Mystisk böldsjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styrsö
    Användare
    • november 2004
    • 343

    Mystisk böldsjukdom?

    Ok-
    stor Maculicauda hanne som fick en liten böld. blev bra. kom tillbaka någon månad senare, och blev bra igen. Nu tillbaka tredje gång på samma ställe- större för varje gång.

    Ingen annan "smittad"

    Jag ska ta upp och avliva så fort jag får tag i honom, men är det någon som vet va det kan vara?? Bot? Smittsamhet?
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Skulle säga gammal infekterad bitskada!? När det gäller CA så är detta ganska vanligt, det blir ju rätt så stora sår när stora fiskar biter varandra..Min erfarenhet är att dessa läker av sig självt med tiden, kanske en saltbehandling kan vara på sin plats 3dl/100L vatten.. Ju mera stora fiskar du har ihop ju större är chansen att det händer och ju större stress (=ju fler stora fiskar du har ihop) så händer detta..
    Kan tillägga att vid en sådan saltbehandling (efter 1 vecka) så bör du bara göra små vattenbyten under 1-2 veckor för att återgå till "normalt" vattenvärde, annars så är min erfarenhet att det kan orsaka problem vid för snabb återgång av salthalten..
    Lycka till.
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • T_K
      Användare
      • september 2005
      • 147

      #3
      Nope, detta är förmodligen ingen bitskada. Har just nu en diskus med precis samma fenomen i karantän. Han har precis som du fått det flera gånger och det har gått tillbaka efter behandling. Tyvärr verkar det som att mediciner inte biter längre. Har provat med Nifurpinol i 50gramspåsar som tog det första gången, nu har jag kört med Flagyl - ingen effekt och just nu provar jag med eSHa 2000. Inga bitskador, har endast gått med andra mindre diskus och små tetror.
      Jag har sett på andra forum att andra råkat ut för det, men ingen har fått något svar på sina frågor om vilken behandling man ska använda.
      Verkar som något nytt i hobbyn har dykt upp. Kanske resistent mot bakteriebehandling. Jag avråder från att stoppa ner händer med sår på pga av tidigare erfarenhet. Jag blev själv smittad med sår på händerna av Mycobacterium marinum med lång, dyr, tråkig behandling.

      EDIT: Verkar inte smitta andra fiskar. Vilket är märkligt...

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Ursprungligen postat av T_K
        Nope, detta är förmodligen ingen bitskada. Har just nu en diskus med precis samma fenomen i karantän. Han har precis som du fått det flera gånger och det har gått tillbaka efter behandling. Tyvärr verkar det som att mediciner inte biter längre. Har provat med Nifurpinol i 50gramspåsar som tog det första gången, nu har jag kört med Flagyl - ingen effekt och just nu provar jag med eSHa 2000. Inga bitskador, har endast gått med andra mindre diskus och små tetror.
        Jag har sett på andra forum att andra råkat ut för det, men ingen har fått något svar på sina frågor om vilken behandling man ska använda.
        Verkar som något nytt i hobbyn har dykt upp. Kanske resistent mot bakteriebehandling. Jag avråder från att stoppa ner händer med sår på pga av tidigare erfarenhet. Jag blev själv smittad med sår på händerna av Mycobacterium marinum med lång, dyr, tråkig behandling.

        EDIT: Verkar inte smitta andra fiskar. Vilket är märkligt...
        Jag säger inte att du har fel, men MIN erfarenhet av CA (som detta gäller) är att dom klarar mera än vad man tror. Har haft MÅNGA fall av dessa "bölder" där det har slutat bra..Mänga avlivar fisken i onödan ibland..
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • T_K
          Användare
          • september 2005
          • 147

          #5

          Kommentar

          • T_K
            Användare
            • september 2005
            • 147

            #6
            Jepp, hoppas att du har rätt. Kan ju vara så, men faktum kvarstår. Bölder som återkommer, med mer och mer utpräglat "kött" som ställer sig rakt ut från bölden - vad är då det???
            Då är ändå den bild jag skickat "snäll". Det har varit värre och ser man fisken framifrån så står det ut ung 5 mm utväxt från bölderna. Själv bölderna ser ut som om han käkat och svalt gröna ärter. Sen spricker de, och det rosaröda köttet spricker ut.

