Fisk och akvarierelaterade bilder - del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Snygga bilder Patrick!

    Här bild av sämre kvalité, men roligare.

    Ynglen blev frisimmande igår och det var som vanligt roligt att se föräldrarnas frenetiska försök att hålla ihop ynglen,
    Intressant oxå när jag råkade släppa ner lite svarta mygglarver (frysta-tinade)som var lika stora som ynglen, precis i yngelskocken. Föräldrarna tog omväxlande yngel och mygglarver i mun och det är fantastiskt att se hur de "smakar av" vad de har i mun för att sedan spotta ut ynglen och svälja mygglarverna.
    Hups! Det var avancerat! Det har jag aldrig noterat själv...men å andra sidan så matade jag inte med mygglarver då mina Scalarer hade yngel. Grattis till ynglen och lekarna Wilhelm!

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Snygga bilder Patrick!

      Här bild av sämre kvalité, men roligare.

      Ynglen blev frisimmande igår och det var som vanligt roligt att se föräldrarnas frenetiska försök att hålla ihop ynglen,
      Intressant oxå när jag råkade släppa ner lite svarta mygglarver (frysta-tinade)som var lika stora som ynglen, precis i yngelskocken. Föräldrarna tog omväxlande yngel och mygglarver i mun och det är fantastiskt att se hur de "smakar av" vad de har i mun för att sedan spotta ut ynglen och svälja mygglarverna.
      Jädrans fina scalarer wilhelm de har du allt lyckats bra med
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • endymion

        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        De kan vara snygga nar de fargar ut, en del arter valdigt snygga. Sedan ger de ett helt annat intryck an andra ciklider. Det ar svart att forklara. Det ar som om det ar nagot urgammalt, nastan overkligt, over madagaskarciklider. Detta galler aven de indiska cikliderna. En hel del har ett rent uttryck som gor att de vackra pa samma satt som en sjoslipad sten. Detta galler ju inte Katria katria och Paretroplus grandidieri som ser ut att tagit en tur genom en cementblandare men aven det far dem att fa nagot sarskilt pa samma satt som obegripliga djuphavsfiskar.
        Katria katria är snarare ännu fulare när de leker. Men håller med om att det urgammalt nästan mystiskt över dem. Och på nått sätt fastnade jag för dem.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          Fast ar det verkligen en Paretroplus pa tredje bilden? JAg tycker att det ser ut som en Pthychochromis (vilket min nedlatande kommentar gallde). Paretroplus ar generellt sett ratt snygga fiskar.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • endymion

            Du har rätt Ptychochromis grandidieri ska det vara

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Snygga bilder Patrick!

              Här bild av sämre kvalité, men roligare.

              Ynglen blev frisimmande igår och det var som vanligt roligt att se föräldrarnas frenetiska försök att hålla ihop ynglen,
              Intressant oxå när jag råkade släppa ner lite svarta mygglarver (frysta-tinade)som var lika stora som ynglen, precis i yngelskocken. Föräldrarna tog omväxlande yngel och mygglarver i mun och det är fantastiskt att se hur de "smakar av" vad de har i mun för att sedan spotta ut ynglen och svälja mygglarverna.
              Grattis Wilhelm - hur tufft som helst att se dett moln med små. Och intressant att de kan hålla reda på vad som är vad. Scalare är och förblir en fisk högt upp på nostalgilistan - det var där det började för många, många år sedan. Lyckades (är kanske inte riktigt rättvisande - tur var en stor faktor) med att få dem att leka, men där slutade sagan den gången...har inga nu, men ibland kliar det i fingrarna.
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • februari 2004
                • 1082

                Ursprungligen postat av joe
                Hej Albin. Med all respekt - ganska udda och nästan fula ciklider dessa Madagaska arterna ...eller är de egentligen inte detta? Vad är särskilt med dem - förutom att de verkar vara just ovanliga och udda?
                Den där fula cikliden kan se ut så här.. http://www.tsamisaquarium.gr/images/...urissati-4.jpg

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  Ursprungligen postat av Leopoldi
                  Den där fula cikliden kan se ut så här.. http://www.tsamisaquarium.gr/images/...urissati-4.jpg
                  Jomen kompis - det var andra bullar det...är det verkligen samma fisk? Det var ju riktigt färgsprakande óch lite kul utseende - särskilt nospatiet. Det lönar sig att leta/se fler bilder ibland!
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    Tackar tackar. Alltid kul med scalarer som klarar av yngelvården.

                    Filmade familjen och slängde upp på tuben.
                    Lite ryckigt och okoncentrerat så här mitt i natten

                    Men kul är det att se de små liven.

                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Läckert wilhelm riktigt fint när de spänner sig och försvarar sina yngel så där.
                      ger du dom nykläckt artemia eller kör du någo fryst som typ bosmider på dom?
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        Fin video på föräldrarna och ynglen Wilhelm!

                        Lite roligt med de relaterade videorna till höger...fysik...och bara fysik.

                        Kommentar

                        • Långås
                          Användare
                          • augusti 2005
                          • 73

                          Från att ha varit 100% malawitok så har ett par dvärgciklider nu råkat smyga sig in i karen. Här min senaste kärlek, VF Apistogramma paucisquamis:
                          Senast redigerad av Långås; 13 december 2007, 21:45.
                          Mvh
                          Peter Fredriksson

                          Kommentar

                          • Långås
                            Användare
                            • augusti 2005
                            • 73

                            Och en gammal klassiker:
                            Mvh
                            Peter Fredriksson

                            Kommentar

                            • Matz Karlsén
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 1127

                              Kanonsnygga firar!!!
                              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                              Kommentar

                              • discusred
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 851

                                Ursprungligen postat av Långås
                                Från att ha varit 100% malawitok så har ett par dvärgciklider nu råkat smyga sig in i karen. Här min senaste kärlek, VF Apistogramma paucisquamis:
                                Underbara, köpta på Åleds?
                                Har dom fler kvar? Skall till Åleds på lördag.
                                Köpte oxå ett par för en månads sen.........
                                Senast redigerad av discusred; 13 december 2007, 23:39.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...