Tankar på en DIY ljusramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    Tankar på en DIY ljusramp

    Jag tycker inte att mina 2x36w lysrör räcker till mitt kombinerade sällskap/växtakvarium på 450 liter. Vad är lämpligt watt/liter ratio på ett akvarium med hyffsat mycket växter? Har läst om att 0,3w/l bör man iaf ha gärna mer. Kan det stämma? Har kört med CO2 mäskvariant men nu lagt ner det för att ev skaffa kolsyra istället.

    Nu till mina funderingar. Visst kan jag bara gå och köpa en ramp för 4x36w samt två extra lysrör (om jag nu inte kör lite till på mina förra rör) men det kostar ju en slant och sen är ju halva nöjjet att bygga något eget.

    Jag har sett lågenergilampor med E27 sockel på hela 125w och 200w. De är iof på bara 6400k men borde ändå bli vitt och fint med tanke på ljusstyrkan. Finns sen billiga reflektorer till dessa att bygga in i en ramp som jag tänkt att bygga i trä.
    Sakerna går bl.a att köpa här http://www.swedish-growsystems.se/main.html

    Tror ni att en ramp med 2st 125w lampor skulle kunna vara något? Visst de kostar en slant men de motsvarar drygt 9st 36w lysrör och då är det ganska prisvärt ändå. Blir det kanske för mycket ljus med 250w? Stressar det fiskarna?

    Vad finns det mer för möjligheter att få mer ljus i akvariet utan att koka fiskarna eller att det kostar en förmögenhet?
    Kanske köpa två eller tre billiga 2x36w takarmaturer att bygga in i en trälåda?
    Senast redigerad av MagArne; 04 juli 2007, 15:41.
Arbetssätt...