            Men firren är hur pigg som helst... märkligt - eller hur?
            Senast redigerad av T_K; 28 juni 2007, 22:44.

            Kommentar

            • Styrsö
              Användare
              • november 2004
              • 343

              #7
              Ursprungligen postat av T_K
              Jepp, hoppas att du har rätt. Kan ju vara så, men faktum kvarstår. Bölder som återkommer, med mer och mer utpräglat "kött" som ställer sig rakt ut från bölden - vad är då det???
              Då är ändå den bild jag skickat "snäll". Det har varit värre och ser man fisken framifrån så står det ut ung 5 mm utväxt från bölderna. Själv bölderna ser ut som om han käkat och svalt gröna ärter. Sen spricker de, och det rosaröda köttet spricker ut.

              Men firren är hur pigg som helst... märkligt - eller hur?
              stämmer bra på en del sätt- firren pigg (och leker regelbundet) & Det står ut 10mm framifrån och varje gång blir den lite värre... Däremot så ser "köttët" lite udda ut. Det är rött och vitt, fast inte vitt som mögligt eller död vitt, nästan mer som om det levde...

              Det är defenitit inte bitskada. Bitskador får man tyvärr nån gång i veckan med något lik i månaden, nej det här är nån sjukdom. spec efterssom den återkommer på samma sida av samma fisk utan att den varit med och fajtats...

              Kommentar

              • T_K
                Användare
                • september 2005
                • 147

                #8
                Jepp, stämmer precis. Jag har sett samma beskrivning på flera forum, t ex amazondiskus, zoopet och några utländska. Ingen som beskrivit sjukdomen har fått något svar.
                Frågan är vad man gör med firren. Nackskott eller fortsatt behandling???

                Kommentar

                • T_K
                  Användare
                  • september 2005
                  • 147

                  #9
                  *bump*
                  INGEN som har någon gissning?

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    När jag ser det såret så kommer jag direkt att tänka på det festaepar som olyckligtvis dog för mig i vintras. Det började också som ett sår, som försvann efter några veckor. För att senare komma tillbaka än större och knäckte fiskarna totalt. Först hanen sen honan. Det gick på några dagar.
                    Förlorade en umbriferahane i förra veckan på samma sätt. Ett sår som den fått i umgänget med andra fiskar. Detta hände för några veckor sedan, såret blev mindre för att sedan "blomma" upp igen och efter några dagar så dog fisken.
                    Jag har höjt salthalten i karet, från normala 1dl/100 l vatten, till 3dl/100 l vatten samt höjt temperaturen upp emot 30 grader. Det verka som om detta hjälper för stunden, men man får hålla på ett bra tag.
                    Det kan vara så att vissa fiskar är mer känsliga för dessa skador, när de väl får dem, än andra. Jag tror att det är så när det gäller festae i varje fall.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Styrsö
                      Användare
                      • november 2004
                      • 343

                      #11
                      Nepp- nu fick han inte leva mer.

                      Kommentar

                      • Styrsö
                        Användare
                        • november 2004
                        • 343

                        #12
                        Lite synd- Han var egenuppfödd. Snart 5 år och riktigt fin i färger och form....

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Otur, av bilderna att döma så ser det ut att ha varit ett riktigt fint exemplar.
                          Här själv liknande problem härhemma förtillfället med mina umbriferor.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Styrsö
                            Användare
                            • november 2004
                            • 343

                            #14
                            Jag såg det på andra tråden. läskigt. Vilken skit vi fått in....

                            Kommentar

                            • matt.is
                              Användare
                              • september 2003
                              • 386

                              #15
                              Verkar vara just denna sjuka som drabbat mitt Malawi-akvarium.
                              Jag har provat salt och höjt värmen, men det har inte hjälpt så mkt.
                              Behandlade med något bakteriellt (Funarol - eller nåt - är ute på resande fot och minns inte exakt vad det heter) och hoppas nu att det hjälper. Antar att sjukdomen är mkt smittsam eftersom flera, ca 70% av fiskarna i akvariet, har någon typ av sår. Jag trodde också först på bitskador.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...