskar. Det behöver inte nödvändigtvis vara syrebrist, dock, rätt många saker gör att fisken andas snabbt: gälmask, värme, hög CO2 halt, alla former av stress (t.ex. att de får stryk av en annan fisk), nitrit...

            Kommentar

            • johanh
              Användare
              • februari 2007
              • 49

              #21
              Dom är inte fullvuxna utan är väl kring 10 cm strecket. CO2 halten är under kontroll, tempen 26 grader, dom får inte stryk, nitrit = 0, nitrat = ca 10, ingen tycks stressad utan det gäller samtliga firrar. Gälparasiter hör man om, men det sägs drabba enstaka fiskar och på en sida? Jag har svårt att komma fram till vad som är problemet.
              Det har varit värre tidigare i våras, då flåsade dom så att det rosa i gälarna stack utanför gällocket. Så det är lite bättre nu ändå. Dom andas ungefär lika ofta, men lite mindre häftigt.
              www.hansson.md/
              Umeå Akvarieförening

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Du kan testa en oxydator för att kunna utesluta syrebrist. Låter märkligt i mina öron att de andas så snabbt. Kolla även nitrit/nitrattesten så att de mäter rätt. Har gjort några sådana missar själv.

                Annars när det gäller forslevande firrar så funderar jag kring om de flesta firrar med lite kompaktare kroppsform egentligen trivs bäst i stark ström. Platy är ju en rätt kompakt firre, botior och corydoras också. En polare odlar mycket corys, och de vill gärna ha kraftig cirkulation för att leka - många lägger även rommen mitt i strömmen. Eller så har de olika former av suganordningar/"spoilers" som Ancistrus, många L-malar och gobys. En verkligt fräck grej vore att köra t ex en BTN-bakrund i 45 graders lutning, låta massor med vatten strömma över den och så köra med gastromycon där. Tror inte de har det minsta problem med att ta sig upp där.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • johanh
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 49

                  #23
                  Jag skulle gärna prova en oxydator. Vet du var man kan köpa en och tips på märke? Någon svensk firma som säljer? Tittat på aquaristic.net och dom säljer en från Söchting som kostar kring 400 kr + reagens.
                  Jag har 2 olika nitrittester som båda visat låga värden, nitrattestet är helt nytt från JBL.
                  Tack för råden.
                  www.hansson.md/
                  Umeå Akvarieförening

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #24
                    Börja med att byta motsvarande 3-4 hinkar vatten mot kallt kranvatten, helst upptappat med duschen. Det bör öka på syrgashalten i akvariet så pass att du skall kunna se effekt. Ser du ingen effekt, tippar jag det inte rör sig om syrebrist.

                    Kommentar

                    • johanh
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 49

                      #25
                      Tack för tipset!! Gjorde ikväll precis det, tömde 4 hinkar och fyllde på med 4 hinkar av det kallaste vattnet från duschen. Tempen sjönk ngt mer än en grad. Omgående slutade dom flåsa och gick ner till kanske halva andningsfrekvensen med mindre andningsdjup. Alltså verkar det vara syrebrist, i alla fall hetaste spåret just nu. Gäller bara att komma fram till hur jag ska åtgärda det. Har redan flera pumpar, men uppenbarligen sitter dom inte optimalt.
                      www.hansson.md/
                      Umeå Akvarieförening

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #26
                        En oxydator gör man enkelt själv. Blir betydligt billigare än att köpa en. Sök här på ciklid så hittar du info om hur man gör en själv. Finns annars en bra beskrivning i av Lasse Forsberg i Ciklidboken. Se till att få fatt i den senaste utgåvan, har för mig att han uppdaterat det stycket.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • johanh
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 49

                          #27
                          Tack för tipsen. Försökte hitta bra information om hur man bygger en oxydator själv, men alla länkar till artiklar jag hittat är gamla och har efter ett tag gett upp och insett att det blir nog snyggare med en orginaloxydator och därför beställt några för att testa. Återkommer med resultatet om 1-2 v när leverensen kommit. Råkade beställa massor av 20% väteperoxid då jag glömde bort spädningssteget : ) kommer ha peroxid för år framåt..
                          www.hansson.md/
                          Umeå Akvarieförening

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            Ursprungligen postat av johanh
                            Kommer ha peroxid för år framåt..
                            Nope, det kommer du inte för peroxid sönderfaller snabbt. Försök sälja överskottet, har du det kvar i flera år kommer koncentrationen att sjunka drastiskt.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • johanh
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 49

                              #29
                              Tänkte inte på det...
                              Det är 19,9% lösning i bruna ogenomskinliga plastflaskor a 1 liter. Kanske står det någon hållbarhet på flaskan. Annars får jag väl sälja av överskottet. Köpte 4 liter ganska billigt, bara 60 kr per liter. Det står att 1/4 liter 6% lösning räcker uppemot 8 v.
                              På apoteket kunde jag inte köpa större förpackning än 330 ml av någon svagare lösning och 85 ml av 30%ig. Båda dessa var dyrare än 1 L från Aquaristic.net
                              www.hansson.md/
                              Umeå Akvarieförening

                              Kommentar

                              Arbetssätt...