Liten Monstertank ! 1200 l. Projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per Karlsson
    Användare
    • maj 2007
    • 13

    Liten Monstertank ! 1200 l. Projekt

    Jaha då har man gjort slag i saken nu är den beställd.
    Dyrt blir det men kul. 255*75*60 med brutna hörn frammåt.

    Det började med att lillen (4år) kom hen från ett besök hos kusinerna och sa: Pappa jag vill ha en såndär guldfiskskål som Amanda har....
    Pappa svarar naturligtvis - Aldrig i livet en sån kommer ALDRIG in här.

    Det kanske ska berättas när lillen föddes så föddes han till en värld med akvarier, Hade väl en 30 stycken i en lägenhet på 78 Kvm.
    Det var ett gäng stora och en massa uppdrags kar. Sen vart det flytt till villa trots 230 Kvm. så vart det mindre plats och alla kar såldes bort.

    Men... Vill lillen ha ett akvarie så ska han få ett...Och pappa också

    Tanken är : Malavi och Vicktoria. Inga rovisar utan vanliga "små" men många...
    Automatiskt vattenbyte - för minimalt underhåll


    Så nu är det bara och börja fundera och klura på lösningar.

    Har efter en del funderande snöat in mig på btn slimline, känns mest kostnads effektivt.
    Dock några nackdelar : det blr "fyrkantigt" filterfack, breddavrinning gillar inte detta helt. Någon som har några bra lösningar på detta?

    Karet är ett helglas kar med 5-8 cm bred glaskant i ovankant detta ställer till lite problem när det gäller filterplacering mm. har funderat lite på att sätta gångjärn längst ner i filterfacket (Om man tänker sig fyrkantigt) och fälla det utåt in i karet för att komma åt pump och filtermatta det blir rejäla doningar (ledordet är minimal skötsel).
    Kan tänka mig ca. 150 cm*15*10cm som ett U med en liten pump (Typ aquaclear 800 litare) som sörjer för liten vatten genomströmmning så bakterierna hinner få verka.
    Har tittat lite på tunze's nanostream för cirkulation/syresättning
    Har aldrig sett en in action men man blir ju lite impad av de tekniska värdena!
    Tänker man lite ekologiskt som är poppis nu så är strömförbrukningen försvinnande liten 8 watt dvs 69 kr om året mot Aquaclear 3500 litare på 80 watt dvs. 691 kr om året.
    Pris mässigt så betalar det ju sig direkt även om man tar ett par stycken.
    Frågan kvarstår dock :Hur mycket vatten rör den runt jämfört med tex eheims 1230 eller aquaclears 802:a el 3500 litaren (Har haft ett gäng sådana) Hur länge går den utan rengöring ?
    Finns det någon liten pump som går länge utan rengörning?
    Jämför med aquclaears 3500 litare som inte ens går att ta isär!
    Körde denna under flera års tid utan rengörning! Dvs. endast urkramning av filtermattan gjordes.

    Finns nu ett par hundra funderingar till men vi tar lite i taget !
    Och bilder kommer naturligtvis under projektets gång.
    Karet limmades på AL i fredags så nu är det bara och vänta på att siliconet ska härda för flytt. Så efter nästa helg är det hämtning.

    PK
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Hejsan!

    Kul med ett så stort projekt. Ang. Slimline så hade jag samma problem
    fast ett betydligt mindre kar (222 l). Ville heller inte ha kantiga filterhörn.
    Nu använder jag ytterfilter men kanske du kan använda något av idén...
    Det jag gjorde var helt enkelt att jag från halva karet och ut (ca 60 cm)
    vinklade ut bakgrunden lite grann så att jag fick in det jag behövde. Detta syns
    inte framifrån om man inte vet om det...
    Insug/utblås fixades genom att montera 2 plattor på varandra med utfilade skåror för insug och ett lite större för utblåset...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Per Karlsson
      Användare
      • maj 2007
      • 13

      #3
      Snygg lösning !

      Det där var en mycket snygg lösning Rauken.
      Du som har jobbat lite i materialet om jag skruvar fast gångjärn i kortsidan på en platta håller det ? Hur är koncistensen på den, är den "pur"ig eller mer seg gummi som man kan förvänta sig att en skruv håller fast i?
      Hade tanken att använda kortsidan för filtret men efter att ha sett din lösning så blir det baksidan trots att det blir lite bökigare att nå.

