Val av lysrör till SA/Växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    Val av lysrör till SA/Växtakvarium

    Tänkte lägga beslag på 3 lysrörsarmaturer i skrothögen på jobbet och bygga en ljusramp för 6x36w lysrör.

    Nu till min fråga vilket rör kan tänkas vara lämpligt till ett välplanterat sydamerikakar med vinkeltetror och skalarer?

    Har i dagsläger aquarelle 10.000k och ett power-glo 18.000k. Jag gillar den ljusa blåaktiga tonen men är "varmare" 6.400k rör att föredra eller gör jag klokt i att köpa på mig ett gäng aquarelle på 10.000k? Skiter växterna i färgen och nöjer sig med mycket ljus?

    Blir det kattskit om jag slänger i två gamla aquarelle-rör som jag har i "bra att ha lådan" i rampen och kör med dom tills jag får pengar till nya rör? Då behöver jag bara köpa två nya istället för fyra och kan spara ihop mer pengar. Mina två nuvarande rör i dubbelrampen är från februari.
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Växterna skiter inte direkt i färgen men det finns andra bra rör än Aquarell. Phillips TLD 84 (4500K) tex är ett minst lika bra växtrör (enl mig). TLD 86 är också hyfsat och har en blåare ton (6500K). Båda dessa ligger under halva priset jfr med aquarelle.

    Jag hade satt i de Aquarelle jag har och köpt till två TLD 84 om jag vore du.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    Arbetssätt...