petricola lek.....?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    petricola lek.....?

    hej, jag funderar på att försöka odla petricola, men vet inte alls mycket om hur man enklast gör det. och så vet jag inte hur man skiljer könen åt, vilket kan vara bra om man ska odla, för det går väll inte så bra med två hanar!? men hur ser man enkelt skillnad på dom? kan man kolla könsöppningarna? isf vad är det som gör att man kan säga att det är en hona eller en hane?
    men rent allmänt, hur ska miljön vara? speciella grottor? specielt/visst ljus? vilken temperatur? (läste på planet catfish att dom vill ha 22-24 grader, stämmer det liksom? lyckas man bäst med lek då?) osv osv osv.....

    tack på förhand!

    /christoffer
    Christoffer Lundholm
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Hos mig trivs de i 25-28 grader. Hanarna här är mindre än honorna och innan lek är honorna riktigt runda om buken. Samtliga lekar jag sett har varit eft ett stort vtn-byte och det är de ända gångerna de håller sig framme helt ohämmat i karet (de är annars rätt ljusskygga). Rommen som far all världens väg vid lek funkar som mumma åt troffarna ! Har inte sett till nåt yngel...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Mina petricola har också lekt flera gånger i temperatur runt 25 grader. Jag har samma erfarenhet av att stora vattenbyten brukar utlösa lek. De enda gångerna jag lyckats få yngel att klara sig från cikliderna är när ägg sugits ut i ytterfilerna.

        Har de sett denna artikel på PlanetCatfish: http://www.planetcatfish.com/cotm/co...article_id=104
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #5
          tack så jättemycket!

          Ursprungligen postat av Micke
          Mina petricola har också lekt flera gånger i temperatur runt 25 grader. Jag har samma erfarenhet av att stora vattenbyten brukar utlösa lek. De enda gångerna jag lyckats få yngel att klara sig från cikliderna är när ägg sugits ut i ytterfilerna.

          Har de sett denna artikel på PlanetCatfish: http://www.planetcatfish.com/cotm/co...article_id=104
          fattar inte riktigt

          men hur har ni det i akvariumen? vilken sand? grottor? mycke cirkulation? mörk eller ljus inredning?
          lägg gärna in bilder för det hjälper mig mycket! o svara gärna på dehär! jag vet att ni har svaren ni som lyckats med lek

          mvh christoffer
          Senast redigerad av choffe; 21 juni 2007, 16:47.
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av choffe
            men hur har ni det i akvariumen? vilken sand? grottor? mycke cirkulation? mörk eller ljus inredning?
            lägg gärna in bilder för det hjälper mig mycket!
            Akvariet som mina har lekt i ser ut så här:


            Ursprungligen postat av choffe
            fattar inte riktigt
            Som jag förstår det så ska de leka i krukan som bildar en lekgrotta. Äggen faller då ner mellan glaskulorna i botten på krukan, sedan sugs de upp och hamnar i nätkorgen.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              aha, tack så mycket!
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • choffe
                Användare
                • november 2005
                • 841

                #8
                hur många är lagom föresten? bara 2 eller en grupp på 6 st?
                Christoffer Lundholm

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #9
                  Ursprungligen postat av choffe
                  hur många är lagom föresten? bara 2 eller en grupp på 6 st?
                  en grupp är bättre än två du skall ha hyfsat flax om du får 1+1

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • november 2005
                    • 841

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lutt
                    en grupp är bättre än två du skall ha hyfsat flax om du får 1+1
                    okej , men jag menade om man nu skulle ha 1+1 . är det bättre än en grupp? tänkte om dom är parbildande eller så, så att inte vill leka för att det är "fel" tjej/kille, utan att dom ska få välja liksom , förstår du vad jag menar?

                    är dom kanibaler? äter sina yngel eller äter äggen? har tänkt att ha endast petricola i karet!

                    /christoffer
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Eftersom de kallas "gökmalar" så är det mycket lämpligt att ha munruvare till dem typ rödzebror som leker hela tiden. Tror inte äggen har chans att utvecklas annars.

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bright_Blue
                        Eftersom de kallas "gökmalar" så är det mycket lämpligt att ha munruvare till dem typ rödzebror som leker hela tiden. Tror inte äggen har chans att utvecklas annars.
                        jag skulle hellre ha en mer stor käftad fisk som tanganyikan C. horei

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          Som kanske synes i filmen som länkats till så leker petrikola gärna i trånga grotter. Vilka munruvare finns det som skulle få för sig att leka i samma trånga grotter? Alla gökmalar är inte göklekande, petrikola är en av dem som inte är det. jämför med multipunktatus som leker på öppen botten i närheten av lekande ciklider. De är göklekande, men ynglen kan utvecklas väl även utan göklek.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Eftersom de kallas "gökmalar" så är det mycket lämpligt att ha munruvare till dem typ rödzebror som leker hela tiden.
                            Det är S. multipunctatus som kallas gökmal, S. petricola kallas falsk gökmal och är grottlekare.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • juni 2004
                              • 1582

                              #15
                              Oj, det visste jag inte. Ska inte lägga mig i trådar jag inte vet ngt om

                              Kommentar

                              Arbetssätt...