Temperatur för Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Project
    Användare
    • juni 2007
    • 11

    Temperatur för Discus

    Kanske ett uttjatat ämne men jag frågar ändå. -Vilken temeratur har Ni i Era Discuskar?
    Jag har läst rekomendationer allt från 26-33C.
    Själv har jag nu 31C (det "triggade" igång matlusten hos mina små nyinköpta), egna erfarenheter säger att det är för högt för att växter skall trivas (spelar mindre roll) men hur funkar ex.v. Kardinaler eller Corydoras vid temp över 30C.
    Om man behöver hög ytrörelse för att kompensera syrelösningen i vattnet så trivs väl Discus sämre då de föredrar lite lugnare vatten?
    Tacksam för råd.
    Önskar en trevlig sommar och semester till Er alla.
  • Fildur
    Användare
    • april 2005
    • 68

    #2
    Hej

    28 grader här, vissa sommardagar blir det över 30. Funkar bra, de leker vid de flesta vattenbyten (byter vatten 1g/veckan, när jag är ambitiös 2ggr/v) så mina L-malar får fint proteintillskott ;-). Min begränsade erfarenhet av mina 3 akvarier med diskusar säger att om/när de väl kommit igång efter transporter/stress osv är det ganska robusta fiskar (de fiskar som har dött för mig är de som bara tynar bort direkt annars klarar de sig fint) . Men under 28 grader skulle jag ej ha dem i en längre tid.

    Är dina diskusar pigga, aktiva och äter bra osv... Ser jag ingen anledning alls till att ändra på ngt! (Förutom att det är så skoj så man måste ju leta efter än mer optimala tillstånd för sina älsklingar naturligtvis)

    mvh/Peter
    Troffar, centralamerika och sydamerika.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      När jag hade diskus i växtakvarium så körde jag 26-27 grader. Det fungerar utmärkt om man väljer lämplig mat. Om man använder sig av däggdjursvävnad i maten måste man hålla 30 eller över och tokstäda hela tiden. Det tyckte jag var onödigt mycket jobb.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Jag har 28 grader i vattnet matar 5 ggr om dagen och byter vatten varje dag,Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        Arbetssätt...