Dvärgciklider + kardinaltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    Användare
    • januari 2005
    • 31

    Dvärgciklider + kardinaltetra

    Någon som vet vilka dvärgciklider som kommer från samma biotoper som kardinaltetran? Jag vet, jag är biotopsfreak
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men."

    - Alice Walker
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Kardinaltetran finns i övre rio Negro och övre rio Orinoco. Kolla igenom apistogrammorna i artregistret så hittar du vilka som kommer från samma område. Det är inte så lätt alltid med alla bifloder men den som söker skall finna (några arter i vart fall, om du har extrem tur kan hitta någon av dem i handeln).

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Med risk för o göra reklam. Men det finns en rätt ny bok av Heiko Bleher en monografi över amazonas här tar han upp med text o bilder vad han hittat för arter i varje flod o biflöde han besökt.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Wow...

        Äntligen en akvariebok värd namnet.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Tänkte inte heller göra reklam för en bok, men jag kollade efter i den jag har om sydamerikanska dvärgciklider och hittade ganska många arter i det området olof beskrev. Listan här går att ifrågasätta, exempelvis för att någon av apistogrammorna lever i korvsjöar där kardinaltetrorna inte finns och vice versa. Det kan också vara med någon apistogramma för mycket eftersom jag inte är säker på hur stort kardinaltetrans utbredningsområde är. Det jag sett i boken är att apistogramman finns i orinoco, rio negro eller deras närmaste avrinningsområden.
          A. alacrina, inornata, velifera, elisabethae, uapesi, diplotaenia, gibbiceps, paucisquamis, hongsloi, hoignei, meinkeni, iniridae, wapisana, hippolytae, mendezi.
          Många av dessa är nog svåra att hitta, men hongsloi kanske kunde vara exempel på något man kan hitta i handeln.
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Enligt Fishbase kommer kardinaltetran från Orinoco och Negro, detta är de fiskar som återfinns i de floderna:



            Jag gick in på Riksmuseets databas och de har kardinaltetror fångade tillsammans med dessa ciklider:
            Apistogramma hongsloi
            Mikrogeophagus ramirezi
            Crenicichla sp.
            Hypselecara coryphaenoides
            Dicrossus filamentosus
            Aequidens diadema
            Apistogramma iniridae
            Satanoperca daemon
            Cichla orinocensis
            Aequidens metae


            Det är säkert inte en fullständig lista över vilka ciklider som förekommer med kardinaltetra, men eftersom de är fångade samtidigt med kardinaltetra är detta arter som garanterat förekommer tillsammans med kardinaltetra. Databasen nämner också att vattnet i de lokaler där dessa fiskar togs var klart, långsamt strömmande, och tefärgat.

            De flesta av de här är förstås rovfiskar som äter kardinaltetran, men hongsloi, ramirezi, och filamentosus går nog både att få tag i och kan hållas med kardinaltetra. Iniridae tror jag är mycket ovanlig.
            Senast redigerad av Mike_Noren; 29 juni 2007, 14:44.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Med risk för o göra reklam. Men det finns en rätt ny bok av Heiko Bleher en monografi över amazonas här tar han upp med text o bilder vad han hittat för arter i varje flod o biflöde han besökt.
              VAD HETER BOKEN?
              mvh

              Kristofer
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                är de verkligen ingn som vill tala om vad ovan nämnda bok heter? den verkar ju kanon bra, med utmärkning av fångstplatser osv.
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                Arbetssätt...