      Hade tänkt silicona en 5 cm hög platta mot bottenglaset / sidoglaset
      På denna ett antal rostfria gångjärn sedan en platta som går ända upp med en hake att använda för att låsa fast den mot bakrutan.
      Bakom denna platta lägger man en 15 cm bred u formad 10 ppi filermatta med en liten pump i mitten och utblås genom plattan
      Detta trycks alltså fast av plattan som låses av haken.
      Det borde bli en lösning som går länge innan man behöver göra rent !

      När jag såg din modell insåg jag att det är bättre att "stjäla" av djupet än bredden.

      Tackar
      PK

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Per Karlsson
        Hur är koncistensen på den, är den "pur"ig eller mer seg gummi som man kan förvänta sig att en skruv håller fast i?

        Tackar
        PK
        jag skar i en sådan idag och jag skulle nog vilja säga att skruven kommer att sitta om den inte rörs men lär lossna tillslut om den ansträngs lite och ofta, kan ha fel men det var så det kändes efter att skurit lite i den med en halvslö kniv.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Per Karlsson
          Användare
          • maj 2007
          • 13

          #5
          Färg på bakgrunden

          Ser att du kör med den faxevita bakgrunden ser ju rätt så snyggt ut mot den fina sanden.
          Hade själv funderat på den röda varianten men är lite orolig att sand och bakgrund då flyter samman i en "smet" kollade du nått på det alternativet.?

          PK

          Kommentar

          • Per Karlsson
            Användare
            • maj 2007
            • 13

            #6
            Tjena Deelay!
            Hmm...
            Det låter som lösningen med ett antal skruv i kanten inte kommer att hålla i tiden.
            Får nog knäcka till ett par egna gångjärn i rostfritt som har lite längre "skallmar" och låta dessa gå hela plattans höjd så att siliconet har något att bita i.

            Plattan ser ut att ha ett hårdare/segare skikt innerst eller är det en synvilla ?
            PK

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Per Karlsson
              Ser att du kör med den faxevita bakgrunden ser ju rätt så snyggt ut mot den fina sanden.
              Hade själv funderat på den röda varianten men är lite orolig att sand och bakgrund då flyter samman i en "smet" kollade du nått på det alternativet.?

              PK
              Handen på hjärtat... i en så stor burk du ska ha så tror jag inte en slimline kommer bli sjysst, den passar ju bäst till lite mindre kar.
              Jag tycker/tror/misstänker =) att om du kör moduler så kommer det bli mer ä'n dubbelt så bra i en så pass stor burk, iof har alla olika smak men jag tror att ställer man dessa alternativ brevid varandra så tror jag valet blir moduler för en övervägande majoritet.
              Jag har varken eller så jag försöker inte proppsa på dig mitt val =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Per Karlsson
                Användare
                • maj 2007
                • 13

                #8
                Håller med dig det blir lite för platt och upprepat.
                Detta är den bakgrund jag skulle vilja ha :

                Priset är ca 5000 slimline blir 2500...
                Men tyvärr måste pengarna räcka till en ny liten medlem i klanen Karlsson (Född i fredags) och lite renoveringar på kåken.

                Funderade ett tag på att göra egen i friggo eller pur men kom fram till att tiden inte gick att ta från de övriga 200 projekten så det var valet blå plast/fotoplastgakgrund eller slimline.

                Vet du om det finns någon modul som går att samköra färgmässigt med slimline?

                Jag skulle vilja ha tag i något som kan liknas med ett sten röse/vägg som delar av karet lite alltså bygger ut från vägg och botten.

                PK

                Kommentar

                • Rauken
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 310

                  #9
                  Ursprungligen postat av Per Karlsson
                  Tjena Deelay!
                  Plattan ser ut att ha ett hårdare/segare skikt innerst eller är det en synvilla ?
                  PK
                  En synvilla, jag tror inte heller att det går att skruva i den, materialet är ganska poröst och lite "smuligt". Det gick väldigt lätt att fila i det... Däremot är framsidan (2-3 mm) väldigt hård...

                  Ursprungligen postat av Per Karlsson
                  Ser att du kör med den faxevita bakgrunden ser ju rätt så snyggt ut mot den fina sanden.
                  Hade själv funderat på den röda varianten men är lite orolig att sand och bakgrund då flyter samman i en "smet" kollade du nått på det alternativet.?
                  Bor man på en kalkstensö är valet inte svårt... Betydligt lättare att hitta sten till den bakgrunden här
                  Ursprungligen postat av Deelay
                  Handen på hjärtat... i en så stor burk du ska ha så tror jag inte en slimline kommer bli sjysst, den passar ju bäst till lite mindre kar.
                  Jag tycker/tror/misstänker =) att om du kör moduler så kommer det bli mer ä'n dubbelt så bra i en så pass stor burk, iof har alla olika smak men jag tror att ställer man dessa alternativ brevid varandra så tror jag valet blir moduler för en övervägande majoritet.
                  Jag har varken eller så jag försöker inte proppsa på dig mitt val =)
                  Är nog benägen att hålla med...
                  När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    När jag läser att du vill ha victoriaciklider i karet blir jag glad Ge dig inte om du inte hittar några i affärerna bara. Då finns jag, inte för att jag vill marknadsföra mig för mycket. Men bara som information.

