Akvarium i våg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    Akvarium i våg

    Ok, ett utjatat ämne, jag vet, men vart skulle jag vända mig om inte till expertpanelen Håller på och väger in mitt juwel Rio 400 på originalbänken. Golvet är skevt och snett, men tycker att jag fått det riktigt hyfsat (efter många om och men). Mäter jag högst upp på akvariets ram ligger bubblan på vattenpasset mitt i, men mäter jag undersidan på skivan akvariet står på, visar vattenpasset att skivan är något lägre i framkant i relation till bakkant. Dock handlar det om väldigt små utslag,tror ej det gör något.

    Dock, nu när jag fyllt akvariet och provat med ett pappersark för att se hur akvariet står på skivan, visar det sig att i hörnen går det att få in pappret en liten bit, typ en cm eller 2. Fattar inte, någon med ett juwelakvarium som kan prova hur det är på erat? Funkar säkert på andra möbelakvarium också. Kan detta göra något? Med tanke på att det är ett överhäng på kortsidorna med kanske 15 cm kanske det är ofrånkomligt detta.

    Hälsar Peter
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Uttjatat eller ej, jag kan svara för mina erfarenheter en gång till. Vattenpass är ett oprecist verktyg som egentligen inte duger mycket till mer än som riktmärke när man vågar eller lodar akvarium på mjuka(t ex träparkett) underlag. Jag har ett 840-liters akvarium som lutar en knapp centimeter sida till sida. Det är inget jag gillar men lever med. Förmodligen är det viktigare med vridning än lutning men jag har inte riktigt fått fason på om akvariet lutar annorlunda i bakkant eller har andra illavarslande asymmetrier.

    Nåväl, om du inte ligger i underkant vad gäller glasdimensionering tror jag akvarier klarar det mesta av de oregelbundheter man hittar i svenska fastigheter. Gör så gott du kan och njut av utsikten.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Jag gör så gott jag kan för att ställa det rätt innan, sen är det ju bara att fylla på.

      Det måste nog inte vara på mm rakt, men är ingen höjdare om det handlar om centimetrar. Hur orolig man skall vara beror lite på var man har akvariet också. Andra våningen i ett trähus, är kanske inte en jättekul plats att få läcka på.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Pejan
        Användare
        • maj 2005
        • 204

        #4
        Ok, är nöjd med hur det står nu, klarar ej av att få det bättre tror jag. Men, detta med att jag kan köra in en bit av en uppklippt aluminiumburk mellan ramen på akvariet och bänskivan och inte bara i hörnen som jag skrev i mitt första inlägg, utan lite här och där går det att göra så. Visserligen är det trångt, men det går. Finns det någon vänlig själ med ett juwelakvarium som kan berätta/testa hur erat akvarium ligger mot skivan. Har fyllt och tömt ett flertal gånger men får ingen fason på detta.

        Hälsar Peter

        Kommentar

        • Flipper
          Användare
          • mars 2005
          • 143

          #5
          Hej,

          Har också en Rio 400 i mörk trä. Har samma "sjukdom" på mitt kar...dom 10 cm på varsin sida av bänken ser ut att dom lutar lite neråt så man kan nog stoppa in en pappersbit eller liknande.
          Och så lite var och där som du beskrev..ca 1 mm hit och dit, tror det har med själva plasten på undersidan av karet att göra. Det är nog ingen fara, har köpt mitt kar ca 2 mån sen och det är inga problem...står stadigt och går som en klocka....

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • maj 2005
            • 204

            #6
            Ursprungligen postat av Flipper
            Hej,

            Har också en Rio 400 i mörk trä. Har samma "sjukdom" på mitt kar...dom 10 cm på varsin sida av bänken ser ut att dom lutar lite neråt så man kan nog stoppa in en pappersbit eller liknande.
            Och så lite var och där som du beskrev..ca 1 mm hit och dit, tror det har med själva plasten på undersidan av karet att göra. Det är nog ingen fara, har köpt mitt kar ca 2 mån sen och det är inga problem...står stadigt och går som en klocka....
            "Skönt" att höra att någon har samma problem, om det nu är ett problem.. Hur jag än fixar och donar uppstår samma tendens, alltså bitvisa mellanrum mellan ram och bänkskiva. Det får helt enkelt vara så, tack för info.

            Hälsar Peter

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #7
              Nu har jag inte kollat närmre på Rio 400 men går det inte lägga någon gummimatta eller liknande mellan bänken och karet som tar upp ojämnheterna och fördelar tygnden bättre?

              Kommentar

              • Pejan
                Användare
                • maj 2005
                • 204

                #8
                Jo, visserligen, men vill helst inte göra det, då det enligt tillverkaren skall står direkt på skivan. Funkar ju sisådär, vilket denna tråd visar, men, men...

                Hälsar Peter

                Kommentar

                Arbetssätt...