Riskfyllt köp??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shaft
    Användare
    • juli 2006
    • 32

    Riskfyllt köp??

    Hejsan.
    Ringde härom dan på ett 720l ram akvarium som jag hittat i en annons.
    Karet såg fint ut på bild bra utrusting till det, bra pris men.......

    Nuvarande ägaren hade uptäckt något som han trodde var början till en spricka i botten när han köpte det.
    Han lät en glasmästare silikonera en hel bottenskiva av 12mm glas i botten(övriga akvariet i 10mm glas trodde han)

    Är inte särskilt tekniskt lagd så därför frågar jag er vad ni tror/tycker.

    Finns det några uppenbara risker med här som ni kan se?

    Tackar på förhand.
  • intercepter
    Användare
    • juli 2006
    • 56

    #2
    skulle tippa på att detta håller alldeles ypperligt bra då jag gjort så på ett antal kar och aldrig haft nån problem
    SvedalaCiklid

    www.svedalaciklid.se

    Kommentar

    • Shaft
      Användare
      • juli 2006
      • 32

      #3
      Ok det låter bra.

      INte för att jag vet om det spelar någon roll men de karen du gjort så på har det varit helglas eller ramakvarium?

      Tackar för hjälpen.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Det finns fem bra saker att tänka på
        1. se akvariet typ alger i fogarna och vilken färg dom har
        2. att ta på fogarna samt är det repor eller bara siliconrester
        3 ålder oslagbart köp alldrig gamla akvarier
        4. tjocklek på akvariet tex akvarium i 8 mm eller 12mm skillnaden är att ytan på siliconet är över 50% bättre samt tjockare glas spricker sällan
        5. vem är tillverkare , anledningarna kan vara många

        vad är billigast

        beg akvarium 2000kr + vattenskada 200000kr + sur värd +sur fru
        och i den här plusminyn så inte så bra
        nytt akvarium 4500kr
        vänligen
        Christer
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • februari 2004
          • 213

          #5
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Det finns fem bra saker att tänka på
          1. se akvariet typ alger i fogarna och vilken färg dom har
          2. att ta på fogarna samt är det repor eller bara siliconrester
          3 ålder oslagbart köp alldrig gamla akvarier
          4. tjocklek på akvariet tex akvarium i 8 mm eller 12mm skillnaden är att ytan på siliconet är över 50% bättre samt tjockare glas spricker sällan
          5. vem är tillverkare , anledningarna kan vara många

          vad är billigast

          beg akvarium 2000kr + vattenskada 200000kr + sur värd +sur fru
          och i den här plusminyn så inte så bra
          nytt akvarium 4500kr
          vänligen
          Christer
          Störst risk att få en sur fru är nog om man köper ett nytt akvarie med utrustning och sedan berättar att man kunde fått ett bagnat för halva priset...
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Som att alla begagnade akvarier skulle läcka är ju bara skitsnack christer. Begagnade akvarium har funkat bra de flesta ggr jag köpt.

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Hmm
              att säga att dom håller dom flesta gånger tyder på en viss okunnighet visst om man har alla akvarier i en källare med golvbrunn
              men jag tänker på dom stackare som sätter upp undermåliga akvarium som oseriösa säljer och sätts upp i vardagsrummet
              det spelar ingen roll jag håller gärna en högre kvalite och tillverkningsgaranti vilket privatpersoner slipper
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av Shaft
                Hejsan.
                Ringde härom dan på ett 720l ram akvarium som jag hittat i en annons.
                Karet såg fint ut på bild bra utrusting till det, bra pris men.......

                Nuvarande ägaren hade uptäckt något som han trodde var början till en spricka i botten när han köpte det.
                Han lät en glasmästare silikonera en hel bottenskiva av 12mm glas i botten(övriga akvariet i 10mm glas trodde han)

                Är inte särskilt tekniskt lagd så därför frågar jag er vad ni tror/tycker.

                Finns det några uppenbara risker med här som ni kan se?