                    Kommentar

                    • Rauken
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 310

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per Karlsson
                      Men tyvärr måste pengarna räcka till en ny liten medlem i klanen Karlsson (Född i fredags) och lite renoveringar på kåken.
                      PK
                      GRATTIS!!!
                      Tycks va poppis på detta forum att avla barn...
                      (är det guld på den arten i odlingskampanjen???)
                      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                      Kommentar

                      • Per Karlsson
                        Användare
                        • maj 2007
                        • 13

                        #12
                        Endymion du pratar med den som införde Victoria i Eskilstuna med omnejd för ett antal år sen ! Fastnade för länge sedan då jag såg några bilder på snyggingarna. På den tiden fanns det inget här i stan.
                        Det man kunde hitta var ett par astatotilapia latifasciata hos Christer på AL annars var det bara hos privata småhandlare man kunde hitta dom.
                        Så under några år så åkte jag land och rike runt och köpte in avelsfisk.
                        Här gick det mycket sp44 ,All red, nyereri, nubila, rock kriebensis under den tid jag var aktiv när jag la av så trodde jag de som köpte in mina kar och fiskar skulle föra "Facklan" vidare...
                        Efter ett par års frånvaro kommer jag ner till min fiskhandlare och döm om min förvåning när han säger att de knappt kan få tag i nått lokalt nuför tiden. De hade tvingats ta sp.44 från grosist (Går det att få denna underbara ciklid att inte avla av sig?)

                        Har nu med korsade fingrar bakom ryggen dyrt och heligt lovat frugan att jag inte ska ta upp odling igen...
                        Men visst rycker det i tarmen....
                        Men "lillen" kanske vill ha ett par till kar i sitt rum i framtiden (Hoppas!) :-)

                        Och självklart skall det gå lite Victoria i karet. Funderade ett tag på 2 720 brevid varan så man kunde få i lite fler arter !
                        Har tidigare spanat in dig och ditt innehav det ser intressant ut.
                        Vi kommer nog att höras av vad tiden lider :-)
                        Söderhamn hade mycet förr men det verkar ha dött lite där också.
                        Trist då dessa underbara fiskar förtjänar att visas upp.



                        Tack Rauken ! Sitter nu och väntar på att Joakim D ska cleara mitt medlemskap så jag får ladda upp bild funktion men såg att han också "Ynglat" av sig. Så jag har full förståelse för att det kan ta lite tid :-))

                        PK
                        Senast redigerad av Per Karlsson; 07 juli 2007, 23:38.

                        Kommentar

                        • Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 7334

                          #13
                          Ursprungligen postat av Per Karlsson
                          Tack Rauken ! Sitter nu och väntar på att Joakim D ska cleara mitt medlemskap så jag får ladda upp bild funktion men såg att han också "Ynglat" av sig. Så jag har full förståelse för att det kan ta lite tid :-))
                          Vad säger du.... sådant kan man väl ordna även om man är kvar på BB

                          Stort grattis även till er Per !!!

                          Ta en titt om några minuter....
                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se
                          ____________________________________________

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #14
                            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                            Vad säger du.... sådant kan man väl ordna även om man är kvar på BB

                            Stort grattis även till er Per !!!

                            Ta en titt om några minuter....

                            Det här kallar jag service och hjärta för en förening !
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • Per Karlsson
                              Användare
                              • maj 2007
                              • 13

                              #15
                              Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                              Vad säger du.... sådant kan man väl ordna även om man är kvar på BB

                              Stort grattis även till er Per !!!

                              Ta en titt om några minuter....

                              Wow Här var det snabba ryck !
                              Tackar så mycket och önskar lycka till med ynglet.
                              Våran hade lite bråttom (4 veckor) så han ska in på koll imorgon för att se om han ska få sola lite mer (har varit hemförlovad några kvällar nu)
                              Men annars välskapt och fin. Han kom i alla fall i tid för att växa upp framför ett akvarium

                              Och servicen på NCS Vad kan man säga annat än TACK alla ni som gör det möjligt.

                              PK

                              Kommentar

                              Arbetssätt...