Projekt: Hjälp mig inreda det ultimata lekkaret för dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    Användare
    • september 2006
    • 74

    Projekt: Hjälp mig inreda det ultimata lekkaret för dvärgciklider

    Har införskaffat ett 63l kar som skall vara lekkar åt mina diverse SA dvärgciklid lekpar som går i sällskapskaret. Det handlar främst åt Fjärilscikliderna och A. Agassizii paret

    Har även ett hyfsat bra filter till, och en lysramp på 1x 15w.

    Hur skall jag nu inreda det?

    - Sand/grus? Vilken kornighet
    - Vilka växter?
    - Rötter
    - Kruka eller kokosskal?

    Något mer jag bör tänka på? Skall det vara tättplanterat över allt, eller skall det finnas någon fri yta? Har aldrig inrett ett lekpar och vill gärna höra lite åsikter.

    Tack på förhand!
  • wicked1
    Användare
    • april 2007
    • 104

    #2
    Ursprungligen postat av kanotisten
    Har införskaffat ett 63l kar som skall vara lekkar åt mina diverse SA dvärgciklid lekpar som går i sällskapskaret. Det handlar främst åt Fjärilscikliderna och A. Agassizii paret

    Har även ett hyfsat bra filter till, och en lysramp på 1x 15w.

    Hur skall jag nu inreda det?

    - Sand/grus? Vilken kornighet
    - Vilka växter?
    - Rötter
    - Kruka eller kokosskal?

    Något mer jag bör tänka på? Skall det vara tättplanterat över allt, eller skall det finnas någon fri yta? Har aldrig inrett ett lekpar och vill gärna höra lite åsikter.

    Tack på förhand!

    när jag hade Kakadua ciklider, så frågade jag runt mycket och dom flesta tyckte man skulle ha någon kokosnötskal med mycket växter runt om så honan precis kommer in där. Sen är rötter och växter i allmänhet bra så honan/orna kan få vara lite ifred och gömma sig från hanar
    www.fredd.tk

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Först får vi tacka för senast, hoppas det var givande på Simontorp!! Du får ha lite tålamod med oss, det är mycket som ska dryftas så det är inte alltid man hinner med att snacka med alla - häng på fler gånger så är du snart inne i "gänget".

      De bästa lekakvarierna jag sett för dvärgciklider har haft några grottor (spelar ingen roll om det är kokosnötter, blomkrukor, sten eller något annat), fin sand samt haft sanslöst mycket växter i hela burken. Behöver inte vara massa olika arter och fint planterat, en rejäl buske med javamossa, en bra klump med Javaormbunkar eller Najas (växter som fyller ut bra och växer snabbt helt enkelt). Några guppys i ytan är också bra, dels för att locka fram dvärgarna (kan vara lite skygga ibland), dels som aggressionsavledare och dels kan ynglen ge lite extra fodertillskott. Filtreringen har skötts enten helt av växterna eller med ett luftdrivet svampfilter som komplement.

      Sedan är det svårt, detta med det ultimata karet för si eller så syfte. Kruxet med akvariet ovan är att se när de har lekt. Har man tålamod så spelar det ingen roll, förr eller senare ser man ynglen - och de klarar sig rätt bra i början med alla smådjur som finns i javamossan/växterna. När man ser yngel börjar man mata med artemia (de flesta dvärgcikliders yngel tar artemia på studs). Vill man vara helt garderad matar man även föräldrarna med en skvätt nykläckt artemia då och då.

      Akvariet ovan är tänkt för grottlekare, för de frilekande behövs mer fria ytor i burken - men karet får gärna vara rätt insynsskyddat. Sätt de tänkta lekplatserna långt bak i burken och ha växterna framför. Ett ultimat lekakvarie blir sällan särdeles vackert... det är lek/yngel som är i fokus.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • kanotisten
        Användare
        • september 2006
        • 74

        #4
        Tack för svaren! (och det blir flera träffar med MAF i framtiden. Trevligt gäng)

        Nu har jag satt igång mitt 63l lekkar för dvärgciklider. Får ta bilder imorgon eftersom det är nersläckt nu.

        Det blev Blästersand från Biltema, lite Anubias "nana" (eller vafan den heter) och lite Sessiflora. En fin rot, och två krukor i olika storlekar så att Agassizii har lite valmöjligheter när de kommer i karet.

        Först ut tänkte jag att fjärilscikliderna kommer vara.

        Så, nu bor man i en 43,5 kvm etta med 4 akvarier (400, 112, 63, 54)

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Ursprungligen postat av kanotisten
          Så, nu bor man i en 43,5 kvm etta med 4 akvarier (400, 112, 63, 54)
          Asch, du får plats med fler kar!!

          Låter bra annars, kör på och se vad som händer.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • kanotisten
            Användare
            • september 2006
            • 74

            #6
            Verkar vara ett lyckat kar hittills.

            Släppte ner Agassizii hanen och de två honorna.

            PH 7
            27grader

            Matade med lite artemia, sen bytte jag ca 15% av vattnet med kallt vatten som hade PH 5. Tillsatte sedan lite ekekstrat och fick ner PH't till 6,4

            Det dröjde inte länge förrän hanen och ena honan stack in i en kruka, dock höll den andra honan på och störde dem - så hon fick åka tillbaka till det stora karet.

            Nu har paret varit i krukan ensamma för en gångs skull. Varade dock inte länge (ca 1-2 min) så jag tvivlar på att något hänt. Fast jag vet ju inte, vet ju inte hur länge de tar för dem att leka. Får ju se om honan vaktar kurkan och hannen omgivningen. Fick även rådet att införskaffa två guppyhonor som Agassizii paret kan "skydda" romen från.

            Verkar i aööa fall lovande.

            Kommentar

            Arbetssätt...