                Tackar på förhand.
                Skall du ha akvariet i en källare med brunn så köp det men ska du ha det hemma i ett hyreshus några våningar upp så skulle jag hoppat över det köpet.
                Jag har köpt ett beggat akvarium en gång i mitt liv som jag skulle ha hemma, 5 på morgonen släppte framrutan o landa på mattan och du kan ju gissa vart vattnet hamna =)
                Att jag fick ett nytt av butiken som sålde det kändes ju mindre inressant eftersom det stora problemet inte blev kostnaden för akvariumet.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Som att alla begagnade akvarier skulle läcka är ju bara skitsnack christer. Begagnade akvarium har funkat bra de flesta ggr jag köpt.
                  -----------------------------------------------------------------------
                  jag ser vad du skrev , men kan du förklara var jag skrev att alla akvarier skulle läcka
                  en ganska stor feltolkning
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 4122

                    #10
                    Jag har flera gånger köpt ett paket och sedan bytt in det begagnade karet mot ett nytt.

                    Har då fått alla tillbehör billigt.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • Shaft
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 32

                      #11
                      Vid närmare eftertanke kanske det inte är smart att chansa.

                      Eftersom det är att ramakvarium som jag hade tänkt ställa på en bänkskiva så hade ju följdfrågan blivit: frigolit eller inte under?

                      Alla trådar som jag läst både här och på andra forum så verkar åsikterna om "frigolit eller inte under ramakvarium" vara 50-50, vilket leder till att man blir lätt neurotisk.

                      Får nog leva utan 720l akvarium

                      Tips på HELGLAS 720l någon?

                      Tackar för alla synpunkter.

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Som att alla begagnade akvarier skulle läcka är ju bara skitsnack christer. Begagnade akvarium har funkat bra de flesta ggr jag köpt.
                        jaa jag håller med dig så klart.. jag köpt min 375 liter för bara 1000 kr av den privat fölr granne bor där.. så den är bra fungerar.,. men klart dyrt att köp en ny den akvarium,., såå jag köpt bara ny yttrefilter den så braaa den fungrar... den min akvarium heter den "AQUA"".
                        det betyder ingen om ålder om sin akvarium.. så kan göra fint själv och om ny limma.. ingen problem.. klart dyrrt ha en ny akvarium.. om jag vunnit tippa så gärna köp en ny den 1125 eller 720 liter akvarium så min drömmer och gärna har fler o fler akvarium så klartttttt..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • Rauken
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 310

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Jag har köpt ett beggat akvarium en gång i mitt liv som jag skulle ha hemma, 5 på morgonen släppte framrutan o landa på mattan och du kan ju gissa vart vattnet hamna =)
                          Att jag fick ett nytt av butiken som sålde det kändes ju mindre inressant eftersom det stora problemet inte blev kostnaden för akvariumet.
                          Eftersom du fick ett nytt av butiken tyder det på att det kanske var fel på det från början???
                          Även nya prylar kan vara fel på även om risken är betydligt mindre.
                          Tycker personligen att det ibland kan vara en ganska bra affär. Det dräller ju av folk som köper akvarier och tröttnar efter ca. ett ½-år. Dom karen tror jag inte är sämre än nya men till halva priset. Men självklart måste man ju se till skicket, åldern och framför allt om det varit flyttat ofta eftersom det torde vara det största problemet för nyare kar. Det jag hade passat mig för är burkar som stått utan vatten en längre tid eftersom det då finns risk för uttorkad silikon...
                          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                          Kommentar

                          • Sacrium
                            Användare
                            • november 2005
                            • 353

                            #14
                            Har köpt nytt kar en gång och resten begagnade kar. Men å andra sidan så litar jag inte riktigt på begagnat alla gånger ¨så jag har silikona om själv i efterhand.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rauken
                              Eftersom du fick ett nytt av butiken tyder det på att det kanske var fel på det från början???
                              Även nya prylar kan vara fel på även om risken är betydligt mindre.
                              Jag skrev tidigare att burken vara beggad...
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...