Dvärgciklid till 54 liters..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #16
    Nannacara anomala är ett hett tips annars.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • januari 2007
      • 290

      #17
      Fjärilar är ofta lite svåra att få att ta hand om ägg och yngel. Jag hade satsat på viltfångade fjärilar eftersom jag tror de skulle klara av omvårdnaden bättre. Mina fjärilar har misslyckats i 8 månader nu, men som tur är finns det annat som leker i samma kar. Det jag syftar på är att apistogrammor brukar vara mer pålitliga föräldrar än odlade fjärilar, men förslaget om Nannacara tror jag också kan gå bra.
      Hur det än blir lycka till.
      Mvh Niklas
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        VF fjärilar tar säkerligen hand om rommen bättre, men är dels mycket känsligare och dels betydligt svårare att få lek på (kräver verkligen rätt vatten och temp). Testa att få till ett nytt par fjärilar samt ha annan fisk i karet så att försvarsinstikterna kommer igång. Om rommen blir uppäten gång på gång, så kolla även pH - om rommen inte utvecklas som den ska äter de hellre upp den än att låta några få kläckas. Nannacara tror jag inte alls på i ett så litet kar, de kan vara sanslöst aggro inom paret. Hanen blir även rätt stor som fullvuxen. Grann firre är det i allafall.

        Corys och fjärilar funkar oftast bra ihop, försök bara hitta någon som inte är så stor och stirrig. C. concolor borde funka fint. Tror faktiskt att någon av dvärgpansarmalarna skulle funka ihop med fjärilar. Kanske ett verkligt vettigt alternativ eftersom de inte går lika mycket på botten som många andra Corys.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #19
          Jag håller med Patrik. Min Nannacara anomala hona höll på att slå ihjäl hannen i ett kar på 222 liter efter lek gång på gång. han var upptryckt bakom pumpen. Den stackars extrahannen i karet blev ihjälslagen.

          /Jocke

          Kommentar

          • Vic
            Användare
            • september 2006
            • 94

            #20
            Idag köpte jag 2 st fjärilsciklider. Ulf och Bettan
            Är det överhuvudtaget någon som fått odlade fjärilsciklider att skydda och valla avkomman och hur gick det till?

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #21
              Ursprungligen postat av Vic
              Idag köpte jag 2 st fjärilsciklider. Ulf och Bettan
              Är det överhuvudtaget någon som fått odlade fjärilsciklider att skydda och valla avkomman och hur gick det till?

              jadå
              bra vatten, bra foder och bra avelsdjur, så går det mesta........lycka till
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              Arbetssätt...