Fisk och akvarierelaterade bilder - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Mattias777
    svarade
    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Jo då visst finns det gröna ciklider, den här tycker jag är ganska grön.
    Vilket underbart utseende, vad heter denna fisk och vad kommer den ifrån?

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Jag har bara haft denna individ samt en hel kull nubila som sett ut som denna så jag ser inte detta som tillräckligt skäl att ändra på något. Samt att jag har sett det ett fåtal gånger hos en annan uppfödare.
    Bortsett från bristande foder och bakterieinfektioner som tidigare föreslagits som orsaker till missbildningar likt denna vill jag tillägga 2 möjliga orsaker.
    Kan bero på toxisk påverkan i form av kemiska ämnen som orsakar skador tidigt i utvecklingen. Har du t.ex medicinerat karen där ynglen kläckts eller möjligen använt annat preparat som kan ha påverkat dess utveckling menligt?
    Annars liknar fisken på bilden många andra bilder jag sett på fiskar med dåligt utvecklat nosparti. I flera av de fallen anges syrebrist som orsak. Syrebrist på ett tidigt stadium skulle alltså innebära att fiskens blodkärl inte utvecklas fullt ut vfr vävnaden heller inte växer på ett normalt sätt. Detta bör såklart bara begrundas då jag ej kan "bevisa" dess riktighet. Ngn som besitter större kunskaper om detta rent medicinskt kan kanske förklara på ett mer vetenskapligt sätt.(eventuellt ochså i en egen tråd om det nu inte redan finns...)
    Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• Ola Sjödin
    svarade
    Jag har sett Uaru/Geophagusakvariet "live" och det är ännu snyggare i verkligheten.

Lämna en kommentar:

• LN
    svarade
    Ursprungligen postat av B-mark
    Lite mer kvistar, löv och rötter i sydamerikabiotopen. Uaru amphiacanthoides, Geophagus brasiliensis, Heros severus. (Akvariet på 960 liter belyses med två lysrör och 6 spottar).
    Ett av de snyggaste SA-kar ja sett.
    Riktigt riktigt snyggt.

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    endymion,
    enligt min uppfattning blir firrar missbildade av två orsaker, dels brister i fodret och dels bakterieinfektioner som små. Blir en del kullar ok så kan man i princip utesluta fodret som felkälla, men det kan vara värt att testa med kompletterande foder ändå. Återstår bakterieinfektioner, vilket kan vara lurigare att komma åt.

Hilsen,

P
    Jag har bara haft denna individ samt en hel kull nubila som sett ut som denna så jag ser inte detta som tillräckligt skäl att ändra på något. Samt att jag har sett det ett fåtal gånger hos en annan uppfödare.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...